ضرورت هدفمند شدن برنامه‌های تشریفاتی و تبلیغاتی در حوزه قرآن
کد خبر: 3488068
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵

ضرورت هدفمند شدن برنامه‌های تشریفاتی و تبلیغاتی در حوزه قرآن

یک استاد قرآن کریم با انتقاد از نهادهای مختلف قرآنی به دلیل عدم وجود بستری برای انتقاد در این نهاد‌ها گفت: باید دستگاه‌های قرآنی حداقل در سایتشان فضایی را برای دریافت نظرات و انتقادات ایجاد کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، فارس نوشت: حسین اخوان‌اقدم، استاد قرآن کریم با اشاره به مصادیق اقتصاد مقاومتی گفت: وقتی صحبت از اقتصاد مقاومتی می‌شود ذهن‌ها معطوف به صرفه‌جویی و کم مصرف کردن می‌شود که البته این هم یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی است اما اقتصاد مقاومتی شامل تعابیر دیگری مانند «بهینه‌سازی مصرف» و یا «صرفه جویی کم مصرف کردن نیست، درست مصرف کردن است»، شود.
پرهیز از موازی‌کاری در برنامه‌های قرآنی
وی درخصوص مصادیق اقتصاد مقاومتی در فعالیت‌های قرآنی گفت: این موضوع در حوزه قرآن می‌تواند شاهد حذف فعالیت‌های موازی و همشکل باشد. برنامه‌ها و کارهای بسیاری در دستگاه‌های مختلف وجود دارد که به موازات هم هستند و حذف برخی از این موارد می‌تواند یک نوع بهینه‌سازی در زمینه برنامه‌های قرآنی باشد.
باید برنامه‌های تشریفاتی و تبلیغاتی را به برنامه‌های هدفمند تبدیل شوند
وی از ضرورت کنار گذاشتن کارهای تبلیغاتی و تشریفاتی در حوزه قرآن خبر داد و گفت: در برخی فعالیت‌های دولتی و نیمه‌دولتی برنامه‌هایی مشاهده می‌شود که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و هیچ هدفمندی در آن دیده نمی‌شود. مثلاً برخی محافل انس با قرآن چون بدون هدفمندی برگزار می‌شود مشاهده می‌کنیم که مردم هم استقبال چندانی از آن به عمل نمی‌آورند، باید بگویم تاریخ مصرف این‌گونه برنامه‌ها گذشته، اگر همین فعالیت شکل هدفمند به خود بگیرد مثلاً در ابتدای یک برنامه فرهنگی آموزشی و یا اختتام آن باشد از یک برنامه تشریفاتی به یک فعالیت اثرگذار و عمیق تبدیل می‌شود. به عنوان مثال می‌توان اختتامیه یک همایش و یا یک مسابقه را در یک مسجد و به صورت یک محفل قرآنی برگزار کرد.
ضرورت تمرکز برنامه‌های قرآنی در یک نهاد مشخص و حمایت از آنها
اخوان اقدم با اشاره به ضرورت متمرکز کردن برخی فعالیت‌های سازمان‌های قرآنی گفت: چند سال پیش طرحی با عنوان نهضت قرآن‌آموزی توسط سازمان دارالقرآن آغاز شد اما به دلیل عدم حمایت این طرح روی زمین ماند. واگذاری چنین برنامه‌هایی به یک نهاد و حمایت درست و مستمر از این‌گونه برنامه‌های اثر‌گذار می‌تواند یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی در جامعه باشد.
استفاده از محصولات موجود و پرهیز از تولید تکراری گامی مؤثر در تحقق شعار سال است
این استاد قرآن کریم استفاده از ظرفیت‌های موجود و پرهیز از تولید تکراری محتوا و محصولات را راهی برای تحقق شعار سال در بین اهالی قرآن دانست و گفت: نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف دولتی و مردمی طی سال‌های اخیر محتوا‌ و محصولات بسیاری مانند کتب آموزشی، لوح‌های فشرده و محصولات مختلفی را تولید کرده‌اند که می‌تواند تا مدت‌ها مورد استفاده قرار گیرد اما اغلب مشاهده می‌شود که یک نهاد برای برنامه‌هایش از نو محصول تولید می‌کند در حالی که قبلاً توسط یک گروه دیگر مشابه همین محصول تولید شده است. استفاده از محصولات و محتواهایی که قبلاً توسط دیگر نهادها تولید شده می‌تواند صرفه‌جویی بسیار بالایی برای یک گروه و یا یک سازمان به همراه داشته باشد، زیرا در این صورت فقط باید هزینه تکثیر آن محصول پرداخت شود و دیگر نیازی به طراحی و تولید از صفر نیست.
پرهیز از ریخت‌وپاش در مسابقات نهاد‌های مختلف
این استاد قرآن کریم با اشاره به اینکه باید مسابقات مختلف قرآن به صورت هدفمند و با برنامه‌ریزی بهتری برگزار شود، گفت: امروز شاهد هستیم مسابقات متعددی توسط نهادهای مختلف برگزار می‌شود و تنها یک عده خاص که خارج از مجموعه آموزش دیده‌اند در این مسابقات شرکت می‌کنند به این صورت برگزاری چنین مسابقاتی کاملاً تشریفاتی خواهد بود اما اگر از ریخت و پاش‌های اضافی در اینگونه رقابت‌ها جلوگیری و بودجه‌ها در راه آموزش هزینه شود می‌توان گفت که فعالیت قرآنی به صورت هدفمند برگزار شده است.
دستگاه‌های قرآنی بستری برای انتقاد فراهم کنند
اخوان با انتقاد از نهادهای مختلف قرآنی به دلیل عدم وجود بستری برای انتقاد در این نهاد‌ها گفت: متأسفانه در دستگاه‌های مختلف قرآنی هیچ زمینه‌ای برای دریافت نظرات و انتقادات وجود ندارد و سؤال است که چرا این نهادها در سایت خود فضایی برای این کار در نظر نمی‌گیرند، در حالیکه انتقاد می‌تواند باعث سازندگی شود و در بسیاری از موارد کاهش هزینه‌ها را به دنبال داشته باشد.
وی در پایان با اشاره به بی‌مهری به بودجه‌های قرآنی گفت: صحبت‌هایی که در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود برای استفاده بهینه از منابع و بودجه‌ها است، البته در سال‌های اخیر شاهد هستیم که بودجه‌های قرآنی با بی‌مهری‌هایی روبروست و امیدوارم چنین صحبت‌هایی سبب نشود که بودجه‌های قرآنی نسبت به گذشته باز هم کاهش پیدا کند.
captcha