اختتامیه دومین جشنواره رسانه‌های علوی برگزار شد
کد خبر: 3492405
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱

اختتامیه دومین جشنواره رسانه‌های علوی برگزار شد

گروه فضای مجازی: آئین اختتامیه دومین جشنواره رسانه‌های علوی امروز، هفتم اردیبهشت‌ماه، در مجتمع شهدای انقلاب برگزار و از گروه‌های برتر تجلیل به عمل آمد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آئین اختتامیه دومین جشنواره رسانه‌های علوی امروز، هفتم اردیبهشت‌ماه، با حضور آیت الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، لطف‌الله سیاهکلی، عضو و مشاور شورای عالی فضای مجازی و جمعی از مسئولان فرهنگی در مجتمع شهدای انقلاب برگزار و از گروه‌های برتر تجلیل به عمل آمد.

در ابتدای این همایش ابوالقاسم حبیبی‌، دبیر دومین جشنواره رسانه‌های علوی به ارائه گزارش پرداخت و اظهار کرد: مؤسسه آفرینش‌های غدیر یکی از اهداف خود را برپایی یادمان‌ها و جشنواره‌هایی با محوریت غدیر، امامت و ولایت امیرالمومنین علی(ع) قرار داده است، در این راستا برپایی جشنواره رسانه‌های علوی را در دستور کار خود قرار داد.

در رسانه‌های مجازی با فقر محتوایی در زمینه غدیر، امت و ولایت روبرو هستیم

وی با تأکید بر اینکه در رسانه‌های مجازی با فقر محتوایی در زمینه غدیر، امامت و ولایت روبرو هستیم گفت: چنین مطالبی از سوی اندیشمندان تولید شده، اما به تولید محتوا در فضای مجازی منجر نشده است. فعالان حوزه مجازی به ضرورت ورود به این موضوع پی برده‌اند اما از حمایت‌های کافی برای فعالیت برخوردار نیستند.

حبیبی از اجرای طرح تولید محتواهای دینی از سوی مؤسسه آفرینش‌های غدیر اشاره و عنوان کرد: هشت محور پیشنهاد شده است تا اگر افراد مختلف تولیداتی در این زمینه دارند ارائه و از حمایت‌های مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد بهره‌مند شوند. باید تولید محتواهای دینی را به صورت کاربردی دنبال کنیم.

دبیر دومین جشنواره رسانه‌های علوی از عدم وجود یک بانک اطلاعاتی جامع در حوزه غدیرپژوهی انتقاد کرد و گفت: محتواهای تولید شده در فضای مجازی گرد هم جمع نشده است.

اهمیت فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی است

در ادامه این نشست مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت و با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری فضای مجازی را به اندازه انقلاب اسلامی مهم می‌دانند تصریح کرد: مطالبه معظم‌له ارتقای جمهوری اسلامی به قدرت سایبری در طراز قدرت‌های تأثیرگذار جهانی است.

موسویان لازمه ایستادن در برابر هجمه‌های دشمنان در فضای مجازی را برخورداری از عزمی وسیع و گسترده برشمرد و گفت: آیت‌الله جوادی آملی معتقد هستند فضای مجازی یک فرصت است، مسلمانان هرگز در طول تاریخ از چنین فرصتی برای اینکه ندای اسلام را به گوش جهانیان برسانند برخوردار نبودند.

موسویان ادامه داد: جشنواره‌هایی همچون رسانه‌های علوی که از بار محتوایی غنی برخوردار هستند باید در دسترس عموم مردم و تولید کنندگان برای رصد تغییرات قرار گیرند تا موج آفرینی کنند.

اولین دستور قرآن کریم؛ حرکت و سبقت

از دیگر سخنرانان این همایش آیت الله صدیقی، امام جمعه موقت تهران بود. وی اولین دستور قرآن کریم را حرکت و سبقت برشمرد و گفت: عالم هستی برای حرکت خلق شده است و توقف در آن معنایی ندارد، وقتی دشمنان اسلام در حال تلاش برای ضربه زدن و کم رنگ کردن مفاهیم والای دینی هستند سکون و توقف معنایی ندارد.

