نظارت بر روند اجرای برجام در اولویت مجلس دهم قرار بگیرد
کد خبر: 3494025
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
غلامرضا کریمی:

نظارت بر روند اجرای برجام در اولویت مجلس دهم قرار بگیرد

گروه سیاسی: عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به موانعی که بر سر راه اجرای برجام از سوی آمریکا به وجود آمده است، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که در مجلس دهم باید مورد توجه قرار گیرد، نظارت بر روند اجرای برجام است.

غلامرضا کریمی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد فضای حاکم بر مجلس دهم گفت: با برگزاری دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تکلیف 290 نماینده مجلس دهم مشخص شد؛ گرچه در رابطه با حوزه انتخابیه اصفهان چالش‌هایی بین وزارت کشور و شورای نگهبان به وجود داد اما به هر حال تکلیف مجلس دهم مشخص شد.
وی افزود: با آغاز به کار مجلس دهم در هفتم خرداد شاهد شکل‌گیری مجلس جدیدی هستیم که تفاوت‌های جدی و چشم‌گیری با محلس نهم خواهد داشت و تقریباً اکثریت نمایندگانی که در دوره نهم حضور داشتند، نتوانستند رأی بیاوردند و به نوعی افراد جدیدی وارد خانه ملت شدند که طبیعتاً با ورود چهره‌های جدید شاهد تغییر رویکردهایی در روند کار مجلس خواهیم بود.
این کارشناس مسائل سیاسی در مورد اولویت‌های مجلس دهم گفت: آنچه امروز برای کشور اهمیت دارد مشکلات و مسائل اقتصادی است که به صورت مشخص مردم فشارهای ناشی از آن را با گوشت و پوست خود درک می‌کنند؛ بنابراین اولویت اول مجلس دهم باید توجه به مسائل معیشتی و اقتصادی مردم باشد.
کریمی ادامه داد: در رهگذر حل این بحران، موضوع دیپلماسی کشور بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که بخشی از مسائل و مشکلات اقتصادی کشور در پرتوی شرایط پسابرجام معنا پیدا می‌کند، از این رو که با اجرایی شدن برجام باید تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور لغو می‌شد تا به نوعی گشایش‌هایی در عرصه اقتصادی به وجود می‌آمد.
وی اظهار کرد: با توجه به مشکلات و موانعی که بر سر راه برجام به ویژه توسط آمریکا به وجود آمده، شاهد لغو کامل تحریم‌ها نبودیم، از این رو یکی از اصلی‌ترین دستور کارهای مجلس دهم باید نظارت بر روند اجرای برجام باشد تا با اجرایی شدن برجام بخشی از مشکلات و مسائل اقتصادی کشور حل و فصل شود.
کریمی برنامه‌ریزی برای بهبود روابط با کشورهای منطقه‌ای را از دیگر اولویت‌های مجلس در حوزه سیاست خارجی عنوان کرد و گفت: نقش مجلس در تعاملات منطقه‌ای بسیار مؤثر است؛ مجلس با تشکیل کارگروه‌ها و هیئت‌های دوستی بین پارلمان‌ها می‌تواند زمینه‌های ارتباطی خوبی بین کشورهای منطقه به وجود بیاورد.
این  کارشناس مسائل سیاسی همچنین اظهار کرد: تعاملات پارلمانی با اتحادیه اروپا نیز می‌تواند در افزایش مبادلات اقتصادی و سیاسی با کشورهای اروپایی مؤثر باشد و نیز بتواند در رفع موانع و مشکلاتی که بر سر راه برجام به وجود آمده، مؤثر واقع شود.
وی با اشاره به ضرورت تعامل دولت و مجلس برای حل و فصل مشکلات کشور گفت: به دلیل ترکیب مجلس دهم که به نوعی برایند اعتدالیون و نوعی گرایش عقلانیت‌محور در مجلس است، به نظر می‌رسد همراهی و هماهنگی بیشتری بین دولت و مجلس وجود داشته باشد و طبیعتاً زمینه برای پیگیری سیاست‌های اصولی و منطقی در عرصه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی بین دو قوه فراهم می‌آید تا سیاست‌های کلان و خرد کشور را با همکاری و تعامل به پیش ببرند.
captcha