آرزوی 2 اتاق در کربلا که با ساختمان 9 طبقه برآورده شد
کد خبر: 3487878
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸

آرزوی 2 اتاق در کربلا که با ساختمان 9 طبقه برآورده شد

گروه سلامت: معاون عتبات عالیات مرکز پزشکی حج و زیارت با اعلام این مطلب که سال 95 موعد انجام کارهای زیربنایی در عتبات عالیات است، گفت: تمرکز ما بر ارائه خدمات به زائران ایرانی در عراق است.

علی حیدری، معاون عتبات عالیات مرکز پزشکی حج و زیارت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تشریح مهم‌ترین اقدامات سال جاری مرکز پزشکی حج و زیارت در کشور عراق پرداخت و اظهار کرد: سال 95 سال انجام کارهای زیربنایی و اساسی در عراق است.

وی با تأکید بر اینکه تمرکز فعالیت‌های مرکز پزشکی در عراق برای ارائه خدمت به زائران ایرانی است، گفت: به غیر از مناسبت‌های خاص(اربعین، عاشورا و نیمه شعبان) فقط به ارائه خدمات پزشکی به زائران ایرانی می‌پردازیم. کشور عراق به دلیل هزار کیلومتر مرز مشترک با ایران، اشتراکات دینی و وجود قبور مطهر شش امام معصوم و حضرت عباس(ع) در این کشور جای کار فراوانی دارد.

درمانگاه‌های ایرانی در عراق به تملک جمعیت هلال احمر درآمد

حیدری با تأکید بر اینکه تلاش شده کارهای صورت گرفته در عراق اصولی و زیربنایی باشد، گفت: بر اساس همین سیاست به دنبال این بودیم که محل درمانگاه‌هایی که خدمات پزشکی و پاراکلینیک در آنها به زائران ایرانی ارائه می‌شود را به تملک جمعیت هلال احمر دربیاید که این امر اتفاق افتاد.


آرزوی 2 اتاق در کربلا که با ساختمان 9 طبقه برآورده شد/ سال کارهای زیربنایی در عراق

وی اعلام کرد: همچنین مجوز ساخت بیمارستان جراحی عمومی در نجف اشرف (سه طبقه زیرزمین و هشت تا 9 طبقه سازی) را دریافت ‌کرده‌ایم.

حیدری با اشاره به تقاضاهای بسیار زیاد مسئولان عراقی برای همکاری مشترک در حوزه سلامت، گفت: مسئولان عراقی خواستار ایجاد کارخانه مشترک داروسازی، مدیریت مشترک یک بیمارستان در عراق و ... هستند که در حال بررسی این تقاضاها هستیم.

تملک چهار زمین برای ساخت درمانگاه ویژه زائران پیاده‌روی اربعین

معاون عتبات عالیات مرکز پزشکی حج و زیارت اظهار کرد: اربعین سال گذشته مردم مناسبت باشکوهی را رقم زدند. طی چند سال اخیر پزشکان و پرستاران هلال احمر در چادرهای هلال احمر بین شهرهای نجف و کربلا ارائه خدمت می‌کردند که در سال جاری تصمیم بر این شده که چهار قطعه زمین بین کربلا و نجف تملک و درمانگاه‌های مجهز شاخته شود و هدر رفت هزینه‌های چادر و ... وجود نداشته باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که سرماخوردگی و کوفتگی عضلانی بیشترین بیماری زائران ایرانی در عراق است، آیا برنامه‌ای برای آموزش پیش از اعزام زائران در حوزه سلامت ندارید؟ گفت: بروشورها و پمفلت‌های مختلفی در اختیار زائران قرار داده می‌شود اما واقعیت این است که سفر عتبات سفر سنگینی است.

حیدری ادامه داد: مردم در سفرهای معمول زیارتی مثلاً یک هفته در مشهد اقامت کرده و به زیارت یک امام معصوم مشرف می‌شوند اما در سفر کربلا طی هشت روز در سه شهر به زیارت شش امام معصوم و حضرت عباس(ع) می‌روند و گاهی به دلیل نبود وقت مسئولان کاروان‌ها از شش صبح زائران را بیدار کرده و تا 12 شب زائران در حال زیارت هستند. پس طبیعتاً پا درد، کمر درد، کوفتگی عضلانی و ... بروز می‌کند.

وی به وضعیت بد آب‌وهوایی عراق نیز اشاره و اظهار کرد: از سوی دیگر در کشور عراق فقط چند ماه در سال هوا خوب است، اول بهار هوا خوب است بعد به شدت گرم می‌شود، سپس در مهر و آبان هوا خوب می‌شود و از ماه آذر به بعد هوا به شدت سرد می‌شود. زمانی که هوا گرم است زائران زیرکولر سرما می‌خورند، وقتی هم که هوا سرد می‌شود مردم بیرون از هتل سرما می‌خورند و واقعاً نمی‌شود مداخله‌ای در این زمینه انجام داد. البته درصدی که می‌توان از آن پیشگیری کرد را به زائران آموزش می‌دهیم.

حیدری در پایان تصریح کرد: هیچ محدودیت و مشکل خاصی در عراق نیست و فقط باید تلاش بیشتری انجام دهیم. زمانی داشتن دو اتاق در کربلا برای مرکز پزشکی یک آرزو بود اما اکنون در حال ساخت ساختمانی با چهار هزار متر زیربنا و 9 طبقه هستیم.

captcha