مراکز درمان ناباروری توسعه می‌یابند/ افتتاح بیمارستان‌ها و تخت‌های جدید
کد خبر: 3485784
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴
در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت عنوان شد:

مراکز درمان ناباروری توسعه می‌یابند/ افتتاح بیمارستان‌ها و تخت‌های جدید

گروه سلامت: سخنگوی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه موثرترین راه رسیدن به سیاست‌های جمعیتی، درمان زوج‌های نابارور است، از توسعه مراکز دولتی درمان ناباروی سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نخستین نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت در سال جدید صبح امروز 16 فروردین‌ماه در سالن اجتماعات این وزارتخانه با حضور معاون درمان، مدیر کل بهداشت و محیط  و رئیس اورژانس کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به مصوبات مجلس در حوزه بهداشت و درمان از تصویب لایحه دائمی شدن احکام قانون برنامه جامع سلامت غذایی خبر داد و اظهار کرد: روز گذشته مصوبات شورای امنیت سلامت غذایی دائمی شد و وظیفه مهم تصویب سامانه خدمات جامع و همگانی سلامت و امنیت غذایی به این شورا داده شد.

وی  با اشاره  مصوبات حوزه بیمه تکمیلی عنوان کرد: تکلیف بیمه تکمیلی و نوع قراردادها در ماده 9 مشخص شد، همچنین در ماده‌ای دیگر شورای عالی بیمه سلامت مکلف شده است تا پیش از انتهای سال تعرفه بین بخش خصوصی و دولتی را با حق فنی واقعی یکسان لحاظ کند.

آزمایش اجباری رانندگان/ تصویب مالیات بر سیگار

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: بر اساس ماده‌ای دیگر از این مصوبات قرار شد آزمایش اجباری برای سلامت رانندگان حمل و نقل عمومی مشمول بیمه سلامت شود.

وی ادامه داد: همچنین مجلس مصوبه مهم دیگری داشت که مالیات بر سیگار بود و از این طریق 1560 میلیارد تومان منبع جدید ایجاد شده و کاهش مصرف سیگار را نیز شاهد خواهیم بود.

7 درصد درآمد ناخالص ملی صرف درمان مصدومین ناشی از تصادفات می‌شود

حریرچی عنوان کرد: حدود 7 درصد درآمد ناخالص ملی صرف درمان مصدومین ناشی از تصادفات و هزینه‌های آن می‌شود که رقم ریالی آن حدود 71 هزار میلیارد تومان است.

وی در رابطه با آخرین وضعیت تعرفه‌ها پزشکان عنوان کرد: طبق قانون برنامه پنجم و دائمی شدن برخی احکام و قوانین، مجموعه شورای عالی بیمه و دولت مکلفند تعرفه قبل سال و ادامه آن را به صورت واقعی مشخص کنند

در کشوری که تورم وجود دارد ثابت نگه داشتن قیمت‌ها تحمیلی است

حریرچی بیان کرد: نامه‌نگاری‌ها از آبان‌ماه در این زمینه انجام شده و مذاکراتی در شورای عالی بیمه نیز در این زمینه صورت گرفته ولی در کشوری که تورم وجود دارد ثابت نگه داشتن قیمت‌ها مقداری تحمیلی است که وزارت بهداشت پیشنهادهای متعدد در مورد نحوه تامین منابع لازم در زمینه میزان افزایش تعرفه‌ها را ارائه داده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ابراز امیدواری کرد: شورای عالی بیمه در این زمینه زودتر به نتیجه برسند و مسئله به تصویب هیأت دولت نیز برسد.

حریرچی در ادامه به شایعه استعفای وزیر بهداشت اشاره کرد و اظهار کرد: همه می‌دانند که وزیر بهداشت چگونه این منصب را قبول کردند، وجه علمی ایشان نیز مشخص است، واقعاً آقای هاشمی آبرو، مال و جانشان را حاضرند در راه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بدهند.

