بقاع متبرکه هدف گردشگران در ایام نوروز است
کد خبر: 3484431
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰

بقاع متبرکه هدف گردشگران در ایام نوروز است

کانون خبرنگاران نبأ: بقاع متبرکه به عنوان مراکز هدف گردشگری و ایرانگردی دارای پتانسیل‌ها و ویژگی‌های منحصر بفردی بوده و در نزد مسلمانان سراسر دنیا و مخصوصا، ایرانیان جایگاه خاصی دارد.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ، ایکنا، بقعه متبرکه سیده جلیله فاطمه بنت احمد معروف به بی بی دوست که نسب ایشان با شانزده واسطه به حضرت امام‌سجاد(ع) می‌رسد، در منطقه سیستان از شهرت خاصی برخوردار است، و در سراسر استان پهناور سیستان و بلوچستان و استان خراسان جنوبی و همچنین اهالی ولایات جنوب غربی کشور افغانستان (نیمروز، هرات، فراه) از ارزش و احترام ویژه‌ای برخوردار است و ارادتمندان بی‌شماری دارد.
این بقعه متبرکه، در شهرستان زابل، در مسیر شهر بنجارو روستای جهانتیغ و در حاشیه غربی رود نیاتک، واقع شده است. در مجاورت این زیارتگاه گورستانی وجود دارد که قدیمی‌ترین منطقه سیستان است.
طی سالیان اخیر و پس از ساماندهی نذورات اهدایی زائران این مکان شریف در حال توسعه و بازسازی است و پروژه ساخت و ساز و تجدید بنای زیارتگاه بی بی دوست زیر نظر سازمان اوقاف و امور خیریه در حال انجام است.
در ابتدای سال و در فصل بهار تعداد زائران نسبت به سایر مواقع بیشتر است، کرامات عدیده‌ای از این مکان مقدس نقل شده است. مردم شب‌های جمعه و چهارشنبه به قصد تشرف و کسب فیض در این حرم مطهر گرد هم جمع شده و ضمن استغاثه و راز و نیاز به درگاه ذات اقدس باریتعالی این امامزاده واجب‌التعظیم، و اجداد طاهرینش، را واسطه و شفیع بین خود و خدا قرار داده و حوائج خود را طلب می‌کنند.
طرح آرامش بهاری و طرح خیمه معرفتی ویژه ایام نوروز و همچنین برگزاری مسابقات عمومی فرهنگی و مذهبی، در بین سنین کودکان و نوجوانان، با هدایت راهبردی سازمان اوقاف، از جمله طرح‌های جذابی هست که علاوه بر حفظ و ارتقای معلومات عمومی جامعه هدف، خاطره خوب و به یاد ماندنی، از تشرف آینده‌سازان این مملکت اسلامی، در اذهان کودکان و نوجوانانی که به همراه والدینشان، به این زیارتگاه مشرف می‌شوند، به جا می‌گذارد.
علاوه بر طرح آرامش بهاری و خیمه معرفت، که در فصل بهار، در بقاع متبرکه سراسر کشور برگزار می‌شود، طرح‌های جذاب فرهنگی مذهبی دیگری نیز در طول سال در این مکان‌های مقدس برگزار می‌شود.
سوگواره یاس نبوی، درایام فاطمیه، طرح نشاط معنوی ویژه اوقات فراغت تابستان، طرح ضیافت الهی، به مناسبت ماه مبارک رمضان، جشن ولایت علوی و اکمال دین نبوی، به مناسبت عید غدیر خم و سوگواره بصیرت عاشورایی، در ایام محرم و صفر، طرح تربیت حافظان قرآن کریم،و همچنین برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم، در رشته‌های مختلف، در دو بخش خواهران و برادران،  
به گفته کمالی، کارشناس موقوفات و رقبات متبرکه اداره اوقاف زابل، به منظور ساماندهی بهتر و همچنین رفاه حال زائران، زیارتگاه بی بی دوست، در سال 1377 به اداره کل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان، واگذار شد، که پس از آن خدمات قابل توجهی، توسط سازمان اوقاف در این مکان ارائه شده است.
معاونت اداره اوقاف زابل تصریح کرد: پس از واگذاری زیارتگاه به اوقاف، همه ساله برنامه‌های متنوعی توسط سازمان از قبیل طرح آرامش بهاری، سوگواره یاس نبوی، طرح نشاط معنوی، طرح حفظ قرآن کریم، طرح سفره‌های آسمانی، جشن ولایت علوی و مسابقات قرآن کریم در زیارتگاه بی بی دوست اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: تمامی مراسمات ملی و مذهبی در بقعه بی بی دوست اجرا می‌شود به طوری که، در ایام محرم در این مکان مراسم سوگواری برگزار می‌شود و هیئت‌های مذهبی در این مکان به عزاداری و سینه‌زنی و نوحه‌سرایی می‌پردازند.
حسین قدس‌نیا
captcha