رشد 90 درصدی مشارکت دانشگاه‌ها در جشنواره امام رضا(ع)
کد خبر: 3494128
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
سیدضیاء هاشمی خبر داد:

رشد 90 درصدی مشارکت دانشگاه‌ها در جشنواره امام رضا(ع)

گروه دانشگاه: رئیس ستاد نهضت رضوی در دانشگاه‌ها از رشد 90 درصدی مشارکت دانشگاه‌ها در دومین دوره برگزاری بخش دانشگاهی جشنواره امام رضا(ع) خبر داد و گفت: در این دوره 29 دانشگاه مشارکت دارند که منحصر به دانشگاه‌های وزارت علوم نیز نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نشست خبری جشنواره امام رضا(ع) امروز، 13 اردیبهشت‌ماه با حضور سیدضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سیدجواد جعفری، مدیر عامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد.
بعد از قرائت قرآن و پخش صلوات خاصه امام رضا(ع)، سیدضیاء هاشمی، رئیس ستاد نهضت رضوی در دانشگاه‌ها با تبریک روز معلم و با بیان اینکه ارتقای منزلت معلمان یکی از ضرورت‌های قطعی برای ارتقای سطح فرهنگ جامعه است، گفت: در سال گذشته 16 جشنواره ملی حول محور فرهنگ رضوی برگزار شد، به استثنای دانشگاه قزوین که مجری برگزاری دو جشنواره بود، بقیه جشنواره‌ها هر کدام در یک دانشگاه برگزار شدند.
وی افزود: در سال جاری 29 دانشگاه کشور در دومین دوره جشنواره مشارکت دارند که در سطح ملی برگزار می‌شود، چهاردمین دوره جشنواره امام رضا(ع) را امسال داریم اما از دو سال پیش ورود جدی دانشگاهیان را داشته‌ایم که شاهد رشد و پیشرفت فوق‌العاده‌ای بوده‌ایم. امسال رشد تقریباً دو برابری و 90 درصدی حضور دانشگاه‌ها را داشته‌ایم و دانشگاه‌ها نیز منحصر به دانشگاه‌های وزارت علوم نیست، دانشگاه‌های وزارت بهداشت و پیام نور مشارکت کرده‌اند و ان‌شاءالله این روند رو به رشد خواهد بود.
هاشمی با اشاره به منطق این برنامه‌ها بیان کرد: نگاه ما به فرهنگ نگاه تشریفاتی و تجلیلی نیست، نگاه ما تقویت بینش، نگرش و کنش فرهنگی است و سیره رضوی منبع غنی‌ای است که می‌تواند مبنای پیشرفت و توسعه در این زمینه باشد، بسیاری از برنامه‌هایی که در این حوزه هستند مورد نقد ماست چون به تجللی صرف منحصر می‌شود. تبلیغ این مناسبت‌ها و تجلیل آن‌ها فقط مقدمه‌ای برای برنامه‌های فرهنگی است و اگر محدود به این شویم نتوانسته‌ایم بهره کافی را از این سرمایه‌های بسیار مهم ببریم.
رئیس ستاد نهضت رضوی در دانشگاه‌ها در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه چقدر در جشنواره‌های امام رضا(ع) به بحث مناظرات ایشان توجه می‌شود، عنوان کرد: یکی از الگوهای فرهنگی ما که سعی در ترویج آن داریم الگوی گفت‌وگو، مناظره و مباحثه است، امام هشتم(ع) به‌عنوان عالم آل محمد(ص) معرفی شده‌اند این در حالی است که همه ائمه ما و همه خاندان پیامبر(ص) عالم هستند ولی ایشان از این جهت پررنگ‌تر بوده و آن چیزی که از تاریخ به ما رسیده جلوه اعلای علم ایشان در مناظرات و مباحثات ایشان با اصحاب و فرق گوناگون در حوزه‌های مختلف بوده است.
وی ادامه داد: اگر دنبال این هستیم که از سیره ائمه(ع) الگو بگیریم باید به این موضوع توجه کنیم و در جامعه خودمان و به‌ویژه در دانشگاه‌هایمان آن را ترویج کنیم؛ از طرفی در دانشگاه‌های ما نیاز به ترویج فرهنگ نقد، نقدپذیری و نقادی است و در این جهت البته ضعف‌هایی هم وجود دارد، در جامعه ما آداب گفت‌وگو، نقادی و هم‌چنین نقدپذیری ضعیف است؛ بنا بر این یک جشنواره را به مناظره‌های رضوی اختصاص داده‌ایم که دانشگاه گیلان متولی برگزاری آن است. اساساً این موضوع در همه برنامه‌های فرهنگی یکی از برنامه‌های جدی ماست، می‌دانید که یکی از اولویت‌های جدی ما در دانشگاه‌ها ترویج کرسی‌های آزاد اندیشی است به معنای ترویج رویه‌ای که به ارائه دیدگاه‌ها، اندیشه‌ها و تبادل نظر در اندیشه‌های جدید منجر شود که موجب ارتقای سطح علم و فرهنگ در دانشگاه‌ها و جامعه ما شود و با بهره‌گیری از این الگوها ان‌شاءالله در این زمینه رشد خواهیم داشت، امیدواریم جامعه هم استقبال کند و بخشی از حساسیت‌هایی که در مورد گفت‌وگو و مناظره است کم شود.
گسترش جریان آزاداندیشی در جامعه از طریق ترویج سیره امام رضا(ع) در مباحثات
هاشمی بیان کرد: برخی افراد گمان می‌کنند طرح دیدگاه‌های مخالف مسئله‌ساز است ولی امام رضا(ع) به ما یاد داده است حتی دیدگاه‌های مخالف دین و شرع اگر در فضای علمی و در یک گفت‌وگوی منطقی مطرح شود و پاسخ بگیرد حتماً به ترویج دین و سنت‌های حسنه منجر خواهد شد؛ بنابر این تا وقتی ما چنین الگوهایی داریم جایی برای این نگرانی‌ها نباید وجود داشته باشد از این طریق باید بهره بگیریم و شجاعت و آداب‌دانی لازم را بتوانیم در جامعه ترویج کنیم که ان‌شاءالله جریان آزاد اندیشی هم از این طریق در جامعه ما ترویج شود.

معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: در حوزه سنت و سیره رضوی ذخیره ارزشمندی داریم، بر این اساس دانشگاه‌های ما به جشنواره امام رضا(ع) ورود پیدا کردند و برنامه‌های رضوی را در سه محور تخت عنوان نهضت رضوی، اردوهای رضوی و تشکیل‌ کانو‌ن‌های رضوی آغاز کردند. اردوهای رضوی شامل دو بخش است یکی تشرف رضوی است که با مشارکت دانشگاه‌های دولتی آغاز شده و حدود 15 هزار دانشجو از دانشگاه‌های دولتی به زیارت ثامن‌الحجج(ع9 اعزام شدند، ولی برنامه‌مان این است که با مشارکت سایر دانشگاه‌ها این عدد را به 50 هزار نفر برسانیم. تولیت آستان مقدس امام رضا(ع) نیز اعلام حمایت جدی کرده‌اند. امسال می‌خواهیم اعزام‌ها فراتر از مرز 50 هزار نفر برود.

وی افزود: طریق رضوی پیاده روی از مسیر نیشابور تا حرم امام رضا(ع) است که سال قبل 3 هزار دانشجو مشرف شدند، سال قبل از آن نیز هزار دانشجو اعزام شدند، امسال هم در روز شهادت امام رضا(ع) این مراسم را خواهیم داشت. در مورد کانو‌ن‌های رضوی نیز تاکنون 30 کانون رضوی شکل گرفته است.

