مهم‌ترین فعالیت‌های قرآنی عراق در سالی که گذشت
کد خبر: 3483337
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱

مهم‌ترین فعالیت‌های قرآنی عراق در سالی که گذشت

گروه بین‌الملل: کشور عراق با توجه به وجود عتبات مقدسه در شهرهای کربلا، نجف، کاظمین و سامرا در سال 94 شاهد فعالیت‌ها، مسابقات و برنامه‌های قرآنی متنوعی بود که جشنواره «سعید بین جبیر»، مسابقه حفظ قرآن «الامامین الجوادین(ع)» و مسابقه «شوق تلاوت» از جمله مهم‌ترین این برنامه‌ها بود.

سوم فروردین//مهم‌ترین فعالیت‌های قرآنی کشور عراق در سالی که گذشت

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کشور عراق به دلیل وجود مرقد‌های مطهر تعدادی از ائمه معصومین(علیهم السلام) و همچنین زیارتگاه‌ها و بقاع متبرکه در مناطق مختلف این کشور، در طول سال شاهد برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی متنوعی است که بخش از این برنامه‌ها داخلی و در سطح کشور عراق و برخی نیز با حضور شخصیت‌ها و فعالان قرآنی و دینی کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

این در حالی است که محافل انس با قرآن با حضور قاریان داخلی و بین‌المللی بخشی از برنامه‌ ثابت آستان‌های مقدس عراق است.

در این گزارش شماری از مهم‌ترین فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی کشور عراق که در طول سال 94 برگزار شد، ارائه می‌شود:

چهارمین جشنواره بین‌المللی قرآنی «سعید بن‌جبیر»


چهارمین جشنواره بین‌المللی قرآنی سعید بن جبیر، 18 تا 21 اسفندماه 94 در شهر «کوت» مرکز استان واسط عراق با حضور جمعی از قاریان کشورمان برگزار شد.

در این دوره از جشنواره علاوه بر مشارکت مؤسسات و انجمن‌های قرآنی عراق و ایران، شخصیت‌های دینی و قرآنی از کشورهای سوئد، دانمارک، لبنان، افغانستان، تاجیکستان و بریتانیا نیز حضور داشتند و در حاشیه این جشنواره، محافل قرآنی، جلسات پژوهش‌ و برنامه‌های متنوع قرآنی برگزار شد.

بزرگترين مسابقات ملي حفظ قرآن عراق در کربلا


چهارمین دوره از «بزرگترین مسابقات ملی حفظ قرآن عراق ویژه قرآن‌آموزان طرح هزار حافظ قرآن» بهمن‌ماه 94 به همت دارالقرآن آستان مقدس حسيني برگزار شد و حدود 800 حافظ قرآن در دو بخش بانوان و آقايان از استان‌هاي مختلف عراق در اين مسابقات حضور داشتند.

طرح هزار حافظ قرآن يكي از پروژه‌هاي قرآني مهم آستان مقدس حسيني در سطح كشور عراق است و هدف از اجراي اين طرح، پرورش نسلي از حافظان قرآن براي معرفي آن‌ها به‌عنوان نمايندگان اين كشور در مسابقات و محافل بين‌المللي قرآني است.

نخستین دوره مسابقه حفظ قرآن «الامامین الجوادین(ع)» در بغداد

نخستین دوره مسابقات حفظ قرآن «الامامین الجوادین(علیهما السلام)» شهریورماه 94 به‌همت آستان مقدس کاظمین در بغداد برگزار شد.

این مسابقات به به همت دارالقرآن الکریم وابسته به بخش امور فکری و فرهنگی آستان مقدس کاظمین و با حضور 86 شرکت‌کننده دختر و پسر برگزار شد و کمیته داوران این مسابقات متشکل از مکی السعدی، داور رشته حسن حفظ؛ لؤی الطائی، داور رشته احکام تجوید؛ حیدر سعد، داور رشته وقف و ابتدا و سید عبدالکریم قاسم داور رشته صوت و لحن بود.

این مسابقات به همکاری دبیرخانه آستان مقدس کاظمین و با هدف حمایت از نهضت قرآنی در عراق و تحکیم فرهنگ قرآنی در جوامع اسلامی برگزار شد و نمایندگان شماری از مؤسسات قرآنی و اساتید نخبه در امور قرآنی در این مسابقات حضور داشتند.

برگزاری مسابقات قرآنی «الغدیر» ویژه بانوان در نجف

شعبه امور قرآنی ویژه بانوان آستان مقدس علوی، نخستین دوره مسابقه ملی حفظ و تلاوت قرآن «الغدیر» ویژه بانوان عراقی را با شعار «وَفِی ذَلِکَ فَلْیَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ»(و در این [نعمت‌ها] مشتاقان باید بر یکدیگر پیشى گیرند)(المطففین/ 226) برگزار کرد؛ این مسابقات 17 تا 19 مهرماه در سالن «سید الاوصیاء» وابسته به آستان مقدس علوی، برگزار شد.

نخستن دوره مسابقات قرآن «الغدیر» ویژه بانوان در رشته‌های حفظ و تلاوت 5 جزء قرآن کریم، حفظ و تلاوت 10 جزء، حفظ و تلاوت 20 جزء و حفظ و تلاوت 30 جزء برگزار شد.

افتتاح مرکز قرائات قرآنی «رسول اعظم(ص)» در بغداد
مرکز قرائات و علوم قرآنی «رسول‌ اعظم(ص)» اسفندماه 94 با حضور جمعی از قاریان و شخصیت‌های برجسته قرآنی عراق در شمال «بغداد»، پایتخت این کشور افتتاح شد.
افتتاح مرکز قرآنی «رسول الله» در بغداد
مرکز قرائات و علوم قرآنی «رسول‌ اعظم(ص)» با نظارت «سید ماجد المبرقع»، خطیب مسجد جامع رسول اعظم(ص) و مدیریت «شیخ ایاد الکعبی»، از قاریان مشهور عراقی فعالیت خواهدكرد.

