مساجد زیبای سرزمین‌های اشغالی کدامند؟
کد خبر: 3493787
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
ایکنا گزارش می‌دهد:

مساجد زیبای سرزمین‌های اشغالی کدامند؟

گروه بین‌الملل: «مسجدالاقصی» در شهر قدس شریف، مسجد «الجزار» در شهر عکا، مسجد «حسن بک» در شهر یافا و مسجد روستای «ابوغوش»، چهار مسجد زیبا در فلسطین اشغالی به‌شمار می‌روند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «المصدر»، مسجد برای مسلمانان تنها ساختمانی از گل و سنگ نیست، بلکه این اماکن عبادی از قدیم تاکنون، آثاری از شاهکاری و معماری اسلامی بوده‌اند که در این گزارش به معرفی چهار مسجد زیبا و مهم در فلسطین اشغالی می‌پردازیم.

مسجدالاقصی

این مسجد مبارک، نماد اسلام در قدس شریف است و سومین مسجد مهم و با اهمیت در اسلام به‌‌شمار می‌رود که براساس میراث اسلامی، سیر شبانه ملکوتی نبی مکرم اسلام(واقعه اسراء) از این مسجد صورت گرفته است.

پیامبر اکرم(ص) تا 17 ماه پس از هجرت به سمت این مسجد نماز می‌گذاردند و معراج پیامبر اکرم(ص) قبل از هجرت از این مسجد صورت گرفته است.

فلسطین از نمایی دیگر/ چهار مسجد زیبای سرزمین اشغالی

مسجدالاقصی دارايی هفت رواق است که سه رواق وسطی آن در زمان امويان ساخته شده است. رواق مرکزی آن را که وسيع و مرتفع است، رواق ديگری به همين ارتفاع قطع کرده و گنبدی در محل تقاطع آن‌ها ساخته شده که شباهت کاملی به شيوه‌ گنبدسازی ساسانی دارد.

این مسجد ده‌ها سال پس از وفات پیامبر اسلام(ص) بنا شده، اما تاریخ دقیق بنای آن مشخص نیست،‌ در ابتدا مسجدالاقصی با چوب ساخته شده که با نام «بیت‌المقدس» نامگذاری شده، این مسجد بنابر میراث اسلامی در زمان خلیفه دوم در سال 15 هجری قمری بنا شده است، اما به هرحال آنچه معروف است این که این مسجد از سال 679 میلادی وجود داشته است.

مساجد زیبای سرزمین‌های اشغالی کدامند؟ + عکس

بسیاری از مورخان ساخت این مسجد را به «عبدالملک بن‌مروان»(پنجمین خلیفه اموی 646 ـ 705 میلادی) نسبت می‌دهند که از سنگ ساخته شده و شواهد حاکی است ساخت سنگی این مسجد از سال 691 میلاد‌ی آغاز شده و حدود سال 705 به پایان رسیده؛ بنای این مسجد به سبک معماری بیزانسی است.

گنجایش مسجدالاقصی و محوطه اطراف آن تقریبا 5000 هزار نمازگزار است. مسجدالاقصی بزرگترین مسجد در قدس به‌شمار می‌رود و از ویژگی‌های برجسته که این مسجد را متمایز می‌سازد، روش‌های معماری متعدد است از جمله آن‌ها روش صلیبی به‌هنگامی که تحت اشغال‌ صلیبیان قرار گرفت.

سپس در سال 1948 میلادی این مسجد تحت سیطره اردن قرار گرفت که «عبدالله اول»، پادشاه اردن هنگامی که برای زیارت مسجد در سال 1951 آمده بود توسط جوان فلسطینی به قتل رسید.

مسجدالاقصی كه در گوشه‌ای از حرم شريف قرار دارد، همسايگانی، چون مسجدالابيض(مسجد سفيد) يا مسجد زنان، موزه‌ اسلامی و همچنين يك مناره‌ بلند و باشكوه نيز دارد. موزه‌ اسلامی و مسجد زنان وصل به ديوار جنوبی و غربی حصار حرم شريف واقع شده‌اند و در شمال موزه‌ باب المغاربه (دروازه غربی) تعبيه شده است.

در سمت شرقی مسجدالاقصی و متصل به آن، ساختمان‌های ضميمه به اسامی محراب زكريا، مسجد چهل شهيد و مسجد عمر ساخته شده‌اند كه همه‌ آن‌ها با طاق نما و درب مخصوص به داخل مسجدالاقصی راه دارند؛ مسجد عمر از همه‌ آن‌ها بزرگتر است.

مسجد الجزار در شمال شهر قدیمی عکا

این مسجد در خیابان «الجزار» شمال شهر قدیمی «عکا» واقع شده است، این مسجد به دستور «احمد الجزار»، حاکم شمال فلسطین و به نیابت از امپراطوری عثمانی در پایان قرن هجدهم میلادی ساخته شده و به نام «جامع پاشا» نیز معروف است.

مسجد الجزار از میان هشت مسجد عکا، از مهم‌ترین و با عظمت‌ترین آن‌ها است و مسجد اصلی برای اقلیت‌ مسلمان این شهر بوده و تا سال 1967 میلادی هنگامی که بخش قدیمی شهر قدس مورد اشغال رژیم صهیونیستی قرار گرفت،‌ این مکان بزرگترین مسجد در سرزمین‌های اشغالی به‌شمار می‌رفت.

