20 اردیبهشت؛ مرحله نهایی مسابقات «قاری برتر جهان»
کد خبر: 3493994
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷

20 اردیبهشت؛ مرحله نهایی مسابقات «قاری برتر جهان»

گروه بین‌الملل: مرحله نهایی و آیین اختتامیه دومین دوره مسابقات بین‌المللی تلاوت قرآن با عنوان «قاری برتر جهان»، 20 اردیبهشت‌ماه، در بحرین برگزار می‌شود.

برگزاری مرحله نهایی مسابقات«قاری برتر جهان» بحرین

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «الوسط»، دومین دوره این مسابقات از سپتامبر 2015(شهریورماه 94) به‌همت اداره امور قرآن وزارت دادگستری، اوقاف و امور اسلامی بحرین آغاز شده و قرار است که مرحله نهایی(پنجم) این مسابقات، 20 اردیبهشت‌ماه برگزار و «قاری برتر جهان» انتخاب شود.

«فرید یعقوب المفتاح»، معاون وزیر دادگستری، اوقاف و امور اسلامی بحرین در این‌ باره گفت: هدف از برگزاری این مسابقات خدمت به قرآن کریم و تشویق و جذب تمامی گروه‌های سنی به تلاوت و ترتیل این کتاب الهی است.

المفتاح عنوان کرد: این دوره از مسابقات به دو رشته تلاوت به مرتبه «ترتیل» و تلاوت به مرتبه «تدویر» تقسیم شد.

علاقه‌مندان از سراسر جهان باید برای حضور در این مسابقات به سایت مسابقات به آدرس «https://www.quran.bh/ar/home» مراجعه و پس از واردکردن اطلاعات شخصی و پست الکترونیک خود، فایل صوتی یا تصویری تلاوت خود را برای مسئولان برگزاری مسابقه ارسال می‌کردند که داورانی از بحرین و کشورهای مختلف تلاوت متسابقین را ارزیابی مورد ارزیابی قرار دادند.

معاون وزیر دادگستری، اوقاف و امور اسلامی بحرین با اشاره به مشارکت گسترده قاریان در دومین دوره مسابقات تأکید کرد: در این دوره، بیش از 7 هزار متسابق از 91 کشور عربی و اسلامی و کشورهای مختلف جهان به رقابت پرداختند، این در حالی است که در نخستین دوره این مسابقات 5 هزار متسابق از 83 کشور حضور داشتند.

فرید یعقوب المفتاح افزود: پس از هشت ماه کار مستمر در برگزاری مسابقات اینترنتی قاری برتر جهان، قاریان راه یافته به مرحله نهایی این مسابقات، 20 اردیبهشت‌ماه با حضور برخی اعضای کمیته داوران که در طول مراحل قبلی مسابقات ارزیابی تلاوت متسابقین را برعهده داشتند، حضور خواهند داشت و در نهایت «قاری برتر جهان» معرفی خواهد شد.

وی افزود: در این دوره از مسابقات، علاوه بر مسابقه اینترنتی قاری برتر جهان، جایزه «قاری مردمی» نیز به قاری که در نظرسنجی اینترنتی تلاوت وی بیشترین رأی مخاطبان را کسب و  امتیاز وی در احکام تجوید کمتر از 90 درصد نباشد، اهدا خواهد شد و جایزه «منجم القراء» نیز به مؤسسه‌ای که نمایندگان آن در این دوره بیشترین امتیاز و بهترین تلاوت را داشته باشد، اعطا می‌شود.

فرید یعقوب المفتاح عنوان کرد: کمیته داوری دومین دوره مسابقات «قاری برتر جهان»، نخبگانی متخصص در علوم قرآن از داخل و خارج بحرین هستند که داوری مراحل مختلف این مسابقات را برعهده داشته‌اند.

در مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات که در هتل «آرت روتانا» بحرین برگزار می‌شود، شیخ «صالح بن عود المغامسی»، «ناصر علی القطامی»، از عربستان، شیخ «عبدالهادی حسان لعقاب» از الجزایر، ««حاتم عبدالرحیم التمیمی» از فلسطین، شیخ «اسماعیل بن محمد» از مالزی از میهمانان حاضر در آن هستند.

در ابتدای مراسم اختتامیه، پنج قاری برتر برای کسب لقب «قاری برتر جهان» به رقابت می‌پردازند، سپس مستندی درباره این مسابقات پخش خواهد شد و در ادامه شیخ «خالد بن علی»، وزیر دادگستری، اوقاف و امور اسلامی بحرین به سخنرانی می‌پردازد و در نهایت، قاری برتر جهان معرفی می‌شود.

تلاوت قرآن کریم دارای چهار مرتبه تحقيق، ترتيل، تدوير و تحدير است.

تلاوت ترتيل

ترتيل در لغت عبارت است از «نظم و ترتيب در کلام». «رَتَّلَ الْکَلام» يعني: سخن را خوب بيان کرد ـ قواعد سخن را مراعات نمود و در اصطلاح قرائت عبارت است از خواندن قرآن به طور منظم و با تأنّي و شمرده و همراه با تدبّر در معاني، به طوري که تمامي قواعد رعايت شود.

تلاوت تحقيق

تحقيق در لغت به معناي «مبالغه در انجام چيزي بدون کمي و زيادي» و «رسيدن به حقيقت شيء» آمده است و در قرائت قرآن، «تحقيق» عبارت است از خواندن قرآن با حداکثر آرامش و تأنّي حتی «آهسته‌تر از قرائت به ترتيل»، همراه با اشباع مدها، تحقيق همزه‌ها، اتمام حرکات، تحقيق مخارج حروف و ... که همه اينها در سايه قرائت آيات با حداقل سرعت، ميسر است.

تلاوت تحدير(حَدر)

به معنای سرعت گرفتن و از سراشيبی به پائين آمدن است که مستلزم ازدياد سرعت است و در اصطلاح قرائت، عبارت است از خواندن قرآن با سرعت زياد همراه با رعايت احکام تجويد.

تلاوت تدوير

حالتی است بين تحقيق و حدر به بيان ديگر، نوعی قرائت است نه به سرعت «حدر» و نه به کُندی «تحقيق». اکثر اهل اداء، اين روش را اختيار کرده‌اند.

ترتيب قرائات از کند به تند عبارتست از: تحقيق ـ ترتيل ـ تدوير ـ تحدير.

captcha