مفهوم نوروز در قرآن وجود دارد
کد خبر: 3482309
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۷
در همایش پاسداشت نوروز باستانی بیان شد:

مفهوم نوروز در قرآن وجود دارد

کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ: عید نوروز زمانی است که طبیعت واقعاً احیا می‌شود و می‌توان نوروز را حیات مجدد دانست و جالب است که این مفهوم در قرآن کریم وجود دارد که خدا، پیامبران (ع) را فرستاد تا شما را احیا کنند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، ساعاتی پیش، همایش پاسداشت نوروز باستانی با حضور پرویز کردوانی، استاد رضا شعبانی و سرهنگ علی‌رضا جهانگیری به کوشش معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران برگزار شد که پیام‌های مهمی داشت.
در این همایش پس از تلاوت آیاتی از قرآن مبین توسط صادق رضایی، قاری بین المللی و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، کورش محمدپور، مجری این برنامه با گرامی‌داشت ایام فاطمیه و نوروز باستانی، مراسم را آغاز کرد.

مفهوم نوروز در قرآن وجود دارد/ چهارشنبه‌سوری به عملیات تروریستی تبدیل شده است
اولین سخنران این همایش، فریبرز باقری، رئیس دانشکده علوم انسانی این دانشگاه بود، وی گفت: این همایش در واقع یک مراسم فرهنگی است، فرهنگ تمام گنجینه‌ای است که در طول تاریخ به دست یک ملت رسیده است و این ملت به وسیله آن می‌توانند زندگی سالمی را شکل دهند.
باقری افزود: ملت ایران، گنجینه های بسیاری دارند که عاشورا و فاطمیه از جمله آن است و همچنین نوروز یکی از این گنجینه ها است، البته جشن سال نو در همه ملت‌ها وجود دارد اما نوروز که ایرانیان انتخاب کرده‌اند زمانی است که طبیعت واقعاً احیا می‌شود و می‌توان نوروز را حیات مجدد دانست و جالب است که این مفهوم در قرآن کریم وجود دارد که خدا، پیامبران (ع) را فرستاد تا شما را احیا کنند.
وی در پایان اظهار کرد: ملت ایران خودش توانسته در طول تاریخ به مفاهیمی دست پیدا کند که پیام پیامبران (ع) بوده است، ما نیز باید این جشن را حفظ کنیم ولی افراط نیز نکنیم، مثلاً متأسفانه چهارشنبه سوری فعلی ما به عملیات تروریستی تبدیل شده است و این نشان جهل است.

عیدی، کتاب بدهیم/ بزرگترها را منتظر نگذاریم
در ادامه این مراسم، پرویز کردوانی، استاد برجسته جغرافیا، پدر کویرشناسی ایران و از چهره‌های ماندگار، طی سخنانی حضار را به اهدای کتاب به عنوان عیدی تشویق کرد و خواستار پاسداشت سنت چیدن سفره هفت سین بر روی زمین شد.
همچنین محمد سلطانی‌فر، عضو و مدیر گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران در ادامه این همایش از کمپین‌های تحریم سفرهای خارجی تمجید کرد و گفت: ژاپنی‌ها به توریست خارجی زیاد چشم نبسته‌اند زیرا توریست داخلی دارند و کلاً نگاهشان به داخل است که بهتر است ما نیز اینطور عمل کنیم.
وی در پایان سخنانش، همه را به دیدار پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در ایام نوروز تشویق کرد و افزود: پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها منتظر نگذاریم و همیشه به دیدار آنان برویم.
در ادامه این مراسم، موسیقی سنتی ایرانی توسط رضا مهرداد و صابر پورهمایون اجرا شد و پس از آن مهدی صباغ‌زاده، کارگردان ایرانی به خواندن اشعاری مذهبی در وصف امام رضا (ع) پرداخت.

