ارائه گزارش عملکرد مؤسسه «ترویج فرهنگ قرآنی» در سال 94
کد خبر: 3485151
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲

ارائه گزارش عملکرد مؤسسه «ترویج فرهنگ قرآنی» در سال 94

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌‌نهاد: مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی، در سال گذشته فعالیت‌های متفاوتی را در عرصه‌های قرآنی انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، يكی از دستاورد‌های ارزشمند انقلاب اسلامی که توانسته است آموزش مفاهيم و معانی قرآن و سيره اهل بيت(ع) را با بيان و ادبیات ساده برای همه طبقات مردم ارائه دهد، برنامه تلويزيونی درس‌هايی از قرآن است كه از سال 1359 با كلام نافذ و بيان رسای حجت‌الاسلام والمسلمين قرائتی از سیمای جمهوری اسلامی پخش و تاكنون ادامه دارد.

از سال 7813 به بعد برای گسترش اين فعاليت‌ قرآني در سطح مدارس و دانشگاه‌ها، مؤسسه ترويج فرهنگ قرآنی با همكاری جمعی از فرهنگيان و حمايت‌های حجت‌الاسلام و‌‌المسلمين قرائتی آغاز به كار کرد و در سال 1380 رسماً به ثبت رسيد.

///در حال تکمیل///ارائه گزارش عملکرد مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی در سال 94
این مؤسسه که با همت و تلاش جمعی از خیرین قرآن پشتیبانی و حمایت می‌شود در سه حوزه قرآنی اجرای مسابقه هفتگی از برنامه تلویزیونی درس‌هایی از قرآن در سطح مدارس با همکاری و هماهنگی وزارت آموزش و پرورش، تشکیل دوره‌های مهارت آموزش بیان ساده تفسیر قرآن‌کریم ویژه طلاب حوزه‌های علمیه و حمایت و پشتیبانی از اجرای طرح تربیتی چهره به چهره فعالیت دارد.

مسابقه هفتگی درس‌هایی از قرآن با اهدافی مانند گسترش و ترويج فرهنگ قرآني بين نوجوانان و جوانان، دانش‌افزايي و تعميق معارف دينی و قرآنی برای نسل نو، آشنا‌سازی نسل نو با سيره و سيمای عملی اهل بيت(ع)، غنی‌سازی اوقات فراغت مخاطبان برگزار شده است.

مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی متولی سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی، ارتباط، نظارت و برگزاری این مسابقه است. مخاطب برنامه درس‌هایی از قرآن که هر هفته از شبکه یک و شبکه قرآن سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود، توده مردم و قشرهای مختلف فرهنگی و اجتماعی هستند.

در حال حاضر اين فعالیت به‌عنوان يكي از مسابقات مهم قرآنی و فرهنگی در چهار مسابقه هفتگی ویژه دانش‌آموزان با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش، مسابقه خلاصه‌نویسی ویژه ماه مبارک رمضان، مسابقه هفتگی پیامکی درس‌هایی از قرآن و مسابقه هفتگی اینترنتی درس‌هایی از قرآن اجرا می‌شود.

///در حال تکمیل///ارائه گزارش عملکرد مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی در سال 94

 برپایی مسابقه هفتگی ویژه دانش‌آموزان

هر ساله مسابقه درس‌هایی از قرآن دانش‌آموزی در بیش از 30 هزار مدرسه و با شرکت حدود 3 میلیون دانش آموز دوره اول و دوم متوسطه، برگزار می‌شود. اين فعاليت جذاب و مؤثر و با نشاط قرآنی، به بخش بزرگی از نيازهای دينی، قرآنی، اجتماعی و تربيتي و اخلاقی آنان پاسخ می‌دهد. این مسابقه طی فرایندی در دو سطح مدرسه(تصحیح پاسخنامه توسط مجری و انتخاب نفرات برتر) و منطقه(برگزاری آزمون نهایی به صورت سراسری) برگزار می‌شود.

مؤسسه ترويج فرهنگ قرآنی در سال تحصیلی 95-94 در راستای برنامه‌ریزی و برگزاری مسابقات در سطح مدارس و مناطق فعالیت‌های مانند توزیع دو میلیون و نهصد هزار برگ پاسخنامه مسابقه در مدارس مجری در مهرماه، در اختیار دادن کلید سؤالات مسابقه از طریق سایت مؤسسه و نمابر تلفن گویا و ارسال پیامک به صورت هفتگی، تهیه، تدوین و چاپ کتاب 18 برنامه درس‌هایی از قرآن با شمارگان یکصد هزار جلد و توزیع بین دانش‌آموزان برگزیده کشوری از طریق ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها و تهیه و طراحی سؤالات آزمون نهایی در 4 سری و ارسال به استان‌ها را انجام داده است.