هاشمی با اشاره به جشنواره‌های رضوی در دانشگاه‌‌ها، بیان کرد: مقدمات دومین دوره جشنواره‌های ملی دانشگاه‌ها در قالب چهاردمین جشنواره امام رضا(ع) در بخش دانشگاهی آغاز شده که تغییراتی نسبت به سال قبل داشته است؛ توسعه کمی یکی از این تغییرات است، برنامه‌ها در 7 کمیته مقوله‌بندی شده‌اند، شامل کمیته‌های فضای مجازی، بانوان، بین‌الملل، هنری، علمی و پژوهشی، ادبی و فرهنگی.

معاون فرهنگی وزارت علوم عنوان کرد: در کمیته علمی و پژوهشی نیز دانشگاه‌ شیراز با موضوع عرفان در سیره رضوی، دانشگاه اصفهان با موضوع معنوی در سیره رضوی، دانشگاه کرمانشاه با موضوع سلوک علمی در سیره رضوی، دانشگاه تهران با موضوع عقلانیت در سیره رضوی، دانشگاه علامه با موضوع اخلاق در سیره رضوی و دانشگاه کردستان با موضوع امام از نگاه اهل سنت مشارکت دارند. دانشجویان اهل سنت در طرح نهضت رضوی اقبال فوق‌العاده‌ای داشتند، چند اردو با حضور دانشگاه‌های اهل سنت سیستان و بلوچستان، کردستان و گلستان برگزار شد که با استقبال آن‌ها مواجه شد و جلوه‌ای از وحدت دینی نمایان‌گر شد.

وی ادامه داد: در کمیته فرهنگی، دانشگاه‌های بیرجندف آذربایجان، گیلان، گناباد و صنعتی بیرجند در موضوعات کتابخوانی، نوای رضوی، کرسی‌های آزاد اندیشی و نشریات مشارکت دارند. دانشگاه‌های هنر تهران، اصفهان، شیراز و تبریز در کمیته هنری هستند و جشنواره‌هایی را با موضوعات هنرهای نمایشی، کاربردی، تجسمی و مطالعات هنر برگزار خواهند کرد.

هاشمی اظهار کرد: کمیته طب با مشارکت 7 دانشگاه علوم پزشکی، مشهد، ایران، تهران، قم، بابل، الهیات دانشگاه تهران و الهیات دانشگاه امام صادق(ع) جشنواره‌ نظام سلامت در فرهنگ رضوی را برگزار می‌کند. دانشگاه پیام نور مسئول کمیته فضای مجازی است که در چند صد دانشگاه جشنواره را با موضوع فضای مجازی با رویکرد رضوی برگزار می‌کند. دانشگاه فردوسی و امام رضا(ع) نیز عضو کمیته بین‌الملل هستند که جشنواره نهضت ترجمه رضوی را برگزار می‌کنند. اعضای کمیته بانوان نیز دانشگاه‌های شریعتی، الزهرا(س) و پردیس خواهران امام صادق(ع) هستند که حول محور بانوی کرامت در سه بخش فرهنگی، هنری و پژوهشی جشنواره‌ها برنامه‌ریزی شده است.

وی عنوان کرد: فراخوان اکثر جشنواره‌ها اعلام شد و ابلاغ احکام نیز انجام شده است، جشنواره‌ها در چند ماه فعالیت گسترده‌ای بدون تبلیغات خاصی انجام می‌دهد و اختتامیه اکثر این جشنواره‌ها در آذرماه برگزار خواهد شد. از امروز تا آذرماه نهضت رضوی در جریان خواهد بود و ظهور و تجلی آن در اختتامیه جشنواره‌ها به منصه ظهور خواهد رسید.

در ادامه فضل‌الله ایرجی کجوری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با خیر مقدم به حاضران و تبریک هفته آموزش و روز معلم و استاد، گفت: امسال جشنواره گسترش بیشتری پیدا کرده است، ویژگی این جشنواره آن است که مربوط به همه دانشگاه‌ها و دانشجویان کشور است و منحصر به دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم نیست.

وی افزود: با افزایش تعداد دانشگاه‌ها، این فعالیت‌‌ها در سطح کشور گسترش داده شده است.