برگزاری مسابقات سراسری قرآن «النور»


مركز ملی علوم قرآن وابسته به اداره اوقاف شيعيان عراق، نخستين دوره مسابقات سراسری حفظ، قرائت و تفسير قرآن كريم تحت عنوان «النور» را بهمن‌ماه سال 94 برگزار کرد.

اين مسابقات در رشته‌های قرائت و تفسير سوره‌های حمد و بقره و حفظ كل قرآن كريم، حفظ 20 جزء، 10 جزء و پنج جزء برگزارشد.

محفل قرآنی مدافعان حرمین در سامرا

بخش دار القرآن آستان مقدس امام حسین(ع)، اوایل اسفندماه 94 محفل قرآنی ویژه نیرو‌های بسیج مردمی عراق را با حضور مدافعان حرمین عسکریین(ع) در سامرا برگزار کرد.

محفل قرآنی ویژه نیرو‌های بسیج مردمی عراق به همت واحد قرآنی بسیج رسانه‌‌ وابسته به بخش دارالقرآن آستان مقدس حسینی برگزار شد و جمعی از مدافعان حرمین عسکریین(ع) در آن حضور داشتند.

این محفل به مناسبت فرارسیدن شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) و با هدف اهتمام به قرآن در مناسبت‌های دینی مرتبط با اهل بیت(ع) برگزار شد.

راه‌اندازی پایگاه‌های قرآنی ویژه زائران اربعین حسینی
عتبات مقدسه عراق مهرماه، 94 برای کاروان‌های پیاده‌روی اربعین حسینی، پایگاه‌‌های آموزش قرآن و تصحیح قرائت سوره «فاتحه» راه‌اندازی کردند که آموزش قرآن و تصحیح قرائت سوره فاتحه، تصحیح نماز و مسابقات و محافل قرآنی از جمله برنامه‌های اجراشده در این پایگاه بود.

این برنامه توسط اساتید و فعالان قرآنی در موکب‌های مختلف به صورت گردشی و با جابجایی اساتید و فعالان قرآنی اجرا شد.

مسابقات «شوق تلاوت» در جوار حرم حضرت عباس(ع)

مرحله نهایی نخستین دوره مسابقات قرآن «شوق تلاوت» ویژه نونهالان قرآنی جمهوری اسلامی ایران به همت مؤسسه تخصصی قرآنی «صراط» مشهد و با همکاری آستان مقدس حسینی، اسفند 94 در حرم مطهر حضرت عباس(ع) در کربلای معلی برگزار شد.

این کاروان قرآنی کشورمان در طول حضور در این مسابقات، به زیارت عتبات مقدسه در شهرهای نجف و کاظمین نیز رفتند و به اجرای محافل قرآنی در این اماکن مقدس پرداختند.

فراخوان آستان مقدس حسینی برای مسابقه تلگرامی قرآن


دارالقرآن وابسته به آستان مقدس امام حسین(ع) بهمن‌ماه 94 فراخوان نخستین دوره مسابقه بین‌المللی قرائت قرآن را از طریق شبکه اجتماعی «تلگرام» آغاز کرد و شماره تماس «009647719491040» را در شبکه اجتماعی تلگرام برای برگزاری این مسابقات اختصاص داد.

علاقه‌مندان برای شرکت در این مسابقات باید قرائت تجوید خود را از سوره‌ «فجر» به شماره مذکور ارسال کنند.

در پایان مرحله نخست، 50 قرائت برتر برای حضور در مرحله نهایی این مسابقات انتخاب خواهد شد و کسانی که در مرحله نخست انتخاب می‌شوند، باید برای شرکت در مرحله نهایی، قرائت تجوید خود را به صورت فایل تصویری ارسال کنند.

آخرین مهلت دریافت قرائت‌های مرحله نخست این مسابقات 20 جمادی‌الثانی همزمان با ولادت حضرت زهرا(س) اعلام شده و آخرین مهلت دریافت قرائت‌های مرحله نهایی (50 نفر برتر مرحله نخست)، 13 رجب همزمان با ولادت حضرت امام علی(ع) خواهد بود.

نفرات برتر اول تا سوم این مسابقات، جهت حضور در جشنواره بین‌المللی دینی ـ‌ فرهنگی «ربيع الشهادة»(بهار شهادت) کربلا و مشارکت در محفل‌های قرآنی حرم مطهر امام حسین(ع) دعوت خواهند شد.

جشنواره بین‌المللی فرهنگی ـ دینی «ربیع الشهاده» همه ساله همزمان با سوم شعبان سالروز ولادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و با حضور شخصیت‌هایی از کشورهای مختلف جهان در كربلای معلی آغاز می‌شود و تا پنجم شعبان ادامه دارد.

محفل بین‌المللی قرآن با حضور قاری ایرانی در «ناصریه»

سومین محفل بین‌المللی سالانه قرآن، آذرماه 94، با حضور احمد احمد نعینع، از قاریان برجسته مصر، سید محمدجواد حسینی از ایران و شیخ میثم التمار از قاریان برجسته عراقی در شهر «ناصریه»، مرکز استان ذی قار در جنوب عراق برگزار شد.

این محفل بین‌المللی قرآن به همت مؤسسه فرهنگی و رسانه‌ای «النخبه» استان ذی قار در جنوب عراق و با همکاری مجمع قرآنی این استان برگزار شد.
captcha