نمایش «سلام مادر»؛ ذکر مصیبت هنرمندان مشهدی در رثای حضرت زهرا(س)
کد خبر: 3482711
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۶

نمایش «سلام مادر»؛ ذکر مصیبت هنرمندان مشهدی در رثای حضرت زهرا(س)

گروه هنر: امسال در موعد تقویمی دهه فاطمیه، بر بیرق سیاه عزای بی‌بی دو عالم، سلامی هنرمندانه نقش بسته است با این عبارت، نمایش آیینی «سلام مادر» و عاشقان حضرتش را به روضه دعوت می‌کند؛ نمایشی با عطر و بوی حسینیه و حال و هوایی هنرمندانه، جایی برای ذکر مصیبت هنرمندان مشهدی در رثای حضرت مادر.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، امسال در موعد تقویمی دهه فاطمیه، بر بیرق سیاه عزای بی‌بی دو عالم، سلامی هنرمندانه نقش بسته است با این عبارت، نمایش آئینی «سلام مادر» که عاشقانش را به روضه دعوت می‌کند، نمایشی با عطر و بوی حسینیه و حال و هوایی هنرمندانه، جایی برای ذکر مصیبت هنرمندان مشهدی در رثای حضرت مادر.
نمایش با پخش بخش‌هایی از یک سخنرانی با محتوایی روایی از سیره و زندگی حضرت زهرا(س) و آماده‌سازی حاضران در سالن بزرگ مجتمع فرهنگی آیه‌های مشهد آغاز شد؛ نوای پر شور و حرارت مداحی، هوای دل‌ها را تازه می‌کرد، ده‌ها خانواده در این شامگاه فاطمی به حاشیه‌ای دور مانده از شهر آمده‌اند تا این بار هنر، زبان ابراز ارادتشان به پیشگاه حضرتش باشد.
ولاتحسبن الذین قتلوا ...، آیه‌ای که در پیشانی برنامه، نشان از حدیث شهادت و خبر از ادای احترام به شهدای هشت ساله و شهیدان مظلوم حرم دارد؛ اذکار «یا فاطمة‌الزهرا با بنت نبی‌الله»، «السلام علیک یا سیدة نساء العالمین»، «وای از روی نیلی»، «وای مادرم مادرم» و ... مدام گوش‌ها را می‌نواخت و چشم‌ها را بارانی می‌کرد.
بر روی صحنه، بشکه‌ای نفت خودنمایی می‌کرد و در نخستین پرده، پیوند نامیمون نمایندگان صهیونیست، وهابیت جاهل منطقه و جهان غرب را با لشکری از فرزندان نحس این وصلت، به نام تازه «داعش» بر بلندای این بشکه نفت، دیده می‌شد که حرف‌ها برای گفتنن داشت.
دعوای شیعه و سنی، نمایشی زرگری
این پیوند هر بار رهاوردی تازه برای مسلمانان مظلوم عالم دارد، طالبان، القاعده، بوکوحرام، منافقان، النصره؛ گروهک‌هایی که همگی نسخه تکثیر شده یک قرارداد هستند، تزویر و تفرقه‌افکنی؛ پیام کلیدی نمایش سلام مادر برای همه گوش‌های به خواب رفته منطقه این بود، دعوای شیعه و سنی، نمایشی زرگری برای صید مطامع اقتصادی دشمنان است.
حسین؛ نقطه وحدت همه ملت‌ها
در پرده‌ای دیگر از این نمایش، فلافل‌فروشی از اهل تسنن در محله الرشید بغداد به بهانه فروختن فلافل به جوانان مسیحی و مسلمان منطقه، در حقیقت خوراک فکری می‌فروشد، او در لباس ساده یک شیخ سنی و نقل خاطره‌ای از توسلش به حسین فاطمه(س)، پیام نهفته نمایش را ساده و صمیمی واگویه می‌کند؛ او می‌گوید: آری، عشق به اهل بیت(ع) نقطه وحدت همه ملت‌ها در تمام اعصار است.
در جایی دیگر، زوجی جوان بر سر حضور مرد خانواده در مصاف جبهه و جهاد، درگیر گفت‌وگو هستند، در نمایی نیز شاگردان یک مدرس حوزه علمیه بر سر مباحث نظری اعتقادات تشیع و انحرافات ساختگی دشمنان به بحث و وعظ مشغولند، در پرده‌ای هم ارتشی از جهادگران اسلامی را در حال پیکار با جماعت داعشیان می‌بینیم.
هر روز عاشورا و همه جا کربلاست
گویی همه جا جبهه نبرد است و همه اقشار در این سوگواره در جنگ‌اند، گروهی با نقل اعتقادات و ایجاد همدلی در کوچه و محله، گروهی با گفت‌وگو در سنگر خانواده و دل کندن از زن و فزرند، جمعی با انتشار افکار و اندیشه‌های ناب در جبهه علم‌اندوزی و جماعتی هرچند اندک در جبهه جهاد با دشمن مسلمان‌نما می‌جنگند.
در این حسینیه، حرف از زمان و زمانه‌شناسی می‌زنند، سخن از معرفت در میان است، زمانی که خون بر قلم برتری دارد، دویدن بر ایستادن و فریاد بر سکوت؛ روایت انسان‌ساز نهضت زینبی شامات همان حکایت حسینی کربلاست، اینکه برخی نوای هل من ناصر حسین را از هزار فرسنگ دورتر می‌شنوند و گروهی کنارش بودند و یاری‌اش نکردند.
جانِ قصه «سلام مادر» و غصه کربلا در یک کلمه خلاصه می‌شد «جهل»، تمام تاریخ اسلام تنها راوی یک پیام است و آن اینکه دشمنان ما به جهل‎مان نیاز دارند، در حالی که پیامبر اعظم(ص) و اهل بیت پاکش در تاریکی جاهلیت دیروز و سردرگمی اطلاعات امروز، با چراغ هدایت‌گر قرآن و عترت به پیشواز انسانیت آمده‌اند.
از غدیرخم تا امروز؛ یک تاریخ جهل
آخر مگر از غدیرخم، فدک، صفین، صلح و جنگ، سکوت و سجده تا ولایت‌عهدی، زندان، غیبت، معانی مترادف بیشتری برای تعریف جهل نیاز داریم که امروز با داشتن مدرک دکترا، در جهل مرکب باقی بمانیم، مگر امکان دارد گوشه چادر معرفت مادری را که به گفته امام صدق و صداقت «حضرت فاطمه زهرا(س) مادر همه بشریت است»، رها کنیم و به دام نااهلان و نامحرمان بیفتیم؛ از همین رو محمد جهانپا و یارانش، با نقل مادرانه‌ای برای همه بشریت، به مصاف این جهل رفته‌اند، جمعی معنوی‌ که بی‌اجر و مزد گرد هم آمده‌اند تا حدیث در و دیوار، حمله و آتش، شب و اشک را دوباره روایت کنند و مادر بی‌نشان هستی را با اشک شیعیان و شیفتگانش تا بهشت بدرقه کنند و تنها از خدایش طلب اجر و مزد کنند.
یادآور می‌شود، نمایش آئینی سلام مادر تا فردا شب، 25 اسفندماه در مجتمع آیه‌های مشهد برای علاقه‌مندان به اجرا درمی‌آید.
captcha