مشکلات اقتصادی شغل معلمی با چیزی جز روحیه ایثار قابل تحمل نیست
کد خبر: 3494088
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳
هادی‌نژاد:

مشکلات اقتصادی شغل معلمی با چیزی جز روحیه ایثار قابل تحمل نیست

گروه جامعه: منتخب جشنواره جلوه‌های معلمی معتقد است آنچه با وجود مشکلات مادی در آموزش و پرورش معلمان را پای کار نگه داشته است، روحیه ایثار و از خودگذشتگی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علیرضا هادی‌نژاد، منتخب جشنواره جلوه‌های معلمی، مسیر 90 کیلومتری از مرکز استان یزد تا روستای دولاب از توابع بخش خضرآباد شهرستان اشکذر را طی می‌کند تا برای تدریس بر سر کلاس حاضر شود. اما این معلم رسالت خود را صرفا در آموزش موارد درسی به دانش‌آموزان ندیده است بلکه جسم و روح خود را نیز در خدمت فرزندان روستا بکار گرفت.

وی که شش سال است در روستای دولاب تدریس می‌کند از نحوه رفت و آمد به مدرسه گفت و اظهار کرد: سال‌های اول به صورت هفتگی در روستا ساکن می‌شدم و پایان هفته به خانه می‌آمدم اما طی سال‌های گذشته هر روز مسیر 90 کیلومتری از خانه تا مدرسه را طی می‌کنم.

مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش با چیزی جز روحیه ایثار معلم قابل تحمل نیست

هادی‌نژاد شاگردی به اسم ابوالفضل دارد که پاهای وی از زانو بی‌حس هستند و رفت و آمد وی به مدرسه برای خانواده ابوالفضل بسیار دشوار بود. معلم بنا به شرافت انسانی، حس نوع دوستی و یا غلبه روحیه معلمی، مسئولیت رفت و آمد و امور شخصی و بهداشتی وی در مدرسه را بر عهده گرفت تا هم خانواده ابوالفضل از این جهت آسوده خاطر باشند و هم این دانش‌اموز برای رفت و آمد به مدرسه و حضور در کنار دوستان مشقت کمتری ببیند.

پر واضح است که هیچ معلمی وظیفه‌ای برای حاضر کردن شاگردانش در کلاس درس و قبول مسئولیت‌های فردی و بهداشتی او در مدرسه را ندارد ولی آنچه باعث چنین حمایتی از سوی یک معلم می‌شود چیزی فراتر از وظیفه است که می‌توان آن را وجدان نامید، وجدان انسانی که هرگاه برافروخته شود محیط پیرامون خود را منور می‌کند.

هادی‌نژاد خدمت به ابوالفضل و خانواده وی برای آسان کردن زمینه‌های تحصیل را وظیفه‌ای دانست که بنا به مسلمان بودن بر عهده وی گذاشته شده است و اظهار کرد: این کاری بود که از دست من بر می‌آمد و کوتاهی در انجام آن به فکر و ذهن خودم لطمه وارد می‌کرد.

این معلم فداکار بر ضرورت آموزش همراه با عمل تأکید و تصریح کرد: اگر من از موازین اخلاقی و انسانی برای دانش‌آموزان سخن بگویم اما در عمل به آن پایبند نباشم در آموزش شاگردانم راه به جایی نخواهم برد اما حتی اگر در سخن نیز حرفی بر زبان نیاورم اما در عمل پایبند به امور اخلاقی و انسانی باشم توانسته‌ام به رسالت معلمی خود عمل کنم.

مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش با چیزی جز روحیه ایثار معلم قابل تحمل نیست

وی با بیان اینکه حرفه معلمی وظیفه وی را در خدمت رسانی به سایرین دو چندان کرده است گفت: ایثار و از خودگذشتگی جزئی از رسالت معلمی محسوب می‌شود که در ابعاد مختلف از سوی معلمان در کلاس‌های درس تجلی می‌یابد.

هادی‌نژاد ایثار و از خود گذشتگی را لازمه ایفای نقش معلمی دانست و گفت: اگر این صفات در معلم وجود نداشته باشد با توجه به کمبودهایی که به لحاظ اقتصادی، معیشیتی و رفاهی در آموزش و پرورش وجود دارد توان کار کردن برای معلم باقی نمی‌ماند، آنچه با توجه به کمبوها معلمان را پای کار نگه داشته است روحیه ایثار و از خودگذشتگی است.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۱۳ - ۱۶:۲۳
0
0
شغل معلمی شغل حساس و ارزشمندی است و باید آن توجه ویژه‌ای داشت
معلم درگز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۲۵ - ۱۸:۵۹
0
0
خدا اجرتون بده ان شاالله واقعا صبر بالایی دارید
خداکنه مسولین هم به فکر باشند
captcha