///در حال تکمیل///ارائه گزارش عملکرد مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی در سال 94

برگزاری آزمون نهایی بیست و سومین دوره مسابقه درس‌هایی از قرآن در سراسر کشور

در هفته دوم اردیبهشت‌ماه سال 94 با حضور بیش از 100 هزار نفر از دانش‌آموزانی که بیشترین امتیاز را در طول اجرای مسابقه درس‌هایی از قرآن کسب کرده‌اند با هماهنگی معاونت پرورشی فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و استان‌ها، ادرات قرآن و نماز و عترت ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها در بیش از 100 حوزه بانوان و آقایان در سال تحصیلی 94-93 آزمون نهایی برگزار شد.

برگزاری همایش بیست و سومین دوره مسابقه درس‌هایی از قرآن

همایش اختتامیه دوره بیست و سوم و افتتاحیه دوره بیست و چهارم در 17 مهرماه سال گذشته، درحرم عبدالعظیم حسنی شهرری با حضور مسئولان و 500 نفر از دانش‌آموزان برگزار شد.

بنابراین گزارش، در مجموع دو هزار و 645 نفر از دانش‌آموزان برتر مسابقه دوره بیست و سوم که بیشترین امتیاز را کسب کرده بودند با هدایایی شامل لوح تقدیر حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی کمک هزینه عتبات عالیات، کمک هزینه مشهد مقدس و کارت هدیه مورد تشویق قرار گرفتند.

///در حال تکمیل///ارائه گزارش عملکرد مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی در سال 94

برگزاری همایش مروجان درس‌هایی از قرآن

به منظور آشنایی رؤسای ادارات قرآن، نماز و عترت و کارشناسان قرآنی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها که مجری برنامه‌های درس‌هایی از قرآن در سطح شهرستان‌ها و مدارس هستند با سیاست‌ها و برنامه های مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی و ارایه گزارش از عملکرد یک‌ساله و بررسی راهکارهای اجرایی جذب هرچه بهتر دانش‌آموزان و چالش‌ها و مشکلات، همایش دو روزه با حضور حجت‌الاسلام قرائتی و مسئولان مؤسسه در مرکز فرهنگی نیایش مشهد مقدس در روزهای 10 و 11 شهریور با حضور 32 نفر از کارشناسان قرآنی برگزار شد .

تهیه محصولات قرآنی ـ فرهنگی

تهیه، تدوین و چاپ «کتاب 18 برنامه درس‌هایی از قرآن» ویژه دانش‌آموزان برتر مسابقه درس‌هایی از قرآن در 105000 جلد، تهیه و تدوین و چاپ نمایه فعالیت‌ها و شیوه‌نامه مسابقات برنامه تلویزیونی درس‌هایی از قرآن در 1000 جلد ویژه مروجان قرآنی ادارات کل اموزش و پرورش استان‌ها، تهیه و تدوین دوجلد کتاب با موضوعات قرآنی ویژه طرح اُنس با قرآن از جمله فعالیت‌های این مؤسسه در عرصه تولیدات فرهنگی است.

اجرای مسابقه هفتگی پیامکی و اینترنتی درس‌هايی از قرآن

هر هفته بعد از پخش برنامه تلویزیونی در س‌هایی از قرآن، مسابقه پیامکی از طریق شماره پیامکی 3000114 برگزار می‌شود که در سال 1394 با پخش 48 برنامه تلویزیونی درس‌هایی از قرآن تعداد 241277 نفر شرکت کرده‌اند که هر هفته به 7 نفر به قید قرعه هدیه‌ای پرداخت شد، که جمعاً در این بخش 336 نفر شامل این تشوبقات شدند.

 برپایی مسابقه اينترنتی

مسابقه هفتگی اینترنتی درس‌هایی از قرآن از طریق پایگاه اینترنتی www.tarvijquran.com وwww. Qaraati.ir اجرا می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند در این مسابقه به صورت هفتگی شرکت کنند.

در سال 94 با برگزاری 47 مسابقه اینترنتی تعداد 167565 نفر در این مسابقه شرکت کرده‌اند که هر هفته به قید قرعه 3 نفر هدیه‌ای نقدی اهدا می‌شود.

برپایی مسابقه خلاصه‌نویسی درس‌هایی از قرآن در ماه مبارک رمضان

براساس این گزارش؛ این مسابقه ویژه ماه مبارک رمضان است و از سال 1382 شروع شده و در سال 1394 دوازدهمین دوره آن برگزار شد. مسابقه خلاصه‌نویسی برگرفته از 25 برنامه درس‌های از قرآن که در ماه مبارک رمضان هر شب از شبکه یک پخش می‌شود، است که بیش از هزار نفر از فرهنگیان و دانش‌آموزان در این مسابقه شرکت کردند.