ایرانیان با برگزاری جشن تلاش کردند سرپا بمانند
همچنین در ادامه این مراسم، رضا شعبانی صمغ‌آبادی، استاد برجسته تاریخ و از چهره‌های ماندگار، در مورد عید نوروز گفت: بنده در کتاب آداب و رسوم نوروز توضیح دادم که ایرانیان چقدر طبیعت را دوست داشتند، البته نوروز مختص ایرانیان نیست، جستجوی تاریخ معین و سرزمین خاص برای نوروز کار دشواری است، ایرانیان از این نعمت برخوردار شدند در منطقه نیم‌کره شمالی باشند، منطقه‌ای که چهارفصل را به طور کامل دارد و این فراست ایرانیان بود که این منطقه را انتخاب کردند.
وی افزود: ایران در طول تاریخ، سرزمینی بلاخیز بوده است به طوری که هیچ سرزمینی در جهان، این‌همه بلاخیز نبوده است، همچنین ایران از ممالکی است که خشک است و مردم ایران نیاز داشتند همواره خاطرشان را آسوده کنند تا انرژی پیدا کنند، به همین دلیل، جشن‌های مختلف داشتند به طوری که به دلیل اینکه 30 روز ماهانه هر کدام اسمی و ماه‌ها نیز اسمی داشت، روزهای انطباق نام روز و ماه را جشن می‌گرفتند، همچنین جشن تولد داشتیم، کلاً این ملت از درون خودش تلاش می‌کرد تا سرپا بماند.

جدی‌ترین جشن دنیا، نوروز است/ اوباما و پوتین همانند ایرانیان صلح‌جو نیستند
شعبانی بیان کرد: شاید منطقی‌ترین و جدی‌ترین جشن در دنیا، همین نوروز است و ایرانیان این جشن را پاس داشتند تا ایران بماند چون زمانی بود که ایرانیان را تحت فشار می‌گذاشتند تا ایرانی بودن خود را انکار کنند و جالب است که تمام جنگ‌های ما ایرانیان، جنگ دفاعی است و جنگ تهاجمی نداریم چراکه ما می‌خواستیم هم خودمان بمانیم و هم دیگران بمانند، این مطلب را نمی‌توان با غرب و شرق مقایسه کرد، آقایان اوباما و پوتین، دستشان روی بمب‌هایی است که می‌توان همه نسل بشر را نابود کند.
وی اظهار کرد: ایرانیان قدیمی‌ترین ملت جهان هستند که خدای یگانه را شناختند و یهودیان، خدای یگانه را از طریق ایرانیان شناختند.
این استاد برجسته تاریخ تأکید کرد: در تمام جهان، فقط نوروز است که جشن واقعی طبیعت است و ایرانیان در نوروز به دیدن یکدیگر می‌رفتند و ابتدا هم به دیدار کسانی می‌رفتند که به تازگی کسی را از دست داده‌اند. همچنین لباس نو به بچه‌ها هدیه می‌دادند، به یاد دارم که خودم سالی یکبار لباس نو می‌گرفتم که آن‌هم در نوروز بود و آن زمان همانند امروزه این تولید انبوه که جای خیلی چیزها را گرفته است نبود.

زنان ایرانی، فرشته هستند
وی در ادامه بیان کرد: دو مطلب برای من عجیب است، یکی اینکه زبان فارسی چطور مانده است و دیگری اینکه چطور خود ایران مانده است! ما این‌ها را مدیون فراست ایرانیان هستیم، ایرانیان مردمانی هستند که وقتی آسمان را نگاه کردند خدا را شناختند و وقتی زمین را نگاه کردند، زن را شناختند، زنان ایرانی فرشته هستند چراکه نجابتشان در جهان کم‌نظیر است و خدا کرامت کرده است که مردان زحمتکش ایرانی از این نعمت برخوردار باشند.
در ادامه این مراسم، سرهنگ علی‌رضا جهانگیری، رئیس ترافیک راهور ناجا، نیز آمارهایی در مورد سفرهای نوروزی سال‌های گذشته ارائه داد که نشان‌دهنده افزایش سفرها و کاهش تصادفات بود.
در پایان این همایش از شرکت‌کنندگان در مسابقات این برنامه نیز تقدیر شد.
captcha