توجه به اقتصاد مقاومتی و آثار آن در شب عید شهروندان
کد خبر: 3484055
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲
یادداشت وارده/

توجه به اقتصاد مقاومتی و آثار آن در شب عید شهروندان

گروه اقتصاد: در اقتصاد قرآنی، عید با خدمت به فقرا بر پا می‌گردد، به همین سبب در آیات سوره شریفه حج و دیگر سور قرآن کریم، زائر خانه خدا باید در سرزمین منا گوسفند قربانی کند و الا عید قربان به ایشان تعلق نگرفته و مهمانی و میزبانی خداوند مهربان از او سلب می‌گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی، معاون ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش، در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، قرار داده است به بررسی توجه به اقتصاد مقاومتی و آثار آن در شب عید شهروندان پرداخته که متن این یادداشت در ادامه می‌آید:

چکیده:

اکثر شهروندان نجیب ایران اسلامی می‌دانند که 99% مشکلات اقتصادی بشر به جهت بی‌تفاوتی و بی‌توجهی به فقرای جامعه می‌باشد. برای اینکه مردمان پرعاطفه کشور ما در ایام سال نو از هزینه کردن عاطفه خود محروم نشوند نیاز است از اطلاعاتی مرتبط با اقتصاد شب عید و ایام نوروزی خود، با فقرای اطراف‌شان مطلع گردنند، در همین راستا اقتصاد مقاومتی به آن مردمان نجیب آموزش می‌دهد که اقوام و هم‌وطنان خود را در ماهیگیری توانمند نمایند و با دادن ماهی به آنان زمینه استمرار فقر و تحقیرشان را فراهم نکنند. البته فقرا دراین مقاله به معنای عام و افراد زیر خط فقر را در بر می‌گیرد.

سوال: چرا برخی خرید شهروندان در شب عید، باعث ایجاد فقر و عامل خودتحقیری خویش و دیگران را فراهم می نمایند؟

متن:
در اقتصاد قرآنی عید با خدمت به فقرا بر پا می‌گردد، به همین سبب در آیات سوره شریفه حج و دیگر سور قرآن کریم، زائر خانه خدا باید در سرزمین منا گوسفند قربانی کند و الا عید قربان به ایشان تعلق نگرفته و مهمانی و میزبانی خداوند مهربان از او سلب می‌گردد. در تمام عیدهای اسلامی به گونه‌ای با ظرافت به فقرای جامعه توجه داده شده و درصدد رفع فقر اقدام می‌گردد، نه برای ساکت کردن تهیدستان که تحقیر آنان را در پی داشته باشد. زندگی رسول اعظم و اهل البیت علیهم السلام از فقرزدایی اقوام و دوستان و مردم مسلمان و جهانیان موج می‌زند. مسؤولان اقتصادی کشور باید بدانند که اکثر مشکلات اقتصادی جامعه با برنامه‌هایی که رویکرد به فقرا داشته باشد قابل رفع و دفع می‌باشد. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در طراحی هوشمندانه اقتصاد مقاومتی، این مهم را صید نموده‌اند و به همین جهت اصرار بر اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در ایران اسلامی را به همگان گوشزد می‌نمایند.

در نظام پزشکی داروهای مسکن و غفلت از درد برای رسیدن زمان جراحی تجویز می‌گردد نه برای ساکت نمودن بیمار که مزاحم اطرافیان نگردد، زیرا بیماری او بعد از مدتی دامن دیگران را برابر قانون تکوین و یک پارچه بودن نظم در جهان طبیعت در آغوش می‌گیرد، و افراد بی‌تفاوت با ابزار بی‌توجهی و مخدرخود پنهانی، قادر به حفظ سلامت خویشتن و لذات زندگی نخواهند بود، و این قانون در سطر سطر تاریخ بشر به رنگ هشدار بر همگان خود نمایی می نماید.

شهروندانی که مالک حقیقی اموال و اولاد خود را خداوند رزّاق یافته‌اند، چون قادر نبوده شهر به شهر و کوچه به کوچه به گونه‌ای با فقرا ارتباط برقرار نموده تا هم حفظ مقام انسانی شده باشد و هم چنین تکلیف برابر آیات قرآن حکیم و سنت نبی اعظم اداء گردد، به همین جهت در انتظار صاحبنظران اقتصادی هسنتد تا آنان را در این مهم یاری نمایند.