آیت الله صدیقی با تأکید بر اینکه مسلمانان از مفاهیم بلند و عمیق فکری برای تولید محتوا در فضای مجازی برخوردار هستند، گفت: دشمنان هیچ ندارند و با مقاصد شوم خود در حال حرکت و فعالیت هستند اما ما چنین مفاهیم ارزشمندی را برای ترویج و تبلیغ در اختیار داریم و نشسته‌ایم.

غفلت مسئولان در زمینه‌های فرهنگی

وی از غفلت مسئولان در زمینه‌های فرهنگی انتقاد کرد و گفت: دشمن با اشاعه پلیدی شبکه‌های فساد را گسترش می‌دهد و بنیان خانواده‌ها را متزلزل می‌سازد، حال آنکه وظیفه مسئولان گسترش شبکه‌های نور با استفاده از مفاهیم والای دینی است.

لطف‌الله سیاهکلی، عضو و مشاور شورای عالی فضای مجازی نیز با حضور در آئین اختتامیه دومین جشنواره رسانه‌های دیجیتال به ایراد سخنرانی پرداخت و عنوان کرد: در فضای مجازی دو موضوع کاربر و محتوا از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

وی با تأکید بر اینکه تمام فعالیت‌ها در فضای مجازی باید حول این دو محور انجام شود گفت: شناخت انسان‌ها در فضای مجازی بسیار آسان است چرا که نوعی خود اظهاری وجود دارد. بنابراین با شناخت کاربر باید به تولید محتوای مناسب پرداخت.

سیاهکلی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته علاوه بر تولید محتوا به ارائه خدمات نیز می‌پردازند اظها کرد: در تولید محتوا باید نوآوری داشته باشیم و این مهم را با در نظر گرفتن ایجاد کارکردهای جدید، شگفت انگیزی و سودمندی به پیش ببریم.

ضرورت بهره‌مندی از نمادها در فضای مجازی دینی

وی ادبیات و متن را از جذابیت لازم برای جوانان امروز بهره‌مند ندانست و گفت: ما در فضای مجازی دینی از ادبیات و متن استفاده می‌کنیم در صورتی که نمادها تأثیرگذارتر هستند. ما نتوانستیم در فضای مجازی سایت‌های خوب ایجاد کنیم و این درحالی است که در سایر نقاط دنیا از خوب گذر کرده و به مقوله عالی می‌اندیشند. ما برای رسیدن به نقطه عالی باید به نقدهای منفی نیز توجه داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ به لایه‌های مختلفی همچون آگاهی، دانش، باورها، عقاید، ارزش‌ها، اخلاق، نمادها، هنجارها، رفتارها، مصنوعات، آداب و رسوم، نگرش و احساس تقسیم می‌شود گفت: نمادها و نشانه‌ها در این بین از تأثیرگذاری بیشتری برخوردار هستند. مطالب دینی باید به وسیله نمادها و نشانه‌ها تولید و به لایه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی رسوخ کند.

در سایت‌های دینی کاربر وفادار وجود ندارد

سیاهکلی با انتقاد از اینکه در سایت‌های دینی کاربر وفادار وجود ندارد اظهار کرد: تولید محتوای متناسب با کاربر به تغییر رفتار می‌انجامد. فضای مجازی عالی ترین سطح دیداری را داراست و فرهنگ دیداری بیشترین تأثیر را بر کاربر دارد لذا محتواهای ارزشمند اسلامی باید توسط فرهنگ دیداری به کاربران ارائه شود.

تجلیل از مؤسسات برتر دینی

در پایان این مراسم از مؤسسه خادمین مکتب سرخ، مرکز اطلاع رسانی آل البیت(ع) و موسسه فرهنگی هنری غدیرستان کوثر نبی(ع) در بخش رسانه‌های بر خط جشنواره رسانه‌های علوی به عنوان نفرات برتر تجلیل به عمل آمد.

همچنین در بخش تلفن همراه جشنواره نیز مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر(عج)، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و مؤسسه فرهنگی هنری غدیرستان کوثر نبی و در بخش نرم افزارهای چندرسانه‌ای نیز مؤسسه نور راسخون و مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر(عج) حائز رتبه‌های برتر شدند.

گزارش تصویری آئین اختتامیه دومین جشنواره رسانه‌های علوی را اینجا ببینید

captcha