وی ادامه داد: وزیر بهداشت معتقد است تنها راه نجات مملکت، اعتدال و توجه به اصول تدبیر و امید است. در این زمینه نیز 7 روز هفته به صورت 24 ساعته فعالیت می‌کنند.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به طرح تحول سلامت عنوان کرد: وزارت بهداشت زمانی که طرح تحول را آغاز کرد نفت بشکه‌ای 120 دلار بود ولی الان این میزان تنزل پیدا کرده و علی‌رغم همه این مشکلات، کوچکترین خدشه‌ای در ارائه خدمات وارد نشده است و گسترش پوشش را در حوزه ارائه خدمات بهداشتی و درمان داشته‌ایم.

افتتاح بیمارستان‌ها و تخت‌های جدید طلایی‌ترین اقدام وزارت بهداشت در سال 95

حریرچی در ادامه با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام وزارت بهداشت اعلام کرد: بهره‌برداری از تخت‌های جدید بیمارستانی و راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه از جمله اقدامات استثنایی است که قرار است امسال انجام شود و ان‌شاالله سال 95 خدمت‌رسانی به مردم بیشتر خواهدشد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر داروهای جدید تحت پوشش بیمه عنوان کرد: در دولت قبل 224 قلم دارو تحت پوشش بیمه قرار گرفت ولی عملیاتی نشد که اکنون 53 قلم آنها اصلاح و امیدواریم هرچه سریعتر تحت پوشش قرار گیرد.

توسعه مراکز درمان نابارواری

معاون کل وزارت بهداشت در مورد کمک‌های این وزارتخانه در درمان زوج‌های نابارور عنوان کرد: موثرترین راه رسیدن به سیاست‌های جمعیتی، درمان زوج‌های نابارور است، بخشی از ناباروری ناشی از دیر ازدواج کردن یا به تاخیر انداختن سن حاملگی بوده چرا که این مسئله فرصت درمان ناباروری را اندک می‌کند.

وی تصریح کرد: هزینه‌های درمان ناباروری گران است و بیمه‌ها نیز حمایت‌های چندانی در این زمینه نمی‌کنند، وزارت بهداشت برنامه‌های وسیعی از جمله افزایش مراکز درمان ناباروری داشته که اقشار محروم و آسیب‌پذیر بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

تجمیع بیمه‌ها اجتناب ناپذیر است

حریر‌چی در مورد تجمیع بیمه‌ها عنوان کرد: این موضوع اجتناب ناپذیر بوده و هر کشوری که در حوزه سلامت موفق است تجمیع بیمه‌ها را مد نظر قرار داده است؛ ما نیز این مسئله را پیگیری کرده و امیدواریم به زودی به نتیجه برسد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به موضوع تأخیر بیمه‌ها عنوان کرد: کلیدی‌ترین مشکل ما که نظام سلامت را تحت تاثیر قرار داده موضوع تاخیر بیمه‌هاست به طوریکه سال گذشته تا آخر اسفند 94، 10 هزار و 755 میلیارد تومان اسناد به بیمه‌ها ارسال کردیم و با آنها به توافق رسیدیم البته فقط 4 هزار و 524 میلیارد آن حاصل شد و 6 هزار و 230 میلیارد آن را بیمه‌ها پرداخت نکردند.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بیمه تأمین اجتماعی حدود 60 درصد بدهی خود را پرداخت و سازمان بیمه سلامت ایرانیان نیز کمتر از یک سوم بدهی را پرداخت کرده و امیدواریم مشکلات در این زمینه نیز مرتفع شود.

دعوت به تقوا در اطلاع رسانی

وی در رابطه با جزئیات مرگ بهیار زاهدانی اظهار کرد: نخست باید مرگ این بهیار زاهدانی را خدمت خانواده وی و کل جامعه بهداشت و درمان تسلیت گفته و پس از آن همه را به تقوا در اطلاع‌رسانی توصیه کنم.

حریرچی افزود: در مورد این همکار باید تصریح کرد که ایشان بعد از 6 روز مرخصی سر کار حضور یافته و اینکه گفته شده به دلیل شیفت زیاد و کار سنگین دچار مشکل شده است، صحت ندارد چرا که حادثه برای وی در اول شیفت رخ داده و کل بخشی که بهیار زاهدانی در آن فعالیت می‌کرده تنها یک بیمار سوختگی که کودک 6 ساله بوده، داشته است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: علت فوت بهیار زاهدانی نیز برای ما دقیقاً مشخص است ولی مجاز نیستیم هر علت فوتی را با هر بیماری یا هر اتفاقی اعلام کنیم.

