توصیه امام علی(ع) درباره خوشنویسی
کد خبر: 3493794
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱

توصیه امام علی(ع) درباره خوشنویسی

گروه هنر: یک استاد خوشنویس با بیان اینکه خوشنویسی پایه و اساس خود را از آموزه‌های دینی وام گرفته است،‌ گفت: کتابت قرآن برای خوشنویسی تاثیرات درونی نیز به همراه دارد، برای مثال من خوشنویسانی را دیده‌ام که در راستای کتابت قرآن، حافظ نیز شده‌اند.

استاد انوشیروان فروغی، خوشنویس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره فعالیت‌های اخیر خود چنین اطلاع‌رسانی کرد: به تازگی کتابت یک قرآن را به پایان رسانده‌ام. این قرآن با خط نسخ استاد نی‌ریزی به نگارش درآمده و نزدیک به 5 سال برای کتابت آن زمان صرف کرده‌ام؛ البته هنوز بودجه لازم برای چاپ و انتشار آن فراهم نشده است. درباره کارهای دیگرم در این حوزه (دینی و قرآنی) هم باید بگویم که کتابت کلیات مفاتیح‌الجنان و صحیفه سجادیه از دیگر کارهایم است. لازم به ذکر است که بگویم قرآن را پیش از این یک بار دیگر هم کتابت کرده بودم. 

وی در پاسخ به این که چرا رو به سوی کتابت قرآن آورده است، گفت: من از کودکی با قرآن بزرگ شده‌ام و این عشق همیشه با من همراه بوده است. برای همین شاکله ذهنی و قلبی من بر اساس مفاهیم قرآنی شکل گرفته است. با این توضیح طبیعی است که علاقه و عشقم را روی کتابت قرآن متمرکز کنم. مطلب دیگر اینکه خوشنویسی در کار قرآنی سبب می‌شود کار خوشنویس ارتقاء پیدا کند، زیرا وقتی الگو کلام خداست باید از تمام وقت و انرژی برای خلق کار بهتر بهره برد. 

این خوشنویس ادامه داد: نکته دیگر این‌که از نگاه من خوشنویسی اساس و ساختار دینی دارد. این نوع نگاه نیز در بین مستشرقین وجود داشته، چون آنها بر این باور بوده‌اند که خوشنویسی جزء هنرهای مذهبی محسوب می‌شود. نکته دیگر اینکه وقتی خوشنویس کار قرآنی می‌کند به نوعی با لطف خداوند نیز مواجه می‌شود و همین مسئله روی کیفیت کارش تاثیر می‌گذارد. همچنین یقین دارم که کتابت قرآن برای خوشنویسی تاثیرات درونی نیز به همراه دارد؛ برای مثال من خوشنویسانی را دیده‌ام که در راستای کتابت قرآن حافظ آن نیز شده‌اند.

توصیه امام علی (ع) درباره خوشنویسی

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: مولا امیرالمومنین(ع) سفارش بسیاری درباره خوشنویسی و کتابت قرآن کرده‌اند. وی فرموده‌اند: «جوهر و ذات خوشنویس در چند چیز مخفی است. آگاهی نسبت به آن علم، تمرین بسیار و مواظبت از امور معنوی، دلیل قوام خوشنویسی است». 

فروغی در پاسخ به اینکه آیا خوشنویسی در حوزه امور قرآنی و دینی دستاورد مادی نیز به همراه دارد؟ اینگونه پاسخ داد: اکثر هنرمندانی که در حرفه خود به شهرت خوبی دست پیدا کرد‌ه‌اند، معترف هستند که ورودشان به عالم هنر بر مبنای انگیزه‌های مادی نبوده است. من نیز هیچ گاه با نگاه مادی خوشنویسی را نیاموختم، البته هیچ اشکالی ندارد که هنرمند از هنر خود درآمد کسب کند، اما اینکه بخواهد با این انگیزه هنری را بیاموزد یا به آن ورود کند، دلیل قابل قبولی نیست. 

وی به توضیح فوق اضافه کرد: گفته فوق به معنای این نیست که مسائل مادی هیچ نقشی در امور هنری ندارد، چون هنرمند تا زمانی که از نظر مادی تامین نباشد قادر نیست در حوزه مورد نظر خود کارایی لازم را داشته باشد. برای همین باید سیاست‌هایی از سوی مسئولان هنری اندیشیده شود تا هنرمندان حداقل در گذران زندگی با مشکل مواجه نباشند، به ویژه در حوزه خوشنویسی که این کمبودها بیشتر به چشم می‌آید. 

این استاد خوشنویسی در پاسخ به پرسش پایانی مبنی بر اینکه آیا دیداری با رهبر معظم انقلاب داشته است؟ گفت: می‌دانم که مقام معظم رهبری خود از خوشنویسان چیره‌دست هستند، اما بعد از انقلاب هنوز سعادت آن را پیدا نکرده‌ام که با ایشان دیداری داشته باشم، ولی پیش از انقلاب پای سخنرانی‌ها ایشان در مشهد می‌نشستم.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۱۳ - ۰۸:۵۰
2
4
کار در زمینه قرآن بسیار خوب و مفید است و کتابت قرآن برای خوشنویسی تاثیرات درونی نیز به همراه دارد،
captcha