حوزه علمیه خراسان باید به دوران گذشته خود بازگردد
کد خبر: 3494241
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵
آیت‎‌الله‎العظمی جوادی آملی:

حوزه علمیه خراسان باید به دوران گذشته خود بازگردد

گروه اجتماعی: آیت‎الله ‎العظمی جوادی آملی بر لزوم توسعه فعالیت‎‌های حوزوی در مشهد از سوی تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد و گفت: حوزه علمیه خراسان باید به دوران گذشته خود بازگردد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، آیت‎الله ‎العظمی جوادی آملی عصر امروز 13 اردیبهشت در دیدار با حجت‎الاسلام والمسلمین رییسی تولیت آستان قدس رضوی گفت: مشهد دارای شان اصلی و حقیقی است که در حال حاضر در آن شرایط حضور ندارد زیرا در روزگای این شهر میزبان علمای بسیار بزرگی بود.

وی افزود: خاطرات مرحوم بحرالعلوم ثابت می‎کند که این حوزه مقدسه از بزرگترین حوزه‎های علمیه جهان اسلام بوده و شان و مرتبه علمی بسیاری بالایی داشت؛ شهری که غزالی پرور خواجه نصیرپرور است و عالمان بسیار بزرگی در این شهر تربیت شدند، نباید این شرایط امروز را داشته باشد.

این مرجع تقلید بیان کرد: امروزه حوزه علمیه مشهد متوسط است و باید رو به تعالی رود و باید به سان نجف فعالیت کند که خروجی‎های آن پس از هزار سال در حال درخشش هستند.

وی گفت: اگر امروز خروجی حوزه علمیه نجف را از شیعه بگیریم دیگر چه داریم؟ کتب اربعه ما خروجی این حوزه مقدسه است؛ امروز این حوزه، بزرگی چون سید مرتضی را طلب می‎کند؛ اگر کاری کردید که این حوزه علمیه بتواند آن خروجی‎ها را داشته باشد کار بزرگی کرده‎اید.

وی اظهارکرد: یکی از مهمترین وظایف در اداره حوزه، حفظ بذرهای این مزرعه و نگاه داری و پرورش مراجع بزرگ و اساتید مبرز است که بتوانند تحول علمی ایجاد کنند.

آیت‎الله جوادی آملی بیان کرد: راز موفقیت نجف آن بود که در یک بخش، جمعی از بزرگان و مراجع عظام شیعه را پرورش داد و کار آنها فقط مرجعیت بود و گروه وسیعی نیز به اجتهاد مشغول بودند و درس و بحث داشتند.

وی گفت: قم یک شهر بین المللی است و ظرفیت‌های محدودی برای توسعه بیشتر دارد ولی حوزه علمیه مشهد با توجه به ظرفیت خاص آن، توان گسترش بسیار زیادی دارد؛ طلاب خراسانی طلابی با وفا، مهربان، خوش ذوق و بسیار قوی هستند که باید از آنها به خوبی استفاده شود.

این مرجع تقلید بیان کرد: راز موفقیت سید مرتضی آن بود که ایشان شهریه طلاب را بر اساس میزان علمیت و جایگاه آنها اختصاص می‎داد و دقیقا می‎دانست کدام طلبه را باید در چه بخشی به کارگیری کند و به همین دلیل بود که کسی که توان رسیدن به جایگاه شیخ طوسی و شیخ صدوق داشت را پرورش میداد و او را به تبلیغ و امام جماعت منصوب نمی‎کرد.

وی گفت: قم و مشهد باید پناهگاه‎های شیعیان باشند و از هر لحاظ باید این پناهگاه بودن و شرایط آن را داشته باشند ولی هنوز با آن جایگاه فاصله داریم؛ هنوز حوزه علمیه ما سرسپرده حوزه نجف است و کتب 100 سال پیش آخوند خراسانی که از هرات به نجف آمده بود تدریس می‎شود.

این مرجع تقلید بیان کرد: متاسفانه امروز در نجف اشرف شاهد امنیت نیستیم و این حوزه نتوانسته به بالندگی گذشته خود ادامه دهد ولی باید از ظرفیت عالی مشهد برای این کار بهره گیری کرد.

وی گفت: آستان قدس رضوی باید به مناطقی چون خراسان جنوبی نیز عنایت بسیاری داشته باشد زیرا مردم این منطقه هم بسیار کوشا و زحمت کش هستند و هم در محرومیت‎هایی به سر می‎برند که باید رفع شود.

captcha