فلسطین از نمایی دیگر/ چهار مسجد زیبای سرزمین اشغالی


مسجد الجزار به خاطر بزرگی و زیبایی گنبد سبزش یکی از مهم‌ترین مساجد عکا بوده و نماز جمعه مرکزی در آنجا اقامه می‌شود.

نظیر شمالی، محقق امور شهر عکا، کسی که 25 سال در این مسجد نماز خوانده است به این مسئله اشاره می‌کند که اتاق‌های اطراف مسجد مأوای طلابی بود که در مدرسه احمدیه تا سال 1948 درس می‌خواندند و این مدرسه مهمی است که نسلی از فرهنگیان فلسطین در آن تحصیل کرده‌اند.

فلسطین از نمایی دیگر/ چهار مسجد زیبای سرزمین اشغالی

فلسطین از نمایی دیگر/ چهار مسجد زیبای سرزمین اشغالی

همچنین در این مسجد تار موی منسوب به حضرت محمد(ص) داخل جعبه‌‌ای نگهداری و سالی یک‌بار همزمان با عید سعید فطر در معرض دید عموم قرار داده می‌شود. این تارهای مو در سال 1901 میلادی از مسجد کبود استانبول خریداری شد.

مسجد «حسن بک» در یافا

علی‌رغم این که مساحت مسجد «حسن بک» کوچک است، اما در نمای شهر «یافا» در سرزمین‌های اشغالی فلسطین بسیار تأثیرگذار و با اهمیت است.

حسن بک در واقع یک مسجد عثمانی است و در یکی از محله‌های قدیمی شهر «یافا» در سرزمین اشغالی فلسطین ساخته شده است که این مسجد در سال 1916 میلادی توسط «حسن بک»، حاکم یافا و با هدف جلوگیری از گسترش شهر عبری تل‌آویو بنا شده است.

فلسطین از نمایی دیگر/ چهار مسجد زیبای سرزمین اشغالی

این مسجد با استفاده از آجر ساخته شده است و دیوارهای آن با پنجره‌های رنگی تزئین شده است. همچنین نقشه آن توسط یک مهندس یهودی از شهر یافا طراحی شده و مناره‌های آن بلند بوده به‌طوری که متناسب با ساختمان مسجد نیست، حسن بک برای اینکه ساخت این مسجد هرچه سریعتر به اتمام برساند، کارگران بسیاری را به کار گرفت و بسیاری از آنها به دلیل فشار کاری زیاد جان باختند.

حسن بک هزینه ساخت این مسجد را از رعیت خود به بهانه مختلف جمع‌‌آوری کرد. همچنین مواد ساخت این مسجد را از ساکنان منطقه به اجبار تهیه کرد.

اما حسن بک نتوانست ساخت این مسجد را در دوران حکومت خود به پایان برساند و سپس شورای عالی اسلامی نظر به اهمیت قضیه ملی و عربی مسجد ساخت آن را ادامه داد و در سال 1923 میلادی آن را به اتمام رساند.

فلسطین از نمایی دیگر/ چهار مسجد زیبای سرزمین اشغالی

فلسطین از نمایی دیگر/ چهار مسجد زیبای سرزمین اشغالی

پس از این که این مسجد مورد تصرف اشغالگران صهیونیست قرار گرفت،‌ متروکه و در سال 1983 مناره آن ویران شد و در پی آن جنبش اسلامی در سرزمین‌های اشغالی(به رهبری شیخ عبدالله نمر درویش)، از شهروندان جهت اقامه نماز در آن دعوت کردند و بازسازی مسجد با کمک هزینه‌ سازمانی اسلامی از عمان و اداره اوقاف قدس صورت گرفت.

مسجد ابوغوش

«رمضان قدیروف»، رئیس‌جمهور چچن در سال 2014 میلادی به منظور ساخت مسجد جدید در روستای «ابوغوش» که محل سکونت حدود 10 هزار چچن‌تبار است، به فلسطین سفر کرد.

دولت چچن بیشترین مقدار هزینه ساخت آن را برعهده گرفت، این مسجد از بزرگترین و زیباترین مساجد در سرزمین‌های اشغالی است.

اکنون مسجد ابوغوش، دومین مسجد بزرگ در سرزمین‌های اشغالی پس از مسجدالاقصی به‌شمار می‌رود، چهار مناره آن بر روی ساختمانی با مساحت 4000 مترمربع قرار دارد. معماری آن به سبک عثمانی است برخلاف مساجد خاورمیانه که تنها یک مناره دارند.

این مسجد بسیار ارزنده ساخته شده و در آن طلا و روش‌هایی از هنر معماری قفقاز بکار رفته است.

فلسطین از نمایی دیگر/ چهار مسجد زیبای سرزمین اشغالی


فلسطین از نمایی دیگر/ چهار مسجد زیبای سرزمین اشغالی

فلسطین از نمایی دیگر/ چهار مسجد زیبای سرزمین اشغالی


captcha