حریرچی افزود: اینکه فوت بهیار زاهدانی را به هر چیزی نسبت دهیم صحیح نیست هر چند که کمبود نیرو داریم ولی علت فوت این بهیار کار زیاد و کمبود نیرو نبوده است و به دلیل محدودیت و نبود مصلحت دلیل فوت این بهیار را نمی‌‌توانیم اعلام کنیم.

هزینه زیادی برای راه‌اندازی استودیو سلامت صرف نشده ‌است

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر صرف هزینه برای راه‌اندازی استودیو سلامت و رسانه‌های مورد حمایت وزارتخانه اظهار کرد: مهمترین کارها در حوزه بهداشت و درمان باید انجام شود همچنین لازم است با مخاطبین صحبت شده و خطرات ناشی از بیماری‌ها را به آ‌نها اطلاع دهیم. بنابراین راه‌اندازی استودیو سلامت در نوروز برنامه‌ای پیش‌گیرانه در زمینه کاهش بیماری‌ها بوده و مهمترین بستر اطلاع‌رسانی نیز رسانه است.

حریرچی خاطرنشان کرد: هر چند که کلاس‌های آموزشی نیز مؤثر است ولی مهمترین بستر آموزش رسانه بوده و در شرایط حاضر که انفجار اطلاعات وجود دارد نباید از این مسئله غافل بمانیم البته از هزینه‌های دقیق در مورد راه‌اندازی این استودیو خبری ندارم ولی با سخت‌گیری‌های وزارت بهداشت و نماینده وزارت اقتصاد هزینه‌ها در این رابطه معقول بوده و با توجه به حساسیت‌هایی که وجود دارد در هزینه‌کرد برنامه‌ها دقت می‌شود که این بودجه به درستی مصرف شود.

حریرچی یادآور شد: نباید انتظار داشت که در یک دفتر 3 یا 4 متری بخواهیم استودیو راه‌اندازی کرده و دکور داشته باشیم. ما خبرگزاری راه‌اندازی نکرده‌ایم، البته سایت وبدا را حتماً در سال جدید گسترش می‌دهیم چرا که در حوزه بهداشت و درمان هر چه که اقدامات پیشگیرانه در مقابل بیماری‌ها انجام داده شود باز هم کم بوده و اگر بخواهیم این موضوع را فقط به خبرگزاری‌ها واگذار کنیم به دلیل اینکه اکثراً رسانه‌های عمومی و سیاسی هستند کمتر محقق می‌شود.

مراجعه بیش از 3 میلیون نفر به بیمارستان‌ها در ایام نوروز

در ادامه این نشست محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت به ارائه گزارشی از فعالیت‌های نوروزی مجموعه تحت مدیریت این معاونت پرداخت.

وی با با اشاره به برنامه‌های انجام گرفته این معاونت در نوروز 95 اظهار کرد: دستورالعملی که همه ساله در این زمینه برای دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شد، امسال مورد بازنگری قرار گرفته و سامانه اطلاعاتی برای مؤسسات پزشکی در سراسر کشور نیز جهت دسترسی مردم به خدمات درمانی در 550 شهر از طریق سامانه سلامت نوروزی فعال شد.

آقاجانی تصریح کرد: 10 تیم نظارتی نیز از جانب وزارتخانه به سراسر کشور اعزام و وضعیت 176 بیمارستان و 336 پایگاه را مورد ارزیابی قرار دادند و اصلاحات لازم به آنها تذکر داده شد.

معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه از رشد 20 درصدی مأموریت‌های اورژانس خبر داد و عنوان کرد: 2100 پایگاه اورژانس با 5 هزار آمبولانس و بالگرد، همچنین 18 هزار و 500 نیروی انسانی برای نوروز فعال بود و 154 هزار مأموریت اورژانس پیش‌بیمارستانی با 20 درصد رشد انجام گرفت.

