دست رد «سلحشور» به جذابیت‌های سینما برای ماندن در مسیر قرآن
کد خبر: 3493427
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸
رضا توکلی بیان کرد:

دست رد «سلحشور» به جذابیت‌های سینما برای ماندن در مسیر قرآن

گروه هنر: یک بازیگر و کارگردان سینما با بیان اینکه فرج‌الله سلحشور معلمی است که بسیاری از مسائل اعتقادی، پاکدامنی و ایستادگی را از وی آموختم، گفت: وی هیچ گاه حاضر نشد برای معروف شدن، راه و مسیر قرآن را رها کرده و به سمت جذابیت‌های ظاهری سینما برود.

رضا توکلی، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان اینکه وی ایمان را از فرج‌الله سلحشور آموخته است، اظهار کرد: وقتی درباره مقام معلم سخن به میان می‌آید، گزینه‌های مختلفی در ذهن آدمی نقش می‌بندد، چون از هفت سالگی ما از معلمان خود درس می‌آموزیم. در این میان برخی اساتید هستند که نام‌شان هیچ گاه فراموش شدنی نیست. بر همین مبنا فرج‌الله سلحشور کسی بود که در میان تمام معلمانی که تا به امروز داشتم، نامش جزء اولین‌هاست. دلیل این ویژگی نیز این است که وی به من درس انسان بودن را آموخت؛ انسانی که در تمامی مراحل زندگی‌اش این نکته را فراموش نکند که ایمان شرط اول مسلمان بودن است. 

وی افزود: متاسفم قدر و منزلت این دست افراد در زمان حیات‌شان درک نمی‌شود و تنها زمانی که در بین ما نیستند از آنها به نیکی یاد می‌کنیم، اما در زمان حیات دائماً در حال آزار و اذیت آنان هستیم. درباره این هنرمند نیز باید گفت، هنوز چند ماهی نیست که از مرگ وی گذشته است، ولی به یاد داریم که وی چگونه از سوی برخی افراد آزرده می‌شد، اما وی با بلندی طبع آنها را تحمل کرده و در مسیر آرمان‌های خود باقی می‌ماند. در ضمن این هنرمند هیچ گاه راضی نشد برای به دست آوردن رضایت هیچ مدیری به جناحی خاص متمایل شود، زیرا باور داشت تنها راه درست، مسیری است که به ولایت متکی می‌شود. 

بازیگر سریال «مسیر سبز» تاکید کرد: من از سلحشور آموختم که مسلمان واقعی باید ایمانش در عمل نمود پیدا کند، در غیر این صورت اگر تنها اتکا به کلام باشد، بسیاری از آدم‌ها ادعای مسلمانی دارند. با این توضیح من به وضوح مسلمانی را در سریال «مردان آنجلس» از سلحشور آموختم. در این سریال هیچ گاه نگاه ناپاکی در کار وجود نداشت. در ایام ماه مبارک رمضان تمامی عوامل روزه بودند و همیشه نماز جماعت در پشت صحنه برپا می‌شد. همچنین وی هیچ گاه حاضر نشد برای نفع شخصی از هزینه ساخت سریال به منظور درآمدزایی برای خود استفاده کند، به همین دلیل هم سادگی ویژگی بارز این هنرمند ارزشی بود. 

توکلی به توضیح فوق اضافه کرد: سلحشور با مرگش نیز به ما نکات فراوانی آموخت. وی ترجیح داد به جای دفن در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س)، در مسجد به خاک سپرده شود. وی کارش را از مسجد آغاز کرد و در انتها در مسجد نیز به آرامش رسید. این هنرمند شاید در دنیای فانی به آنچه حقش بود، نرسید، اما مطمئناً در آخرت مقام رفیع خود را خواهد داشت. مطلب دیگری که باید درباره وی بیان کنم این است که وی هیچ گاه حاضر نشد برای معروف شدن، راه و مسیر قرآن را رها کرده و به سمت جذابیت‌های ظاهری سینما برود. این ویژگی نیز خصیصه‌ای ساده نیست که بخواهیم به راحتی از کنار آن بگذریم. 

وی با بیان اینکه سلحشور دوست داشت، تمامی قصص قرآن به فیلم و سریال تبدیل شود، گفت: یکی از دلبستگی‌های این هنرمند این بود که تمامی قصص قرآن تبدیل به فیلم یا سریال شود. وی به شدت آرزوی ساخت سریال حضرت موسی (ع) را داشت. برای آن نیز زحمات بسیار کشیده بود. برای همین امیدوارم این تلاش و آرزو، رنگ واقعیت به خود بگیرد و سریال حضرت موسی (ع) توسط همراه همیشگی وی که جمال شورجه بود، جلوی دوربین برود. 

این بازیگر ادامه داد: مردم باور و ایمان سلحشور را دوست داشتند. برای همین نیز از کارهای وی استقبال می‌کردند، بنابراین همه دنیا «یوسف پیامبر (ع)» را دیدند. در ضمن من از این معلم، زندگی را آموختم که چگونه با مردم پیرامون خود برخورد داشته باشم. وی به شدت خاکی و ساده‌زیست بود و سعی می‌کرد تا جایی که توان دارد، دست هر مستحق و نیازمندی را بگیرد. 

بازیگر سریال «مردان آنجلس» در پایان تاکید کرد: اگر سینما و تلویزیون معلمانی بسیاری چون فرج‌الله سلحشور داشت، مطمئن هستم مسیری که امروز در پیش رو داشت، بیشتر به سوی ارزش‌های اسلامی و قرآنی متمایل بود، اما باز هم فرصت آن وجود دارد تا به مسیر مورد نظرمان برگردیم. این اتفاق نیز با تکیه بر اندیشه‌های هنرمندانی چون فرج‌الله سلحشور رنگ واقعیت به خود می‌گیرد.

captcha