شکسته شدن رکورد نشریات آستان قدس رضوی از مرز دو میلیون نسخه
کد خبر: 3493975
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸

شکسته شدن رکورد نشریات آستان قدس رضوی از مرز دو میلیون نسخه

گروه اجتماعی: سال گذشته، مجموعه ارزشمندي بالغ بر 353 هزار نسخه نشريه ادواري، جذب آرشیو مطبوعات آستان‌ قدس رضوی شد که با اين رقم، شمار نشريات اين آرشيو، از مرز دو ميليون و 52 هزار نسخه گذشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، ابوالفضل حسن‌آبادي، مدیر امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، گفت: در سالي که گذشت، بيش از 353 هزار نسخه نشريه از طريق وقف و اهدا، خريداري، و قانون واسپاري وزارت فرهنگ ارشاد اسلامي جذب آرشيو مطبوعات آستان قدس رضوي شده است که با اين رقم، شمار نشريات اين آرشيو از مرز دو ميليون و 52 هزار نسخه گذشت و اين رقم نسبت به سال 93، افزايش قابل توجهي داشته است. 
وی اعلام کرد: در اين آرشيو که به لحاظ تعداد عنوان نشريات، رتبه اول را در ايران به خود اختصاص داده است، از ميان تعداد نشرياتي که سال گذشته جذب شده، افزون بر 74 درصد به صورت اهدايي و بيش از 24 درصد خریداری شد.
حسن‌آبادی با تأکيد بر اينکه بيشترين ميزان جذب نشريات از طريق اهدا و واسپاري بوده، ادامه داد: پيگيري و تقويت اجراي قانون واسپاري مطبوعات براي تهيه و تکميل آرشيو مطبوعات آستان قدس رضوي، از مهم‌ترين اقداماتي است که در سال گذشته توسط اين آرشيو انجام گرفته است.
 مدیر امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی با بيان اينکه حفظ و نگهداري نشريات آرشيو از مهم‌ترين دغدغه‌هاي اين سازمان است، بيان کرد: تنها در سال 94، بيش از 4 هزار و 500 مورد صحافي نشريات توسط اداره مرمت آستان قدس رضوي انجام شد.
وی با اشاره به اينکه کتابخانه تخصصي مطبوعات ساليانه مراجعان زيادي را به خود جذب مي‌کند، تعداد مراجعان تالارهاي مطالعه مطبوعات اين سازمان را در سال گذشته بالغ بر ده هزار نفر عنوان کرد و اظهار کرد: از اين ميان، حدود 6 هزار و 500 نفر مراجع بانوان و بيش از 3 هزار و 600 نفر مراجع آقایان بوده و حدود 130 هزار نشريه تنها در سال 94 به مراجعين ارائه شده است.
حسن‌آبادي افزود: همچنين، بيش از 2 هزار و 600 ساعت جستجو در پايگاه مقالات و بيش از 35 هزار و 400 جستجو در پايگاه اطلاع‌رساني سيمرغ توسط مراجعان انجام گرفت و بالغ بر 45 هزار مقاله ديجيتالي و کاغذي به محققان ارائه شد.
یادآور می شود، آرشيو مطبوعات آستان قدس رضوي، با دارا بودن اولين و تنها آرشيو نشريات دانشجويي کشور، داشتن نشرياتي از 85 کشور به 26 زبان زنده دنيا، و برخورداري از دو مجموعه بزرگ مطبوعاتي مربوط به دو نفر از صاحب‌نظران برجسته مطبوعات کشور (استاد سيد فريد قاسمي و مرحوم استاد گلبن)، به لحاظ تعداد عنوان نشريات رتبه اول را در ايران به خود اختصاص داده است و تنها آرشيو داراي واحد فعال مبادله در سطح کتابخانه‌هاي ايران است.
captcha