دیدارهای استانی و تشکیل جلسات با مسئولان آموزش و پرورش استان‌ها

به منظور تقدیر و قدردانی از تلاش‌ها و زحمات مسئولان، مروجان و مجریان درس‌هایی از قرآن و مدیران مدارس، دیدارهای استانی با مدیر کل و معاونت پرورشی و فرهنگی و رؤسای ادارات قرآن عترت و نماز ادارات کل قزوین، سمنان، آذربایجان شرقی، اردبیل، تهران، البرز در سال 94 انجام گرفت و لوح تقدیر حجت‌الاسلام و المسلمین به مدیران کل این استان‌ها تقدیم شد.

فعالیت‌های ستاد تفسیر قرآن

ستاد تفسیر قرآن‌ کریم با راهنمايي­‌ها و زيرنظر حجت­‌الاسلام والمسلمين قرائني و با هدف رفع مهجوريت از قرآن‌ كريم و به منظور فراگير شدن و ورود معارف در زندگي عموم مردم، ارتقاء سطح دانش و بينش طلاب و روحانيون در حوزه تفسير قرآن‌و پاسخ­گوئی به نياز روز جامعه در زمينه تفسير، در سال 1378 تأسيس و فعاليت خود را آغاز كرد.

این ستاد با همکاری مديريت حوزه‌هاي علميه استان و يا حوزه‌های علميه منتخب، نهادها و سازمان­های مرتبط دوره تخصصی آموزش مهارت­های تفسير را طراحي و با هماهنگي ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه‌های علميه مراكز استان‌ها، براي طلاب و روحانيون واجد شرايط استان­‌ها اجرا می‌کند. ستاد تفسیر قرآن، در سال 94 فعالیت‌های مختلفی را به عرصه ظهور رسانده است که به آنها اشاره می‌شود.

دیدار مدیرعامل مؤسسه با امام جمعه، استاندار و مدیرکل اجتماعی استانداری، دیدار با آیت الله عاملی نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه اردبیل درباره فعالیت‌های مؤسسه به‌ویژه ستاد تفسیرو اجرای دوره‌های آموزشی مهارت‌های بیان تفسیر قرآن در حوزه‌های علمیه اردبیل، هماهنگی و تامین منابع آموزشی و چند رسانه‌ای، اجرای طرح ‌های تبیان و بینات، تأمین اساتید جهت برگزاری دوره بیان و تکمیلی در حوزه‌‌های بانوان کوثر، تشکیل 3 کلاس تربیت مبلغ، برگزاری دوره بیان تفسیر قرآن، تربیت مربی قرآنی کودک و نوجوان، برگزاری جلسات مستمر تفسیر دوره‌ای برای طلاب و فرهنگیان یزد از دیگر برنامه‌های این ستاد در سال گذشته بود.

///در حال تکمیل///ارائه گزارش عملکرد مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی در سال 94

برپایی طرح فرهنگی تربیتی چهره به چهره

این طرح در سال1380 به ابتکار حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی و تأیید مقام معظم رهبری فعالیت خود را در شروع کرد.

تقویت نگرش‌ها، باورها و رفتارهای دینی و معنادار کردن زندگی نوجوانان و جوانان در پرتو جهان‌بینی و ایدئولوژی اسلامی از اهداف عمده این طرح به شمار می‌رود.

نخستین فعالیت این طرح برگزاری دوره‌های آموزشی برای دنشجویان و طلاب علاقه‌مند در رشته‌های روانشناسی، جامعه شناسی، مهارت‌های ارتباط و جذب نوجوانان و معارف دینی در 4 مقطع زمانی بود.

مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی برنامه‌های مانند حضور در همایش تجلیل از 110 دانش‌آموز گیلانی برگزیده کشوری برنامه تلوزیونی درس‌هایی از قرآن و حافظان طرح ملی حفظ نور، شرکت در گردهمایی یک روزه کارشناسان قرآن، عترت و نماز مناطق 19 گانه آموزش و پرورش شهر تهران، برگزاری مسابقه کتابخوانی به مناسبت میلاد با سعادت پیامبر گرامی(ص) و امام جعفر صادق(ع) با عنوان«سیره پیامبر اکرم(ص) با نگاهی به قرآن‌کریم»، برگزاری 12 جلسه شورای مشورتی و کارشناسی درس‌هایی از قرآن مؤسسه از دیگر فعالیت‌های این مؤسسه در سال گذشته بود.

captcha