نمایش قدرت ایمان در تلفیق زر و پولاد با هنر ایرانی در زیارت‌نامه‌های موزه آستان قدس + عکس
کد خبر: 3479501
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۳

نمایش قدرت ایمان در تلفیق زر و پولاد با هنر ایرانی در زیارت‌نامه‌های موزه آستان قدس + عکس

گروه هنر: شش عدد زیارت‌نامه زرکوب فولادی، حاصل هنر دست استادکاران چیره‌دست اصفهانی در موزه تاریخ حرم رضوی آستان قدس رضوی به نمایش گذاشته شده‌اند.

علیرضا افتخاری، مسئول گنجینه تاریخ حرم رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با معرفی زیارت‌نامه‌های فولادی موجود در موزه تاریخ حرم رضوی آستان قدس رضوی، ابراز کرد: این زیارت‌نامه‌ها شامل شش عدد زیارت‌نامه فولادی است و همگی حاصل هنر دست استادکاران چیره‌دست اصفهانی هستند.
وی سه عدد زیارت‌نامه فولادی زرکوب این گنجینه را از جمله آثار فاخر و ارزشمند این گنجینه نام برد و گفت: قدمت این آثار به سال‌های 1154 و 1156 قمری باز می‌گردد و واقف آن‌ها عبدالله خازن است.
افتخاری، دیگر آثار مذهبی این مجموعه را دو عدد زیارت‌نامه فولادی زرکوب برشمرد و افزود: سازنده آن‌ها محمدابراهیم اصفهانی این دو کتیبه را در تاریخ 1322 قمری طراحی و خلق کرد و ناصرالدین شاه قاجار نیز زیارت‌نامه‌ها را وقف آستان قدس رضوی کرد.
وی همچنین با تشریح مشخصات زیارت‌نامه فولادی زرکوب مشبک، بیان کرد: این زیارت‌نامه نفیس گنجینه حرم رضوی که محل ساخت آن ‌نیز اصفهان بوده، توسط استاد حاجی محمد بن استاد حسن اصفهانی در تاریخ 1264 قمری ساخته شده است.
حاضر شد
مسئول گنجینه تاریخ حرم رضوی تصریح کرد: گنجینه تاریخ حرم رضوی در طول سال با در اختیار داشتن آثار نفیس و ارزشمندی اعم از ضریح‌های روضه رضوی، زیارت‌نامه‌های فولادی، کتیبه‌های طلا، محراب‌ها، عکس‌های تاریخ حرم رضوی، وسایل روشنایی و اشیای مربوط به شستشو، کلید و قفل‌های قدیمی حرم مطهر حضرت رضا(ع) و نیز آثار بسیار دیگر به پیشواز علاقه‌مندان آثار هنری و تاریخی و زائران بازدید‌کننده از آن می‌رود.
مطالب مرتبط
captcha