رکوردداران غیبت در جلسات شورای توسعه کیستند؟
کد خبر: 3487077
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
ایکنا منتشر کرد؛

رکوردداران غیبت در جلسات شورای توسعه کیستند؟

گروه فعالیت‌های قرآنی: شورای توسعه فرهنگ قرآنی از سال 88، تاکنون 28 جلسه برگزار کرده است، نکته قابل توجه عدم حضور تعدادی از اعضای این شورا در هیچ یک از جلسات است. عدم حضوری که باعث شده تا تعدادی از جلسات به دلیل به حدنصاب نرسیدن، لغو شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شورای توسعه فرهنگ قرآنی، دارای دو مجمع تخصصی و مشورتی است که البته در این بین تصمیماتی که در مجمع مشورتی مورد بررسی قرار گرفته است، در شورای اصلی که تعدادی از مسئولان عالی رتبه نظام نیز در آن عضویت دارند، به تصویب می‌رسد.
برای اطلاع بیشتر مخاطبان، خوب است، نگاهی گذرا هم به اعضای اصلی شورای توسعه فرهنگ قرآنی داشته باشیم. این شورا دارای رئیس و در مرتبه بعدی آن نیز دبیر است که در حال حاضر به ترتیب ریاست و دبیری شورای توسعه فرهنگ قرآنی برعهده محمدرضا مخبردزفولی و حجت‌الاسلام والمسلیمن حمید محمدی است، دیگر اعضای این شورا، علاوه بر رئیس و دبیر، وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، وزیر ورزش و جوانان، معاون علمي و فناوري رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، رئیس یا نماینده نهادهای قرآنی وابسته به دفتر مقام معظم رهبری، نماينده شوراي عالي حوزه‌هاي علميه، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه،‌ رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، نماينده رئيس سازمان صداوسيما، نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، نماینده کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی،‌رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة، قائم مقام وزیر کشور و رئیس مرکز فرهنگی اجتماعی وزارت کشور از دیگر اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی هستند و علاوه بر آنها نیز سه نفر از صاحب‌نظران فعالیت‌های قرآنی مردم نهاد نیز عضویت دارند.
نکته قابل ذکر در مورد اعضای شورا این است که این اعضا از همان بدو تأسیس شورا، عضو آن نبوده و به مرور و با توجه به درخواست‌های مکرر به عضویت شورای توسعه فرهنگ قرآنی در آمده‌اند. بر همین اساس، آخرین نهادی که به عضویت این شورا در آمده است، وزارت کشور بوده که از اواخر سال 92 به عضویت شورا در آمده و قائم مقام وزیر باید در جلسات حضور می‌یافته است.
حال که آشنایی مختصری با اعضای این شورا پیدا شد، بد نیست نگاهی به جدول جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی و حضور و غیاب اعضای این شورا در جلسات آن از بدو تأسیس، تاکنون داشته باشیم، جلساتی که بسیاری از قانون‌های مهم قرآنی کشور از دل آن خارج شده و به نوعی آینده فعالیت‌های قرآنی کشورمان به کیفیت این جلسات گره خورده است.
بر اساس، آئین‌نامه جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی، این جلسات هر دو ماه یکبار برگزار می‌شود و در طول سال باید شاهد برگزاری شش جلسه باشیم، با این وجود و از سال 1388 که شورای توسعه فرهنگ قرآنی راه‌اندازی شده است تنها یک جلسه برگزار شده است. سال 89 هشت جلسه، سال 90 شش جلسه، سال 91 و 92 هر کدام سه جلسه، سال 93 چهار جلسه و سال 94 نیز سه جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شده و در عمل بین 14 تا 16 جلسه آن نیز تشکیل نشده که دلیل عمده آن نیز عدم حضور اعضای شورا در جلسات و به حداکثر نرسیدن جلسه بوده است.
با نگاهی گذرا به جدول حضور و غیاب اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی در جلسات شورا، نکات مهمی به دست می‌آید، یکی از نکات جالب این است که بسیاری از نهادها و دستگاه‌های قرآنی، خواهان عضویت در شورا بوده و تا قبل از عضویت به هر دری می‌زده‌اند تا این عضویت مورد قبول اعضای شورا واقع شود، اما بعد از عضویت، معمولاً نهاد عضوشده در بالاترین سطح حضور نیافته و به اعزام معاونانی که عمدتاً قدرت تصمیم‌گیری از سوی نهاد مربوطه را نیز ندارند، اقدام می‌کنند و این به معضل بزرگی برای شورا تبدیل شده به حدی که بسیاری از جلسات به دلیل عدم حضور اعضا، تعویق‌های چندباره داشته است.
پراکندگی تاریخی عضویت اعضا در شورا نیز به این ترتیب است که آخرین عضو آن قائم مقام وزیر کشور است که از اواخر سال 92 و در بیست و یکمین جلسه به عضویت این شورا در آمده است، اما از آن تاریخ، تاکنون در هیچ کدام از جلسات حضور نیافته تا در این زمینه رکوردی را به نام خود و نهاد مربوطه به ثبت برساند و موارد دیگر که در جدول قابل مشاهده است.
وضعیت وزیر ورزش و جوانان نیز به این صورت است، بعد از عضویت این عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی 16 جلسه تشکیل شده که در هیچ کدام از آنها شخص وزیر حضور نداشته است. همچنین معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور از دیگر اعضای این شورا است که بعد از عضویتش در شورا در هیچ کدام از جلسات که تعداد آنها به عدد 17 می‌رسد، حضور نیافته است.
معاون علمي و فناوري رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان از دیگر رکورددارهای غیبت در جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی است، این عضو نیز از سال 91 به عضویت شورا درآمده و در هیچ کدام از جلسات شورا از آن تاریخ به بعد حضور نیافته است.
برای تحلیل‌های بیشتر از حضور و غیاب اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی در جلسات شورا ریز جلسات منتشر شده است.

چند نکته؛

* لازم به ذکر است، آمار فوق برای حضور و غیاب اعضای اصلی محاسبه شده است و گرنه غالباً در صورت غیبت اعضای اصلی، معاون یا نماینده عضو در جلسات حضور داشته‌اند. هر چند حضور نماینده در حد نصاب رسمیت جلسه محاسبه نمی‌شود.

* برخی از غیبت‌های ثبت شده اعضا، مانند سفر استانی برخی نمایندگان مجلس یا وزرا و موارد مشابه اطلاعی و یا موجه بوده‌اند.

* این جدول، مربوط به وضعیت مشارکت اعضای حقوقی شورا می‌شود و اکثر اعضای حقیقی شورا - که شامل سه عضو صاحبنظر امور قرآنی و سه عضو نماینده مؤسسات قرآنی می­‌شود، در اکثر قریب به اتفاق جلسات حضور داشته‌اند. 

* مشارکت صاحب‌نظران حقیقی در جلسات شورا (به جز یکی از اعضا که عدم حضور ایشان بدلیل مسافت طولانی و وضعیت شغلی ایشان، موجه تلقی می‌شود) بسیار چشمگیر بوده و در پویایی جلسات و اتقان تصمیمات جلسات بسیار تأثیرگذار بوده است.

برای دریافت پی دی اف اینجا کلیک شود.



captcha