استادی که از سر عشق قرآن را کتابت می‌کند
کد خبر: 3493262
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
به بهانه هفته معلم/ 3

استادی که از سر عشق قرآن را کتابت می‌کند

گروه ادب: استاد عبدالکاظم صادقا از اساتید برجسته کتابت قرآن کشورمان است که دغدغه گسترش خط نسخ فارسی را دارد و عاشقانه و از روی خلوص آنچه را که آموخته است فروتنانه به شاگردان جوانش آموزش می‌دهد و در این راستا از جان مایه می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، استاد عبدالکاظم صادقا، دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس زبان عرب از دانشگاه الازهر، در حوزه کتابت قرآن و ادعیه به نسخ فارسی ده‌ها کار انجام داده است. وی که شاگرد مرحوم احمد نجفی زنجانی و مرحوم سیدغلامحسین امیرخانی بوده، امروز دانسته‌های خود را فروتنانه در اختیار شاگردانش قرار می‌دهد.

مالک نوروزی از شاگردان استاد صادقا به خبرنگار ایکنا می‌گوید: استاد عبدالکاظم صادقا سابقه زیادی در کتابت قرآن دارد و مدت‌هاست در دارالکتابه به تدریس می‌پردازد و شاهد حضور فعال وی در همایش‌ها و نمایشگاه‌های تخصصی هستیم.

نوروزی می‌افزاید: وی استادی بسیار خونگرم و خوش‌مشرب است و برخورد خوب و دوستانه‌ای با هنرجویان دارد. وی در تدریس از شیوه‌های جدید و به‌ روز استفاده می‌کند.

وی تاکید می‌کند: با توجه به اینکه خط نسخ اوایل ظهور اسلام به وجود آمد و هنوز هم کاتبان به این خط گرایش خاصی دارند، وی به اختراع خط نسخ فارسی با اجماع و احصای ویژگی‌های خطوط مختلف پرداخته که این خط مورد پسند مخاطبان ایرانی است.

شاگرد استاد صادقا می‌گوید: عبدالکاظم صادقا واجد شرایط برای معرفی به عنوان یک استاد نمونه کتابت است؛ چراکه ویژگی‌های بارز اخلاقی و حرفه‌ای را در کنار هم جمع‌ کرده و مورد استفاده قرار می‌دهد.

وی می‌افزاید: دو سال است که در دارالکتابه افتخار شاگردی استاد صادقا را دارم و شاهد هستم که چگونه فروتنانه و از سر عشق به کتابت قرآن مشغول می‌شود و به ما سرمشق می‌دهد. وی خارج از محیط کلاس نیز پاسخگوی پرسش‌ها و اشکالات کار هنرجویان است و همنشینی با قرآن کریم از وی انسانی وارسته، دارای اخلاق انسانی و پاک و مومن ساخته است.

استادی که طوطی‌وار سرمشق نمی‌دهد

همچنین طیبه شعاعی از شاگردان استاد صادقا می‌گوید: چند ماهی بیشتر نیست که شاگرد استاد صادقا هستم و در کلاس‌های سرمشق وی شرکت می‌کنم.

وی ادامه می‌دهد: استاد صادقا مسلط به زبان عربی است و با ویژگی‌های دو خط نسخ فارسی و عربی کاملا آشنایی دارد. وی سرمشق‌های متون را با دقت خاصی مطالعه و غلط‌گیری می‌کند و در این کار طمأنینه خاصی دارد.

شعاعی می‌گوید: استاد صادقا بدون انگیزه مالی و برای رضای خداوند به تدریس می‌پردازد و خالصانه و از جان تلاش می‌کند با بهبود وضعیت کتابت جوانان، چشم‌انداز این هنر آسمانی را روشن کند.

وی تاکید می‌کند: برای استاد صادقا کشف استعداد اندک در حتی یک شاگرد کافی است تا وی را پرورش دهد و به مقام والایی در کتابت قرآن برساند.

شعاعی ادامه می‌دهد: استاد صادقا کاملاً به ادبیات عربی مسلط است و برخلاف بسیاری از استادان کم‌سواد که مفهوم متن را نمی‌دانند، طوطی‌وار سرمشق نمی‌دهد.

وی تاکید می‌کند: استاد صادقا استادی با اخلاق انسانی و مسلط به نسخ فارسی و عربی است که سال‌ها تلاش در کتابت قرآن اخلاص خاصی به کارش داده و از وی استادی توانمند ساخته است. معلم واقعی کسی است که بدون انگیزه مالی در اندیشه ارتقای دانش و هنر شاگردان خود باشد و استاد صادقا مصداق یک استاد نمونه است.

دیدگاه استاد صادقا درباره نسخ عربی

همچنین علی جباری از دیگر شاگردان استاد صادقا درباره وی می‌گوید: هر چه در وصف اخلاق و هنر استادی صادقا بگوییم درخور شأن و جایگاه وی نیست. استاد صادقا نمونه اخلاق و فروتن است و احترام زیادی برای شاگردانش قائل است. وی از جان و دل قلم می‌زند و تدریس می‌کند و خارج از فضای کلاس درس نیز به شاگردانش کمک می‌کند.

جباری می‌افزاید: استاد صادقا نمونه ایثار است و اخلاص زیادش وی را توانمند کرده که نسخ فارسی را ابداع کند.

وی با اشاره به قدمت طولانی خط نسخ می‌گوید: تمام خطوط چاپی ما به خط نسخ است و این خط نسبت به اغلب خطوط از جمله نستعلیق قدمت بیشتری دارد. استاد صادقا سال‌ها درباره خطوط مختلف نسخ تحقیق کرده و با در نظر گرفتن زیبایی‌شناسی خطوط و اجماع آنها نسخ فارسی را ابداع کرده است.

جباری توضیح می‌دهد: استاد صادقا تاکید دارد که نسخ عربی دارای مشکلات زیادی است. به عنوان نمونه در قرآن عثمان‌طه برای اینکه آیه از اول صفحه شروع شود، کشیدگی برخی حروف بیشتر شده و برخی صفحات فشرده و برخی دیگر کشیده هستند. نسخ عربی عامه‌پسند، ولی دارای اشکالات اساسی است.

وی تاکید می‌کند: استاد صادقا معلمی نمونه در حوزه کتابت دارد که دغدغه اصلی خود را پیشرفت شاگردانش قرار داده است.

ابداع و گسترش نسخ فارسی توسط استاد

همچنین محمدجعفر معینی، از دیگر شاگردان استاد صادقا می‌گوید: استاد صادقا بسیار متواضع و فروتن است که دانسته‌های خود را با سعه صدر به شاگردانش منتقل می‌کند.

معینی می‌افزاید: دو سال است که افتخار شاگردی استاد صادقا را دارم و در این مدت شیفته اخلاق و حسن رفتار وی شده‌ام.

وی می‌گوید: استاد صادقا توانسته با ابداع و گسترش نسخ فارسی هنرجویانش را به سمت این خط سوق دهد و در ایجاد انگیزه برای کتابت مصاحف با ارزش و با کیفیت به خط نسخ فارسی موثر بوده است.

معینی تاکید می‌کند: شاگردی استاد صادقا برای من بزرگترین افتخار زندگی‌ام است.
captcha