ما در این مقاله به روشها و راهکارهای برخی از معضلات و مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه جهت برنامه ریزی و درمان اشاره می کنیم:
1- درمان تورم به کمک فقرای جامعه:
اگر تورم چنین تعریف گردد که دستمزد فقرای جامعه با کالایی که تولید شده برای عرضه در بازار و مصرف متقاضیان هم خوانی ندارد، یا پول در دست فقرا با طلا در کشور قابل تبادل نیست، در این مرحله به دو نوع حمایت قلبی وعقلی جامعه محتاج می‌شویم. حمایت قلبی توسط پیوست فرهنگی برای هر صنف و مصرف کالاهای تولیدی آنان لازم بوده، زیرا یکی از دلایل فراموشی فقرا در جامعه آموزش ندیدن شهروندان در نوع دلسوزی علمی به فقرا می‌باشد، چراکه با صرف احساسات به فقرا تسکین بدست می‌آید و لکن تمکین حاصل نمی‌گردد. در حمایت عقلی نیاز است که برنامه‌ریزان اقتصادی کشور از طریق تزریق اندیشه توسط صاحبنظران ساحت اقتصاد نظری غنی گردنند. برای اینکه این موضوع شفاف گردد به چند نمونه در ذیل اشاره می‌گردد:
1- نیاز شدید است که سازمان بهزیستی برای کاهش تلفات جاده‌ای در ایام نوروز و حتی در طول سال، صدقه دادن علمی را بصورت کارشناسی شده و در تراز اقتصادی برای دفع شیاطین به هنگام سیر و سفر در شهرهای کشور، به کمک وزرات اقتصاد و دارایی تعریف نموده و به شهروندان اطلاع‌رسانی نماید، و در همین راستا نیروی راهنمایی و رانندگی کشور با فرمول‌های علمی اقدام به اجرای آن نماید.
2- شهروندان تحت تأثیر تبلیغات رسانه‌ها و گمانه‎زنی‌های دالان جهت  گران شدن کالاهای در کشور، در پی اجناس ارزان قیمت به‌صورت غیرمنطقی، به ذخیره سازی اقدام می‌کنند که این خود بستر تورم و به منزل بردن کالاهای مورد نیاز فقرا را به همراه دارد.
3- افزایش خرید اجناس خارجی با بهانه‌های توجیه شده، تولیدات فقرا را انبار نشین نموده و ورشکستگی را در مقابل تولید‌کنندگان دلسوز داخلی و تورم را پیش پای فقرا قرار می‌دهد.
4- دادن سبد کالا بصورت مشترک در کشور تورم را از دید عمومی پنهان می‌کند.
5- هزینه‌های مدیریتی دولت، دررسیدگی به نیازهای فقرا بصورت حزبی و سفارشی تورم را برای مردم آرایش و زینت می‌کند.
6- حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور به همراه نیروی انسانی خودشان، تورم را از جاده بیکاری و تبعات آن به درب خانه فقرا فرود آورده و تورم تحمیلی را عادی سازی می‌نماید.
7- رقابت بانک‌ها در سرمایه‌گذاری و دست چنین نمودن سود حاصل از آن، فقرای جامعه را به قدرت حداقلی خرید و معتاد قرض و معطل وام  تربیت می‌نماید.
8- تعاریف پیوست‌های فرهنگی اقتصاد کشور به دلیل نزاع بر سر ثروت‌مداری و فقیر همراهی، رأی نهایی تحمل ضرر را به سمت وسوی صاحبان سرمایه ثابت یا همان فقرا سوق می‌دهد.
9- تشکیل برخی مراکز خرید یا تفریحی که نیاز است فقط با هیئت سرمایه‌داری در آن اماکن حاضر شد عامل رشد تورم و محرومیت فقرا می‌گردد.
10- تبلیغات در سطوح مختلف از رجال اقتصادی و دولتی برای ارتباط با کشورهای سرمایه‌داری و یا سفرهای تفریحی به آن سرزمین‌ها، عامل مصرف کالای بیگانه و دریافت پیوست فرهنگی آنان، برای تحقیر تولیدات فقرا در کشور بوده ومحبویت طبقاتی شدن جامعه را در بردارد که باعث محبوبیت تورم برای افراد با سرمایه متغیر یا همان ثروتمندان می‌گردد.
11- سازمان صدا و سیما با برخی برنامه‌های تولیدی خود شهروندان را به محبت زندگی اشرافی سوق داده که باعث عدم رضایت فرزندان فقرا از والدین خود گردیده و هم چنین عامل ارتباط یخ زده زن و مرد در یک محیط خانوادگی را فراهم می‌نماید. و تورم در یک فضای افسرده خانوادگی، رشد صعودی به خود می‌گیرد.
12- مقبولیت اطلاع‌رسانی شبکه‌های غربی برای برخی از شهروندان توسط ماهواره‌ها و تلفن‌های همراه و مانند آن ، برای ایجاد فضای رقابتی ناسالم در اقتصاد کشور بوده که عامل افزایش تورم در قالب فریبنده بالا بردن قدرت خرید مردم نجیب کارشناسی گردیده که عامل خاک نشنیی فقرا و بالا نشینی ثروتمندان را به همراه دارد.
captcha