آل سعود به‌دنبال کم‌رنگ کردن بعد سیاسی حج است/ امکان‌ صرف‌نظر کردن از اعزام حجاج
کد خبر: 3491385
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی:

آل سعود به‌دنبال کم‌رنگ کردن بعد سیاسی حج است/ امکان‌ صرف‌نظر کردن از اعزام حجاج

گروه سیاسی: سیدباقر حسینی تأکید کرد: هدف عربستان این است که مراسم حج را از یک مراسم سیاسی ـ عبادی به یک مراسم عبادی صرف تبدیل کند و مراسم برائت از مشرکین را کمرنگ و در نهایت حذف نماید که مطمئنا سران آل سعود به این هدف خود نخواهند رسید.

سیدباقر حسینی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره مذاکرات ایران و عربستان سعودی در موضوع حج و ضرورت توجه به حفظ عزت و تأمین امنیت حجاج گفت: با توجه به اتفاقی که در حج سال گذشته رخ داد لازم است این تضمین از عربستان گرفته شود که آنها خود را در مقابل جان حجاج ایرانی مسئول و متعهد بدانند. تک تک شهروندان ایرانی برای جمهوری اسلامی ارزشمند هستند و دولت موظف است شرایط مطلوب را برای حجاج ایرانی فراهم کند تا حجاج اعمال عبادی خود را انجام دهند و به سلامت برگردند.

اهمیت پافشاری جمهوری اسلامی بر تأمین امنیت و حفظ عزت حجاج

وی اظهار کرد: مسئول حفظ امنیت حجاج، دولت عربستان است اما متأسفانه آنچه در فاجعه منا اتفاق افتاد نشان داد دولتمردان سعودی هیچ ارزشی برای جان مسلمین قائل نیستند و به خاطر انجام مناسک ولیعهد پادشاه عربستان عده زیادی از مسلمانان جان خود را به شکل دردناکی از دست دادند و اینها همه نشان از بی‌توجهی سعودی‌ها به حفظ امنیت مراسم حج دارد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: لذا تجربه ثابت می‌کند باید بر روی حفظ عزت و امنیت حجاج کشورمان پافشاری کرد و اگر بنا باشد به همان شکل قبل فاجعه‌ای ولو در حد بسیار کمتر اتفاق بیفتد هیچ دلیلی برای اعزام حجاج وجود ندارد.

اگر عربستان امنیت حج را تضمین نکند اعزام حجاج ضرورت ندارد 

حسینی با تأکید بر اینکه مهم‌تر از برگزاری مراسم حج حفظ عزت و کرامت انسانی حجاج است که باید در وهله اول رعایت شود، گفت: اگر اینگونه نباشد به نظر من حتی برگزاری مراسم حج امسال ضرورت چندانی ندارد.

حسینی درباره برخی پیش شرط‌های عربستان سعودی برای ایران مانند عدم اجتماعات بزرگ حجاج و برگزار نشدن مراسم برائت از مشرکین گفت: تمام تلاش‌های آل‌سعود برای خوش خدمتی به آمریکاست. برنامه برائت از مشرکین یکی از اجزای اصلی مراسم حج است که این اجتماع عظیم بدون آن معنا پیدا نمی‌کند.

آل سعود به دنبال حذف مراسم برائت از مشرکین برای خوش‌خدمتی به آمریکاست

وی عنوان کرد: ایجاد یک اجتماع بزرگ از امت اسلامی برای وحدت و همدلی و مبارزه علیه دنیای کفر، الحاد و استکبار است و این یکی از اهداف مهم حج است و صرف تجمع مسلمانان برای انجام اعمال عبادی هدف اصلی مراسم حج نیست و اهداف والاتری از جمله برائت از مشرکین در برگزاری مراسم حج نهاده شده است.

حسینی در پایان یادآور شد: هدف عربستان این است که مراسم حج را از یک مراسم سیاسی ـ عبادی به یک مراسم عبادی صرف تبدیل کند و مراسم برائت از مشرکین را کمرنگ کند و در نهایت حذف نماید که مطمئنا سران آل سعود به این هدف خود نخواهند رسید.

captcha