در ادامه سیدجواد جعفری، مدیر عامل بنیاد امام رضا (ع) اظهار کرد: میلاد امام رضا(ع) تا میلاد حضرت معصومه(ص) به‌صورت خودجوش و مردمی دهه کرامت نامیده شده است، اساساً گفتمان‌سازی در این جشنواره با هدف نشر آموزه‌های رضوی و ایجاد سبک زندگس دینی بر آموزه‌های رضوی که امروز به‌عنوان یک نیاز اساسی در همه بخش‌های زندگی‌مان مطرح است شکل گرفته است. موضوع سبک زندگی موضوع بسیار مهمی است که اربابان اندیشه باید بیش از بقیه اقشار تلاش کنند که سبک زندگی اسلامی بر اساس آموزه‌های اهل بیت(ع) منتشر شود، اگر فرمایشات امام رضا(ع) و فرهنگ رضوی در جامعه نشر داده شود به واسطه دلدادگی و علاقه مردم به امام رضا(ع) قطعاً بسیار تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: بهترین جایگاه برای نشر فرهنگ رضوی، دانشگاه‌های کشور است، امروز دانشگاه‌ها بخش قابل توجهی از برنامه‌های رضوی را برعهده گرفته‌اند. کتاب‌های شعر، آثار علمی و پژوهشی، تجسمی و هنری که تولید شده، آثار فاخری هستند که بسیاری از آن‌ها قابلیت رجوع برای محققان و پژوهشگران را دارند. ان‌شاءالله از طریق جشنواره‌ای که متعلق به امام رضا(ع) است با تکیه بر دانشگاه‌ها و با نشر سیره و سنت امام رضا(ع) شاهد گام‌های بلندی باشیم.

در ادامه سید محسن هاشمی، دبیر جشنواره بخش هنری این جشنواره بیان کرد: در حوزه هنر، افزایش قابل ملاحظه دانشجویان به ما نکته‌ای را متذکر می‌شود و آن اینکه جامعه اقبال زیادی به حوزه هنر دارد، از سوی دیگر رشته هنر اقتضا می‌کند که دانشجویان آن به دنبال سوژه باشند، جشنواره رضوی این فرصت را فراهم می‌کند که دانشجویان به بحث ولایت هدایت شوند. ابزار عملکرد فرهنگ، هنر است، اگر جامعه دانشجویی پیرامون این موضوع اثر تولید کند قطعاً جامعه به آن سمت سوق داده می‌شود.

بنا بر این گزارش، فاطمه مهاجرانی، رئیس دانشکده شریعتی و رئیس کمیته بانوان جشنواره امام رضا(ع) بیان کرد: اگر با موضوع حجاب و عفاف و سبک زندگی درگیر هستیم راهکار آن جشنواره‌های فرهنگی است که هزینه‌ها را به صورت معناداری در جامعه کاهش می‌دهد. با حدود نیمی از جامعه دانشجویی که دختران هستند امیدوار هستیم در این زمینه تجربه‌های خوبی را داشته باشیم.

حسن ملکی، معاون فرهنگی دانشگاه علامه و دبیر جشنواره اخلاق در سیره رضوی در ادامه بیان کرد: به دانشگاه علامه موضوع اخلاق در سنت و سیره رضوی تعلق گرفته است، مسئله اخلاق در جامعه ما بسیار مهم است و در طول این سی و چند سال بعد از انقلاب، همه احساس کردیم که امام عملکردها را باید اخلاق تصور کنیم. یک همایش کار را سامان نمی‌دهد ولی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

بنا بر این گزارش، در پایان این نشست، احکام مسئولان کمیته‌های مختلف تقدیم آنان شد و همچنین از گزارش عملکرد جشنواره سال گذشته رونمایی شد.

یادآور می‌شود، اخبار مربوط به فراخوان‌های بخش دانشگاهی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در سایت razavifest.ir قابل مشاهده است.

captcha