وی با اشاره به وجود 33 هزار مأموریت ترافیکی عنوان کرد: 28 هزار مورد این مأموریت‌های ترافیکی منجر به انتقال مجروح شد، و اظهار کرد: 52 درصد فوتی‌ها در محل حادثه و سر صحنه بوده و باید این مسئله را مورد واکاوی قرار داد چرا که در مقایسه با نُرم جهانی این رقم بالا است، همچنین شدت حادثه به دلیل مسئله ایمنی خودرو و راه‌ها زیاد است و سرعت با نوع اتومبیل و جاده تناسبی ندارد.

آقاجانی ادامه داد: در نوروز امسال 570 بیمارستان وزارت بهداشت کاملاً فعال بوده‌ و به طورکلی 3 میلیون و 142 هزار نفر به بیمارستان مراجعه کرده و به دلیل تعطیلی مطب‌ها و برخی مراکز خصوصی، مراجعه به اورژانس بیمارستان‌ها بیشتر شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: همچنین در ایام عید 424 هزار نفر در بیمارستان بستری شده و 207 هزار عمل جراحی نیز انجام گرفته، همچنین باید توجه داشت که حضور متخصص مقیم در بیمارستان‌هایی که بالای 64 تخت‌ داشته انجام گرفته و همه بخش‌های ویژه نیز فعال بوده‌اند.

آقاجانی با اشاره به اینکه کمبود نیروی انسانی به ویژه در حوزه پرستاری در زمان‌هایی مانند نوروز بیشتر احساس می‌شود، عنوان کرد: برخی از همکاران ما در یک ماه 500 ساعت فعالیت دارند و در تلاشیم که این خلأها را رفع و کمبود تخت‌ها در بیمارستان‌ها را جبران کنیم.

وی اضافه کرد: در ایام نوروز رشد 40 درصدی پایگاه‌های هوایی با توجه به نقاط حادثه‌خیز را داشته و 15درصد کوشش ما برای حوادث جاده‌ای بیشتر شد.

پیشگیری از مسمویت بیش از 15 میلیون نفر

در ادامه این نشست، خسرو صادق نیت به ارائه گزارشی از نظارت‌های وزارت بهداشت در ایام نوروز پرداخت و اظهار کرد: طی ایام نوروز 600 هزار بازرسی از اماکن مختلف در سطح کشور در حوزه بهداشتی و توزیع مواد غذایی، همچنین رستوران‌ها انجام گرفت که 10 هزار مورد تخلفاتی بوده که به سیستم قضایی ارجاع شده و 1700 مورد نیز همکاران ما اقدام به پلمب این مراکز کرده‌اند.

وی افزود: در ایام نوروز 780 تُن ماده غذایی خام و پخته آلوده و غیربهداشتی معدوم شد و از آنجایی که 50 گرم ماده غذایی آلوده یک نفر را مسموم می‌کند از مسمویت 15 میلیون نفر جلوگیری شده است.

رئیس اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه ادامه داد: همچنین در ایام نوروز نمونه‌برداری از مواد غذایی و آب آشامیدنی انجام گرفت که 350 هزار مورد نمونه‌برداری از آب و سنجش کلر و بهداشت آب آشامیدنی مردم محقق شده است.

صادق‌نیت عنوان کرد: استخرهایی که آب آنها از لحاظ میکروبی آلوده بوده را بررسی و به طور کلی 5 هزار نمونه‌برداری از آب استخرها انجام گرفت و تعدادی نیز به دلیل آلودگی پلمب شد.

رئیس اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه سامانه 190 در ایام نوروز آماده دریافت گزارشات مردمی و شکایات تخلفات بهداشتی بود، یادآور شد: این موضوع مورد استقبال مردم واقع و 2 هزار مورد تماس با این سامانه انجام گرفت به طوری که نیمی از کشفیات مواد غذایی معدوم شده به دنبال شکایات مردمی انجام شده است.

وی یادآور شد: 4500 بازرس بهداشت محیط در قالب 1700 اکیپ در نوروز فعالیت داشته و اقدامات لازم را جهت جلوگیری از بروز بیماری و مسمومیت مسافران انجام داده‌اند.

captcha