رونمایی از درسنامه معارف مهدویت در مشهد
کد خبر: 3494292
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۷

رونمایی از درسنامه معارف مهدویت در مشهد

گروه اجتماعی: مدیر مرکز تخصصی مهدویت خراسان‌رضوی از رونمایی از درسنامه معارف مهدویت در نیمه شعبان خبر داد و گفت: این درسنامه ویژه مربیان و کودکان مهدکودک‌هاست که در یک جلد ویژه مربی و دو جلد تحت عنوان شیرین‌تر از عسل ویژه کودکان چاپ شده است.

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن (ايكنا) از خراسان رضوي، حجت‌الاسلام موسوی‌نسب، مدیر مرکز تخصصی مهدویت خراسان رضوی، امروز، 13 اردیبهشت ماه در نشست خبری تشریح برنامه‌های دهه مهدویت بنیاد فرهنگی مهدی موعود(ع) عنوان کرد: کار بی‌نظیر و منحصر به فرد و زیبا در کل کشور در دهه مهدویت، رونمایی از درسنامه معارف مهدویت در مهدکودک‌ها ویژه مربیان و کودکان است که در سه جلد چاپ شده که یک جلد ویژه مربی و دو جلد تحت عنوان شیرین‌تر از عسل برای کودکان است.
حجت‌الاسلام موسوی‌نسب گفت: در تبیین معارف مهدویت با تعاملی که با دستگاه‌های مختلف انجام داده‌ایم در مهدکودک‌ها درسنامه‌ای در قالب 18 درس تنظیم شده است و معارف مهدویت در قالب 18 جلسه به کودکان آموزش داده می‌شود؛ به همین منظور یک کتاب ویژه مربی همراه با یک سی‌دی جهت کار‌دستی برای بچه‌ها و دو جلد کتاب ویژه کودکان است که از طریق نقاشی با معارف مهدویت و امام زمان آشنا می‌شوند.
شروع تفسیر آیات مهدویت از طرف آیت‌الله علم الهدی در مهدیه مشهد
حجت‌الاسلام موسوی‌نسب با اشاره به شروع تفسیر آیات مهدویت از طرف آیت‌الله علم الهدی در مهدیه مشهد است که هرهفته برای عموم اجرا می‌شود، گفت: بیشترین روایات ما پیرامون مهدویت است که حدود شش هزار روایات در بحث مهدویت آمده و این روایات را حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی در کتاب منتخب‌الاثر جمع آوری کرده‌اند.
وی در ادامه افزود: حضرت آیت‌الله تجلیل تبریزی این روایات را در کتاب «من هو المهدی» جمع آوری کرده و اخیرا معجم احادیث امام مهدی(عج) در هشت جلد گردآوری شده و علاوه بر آن دانش‌نامه امام مهدی(عج) از طرف آیت‌الله ری شهری نیز به جمع‌آوری روایات پرداخته که قابل استفاده عموم قرار گرفته است.
حجت‌الاسلام موسوی‌نسب در پاسخ به پرسش ایکنا درخصوص اینکه قرآن و عترت ازهم جدا نیستند و چه میزان برنامه‌های دهه مهدویت قرآنی هستند‌‌، گفت: معارف مهدویت ریشه در قرآن کریم دارد و ما 300 آیه مستقل در قرآن درباره معارف مهدویت در منابع تفسیری تشیع و حدود 500 آیه در منابع تفسیر اهل سنت داریم که از مهدویت سخن گفته‌اند.
وی در ادامه ابراز کرد: بحث منجی و مهدویت ریشه در کتب آسمانی دارد و همه انبیاء بشارت به منجی داده‌اند و بحث مهدویت ریشه در قرآن و ریشه در روایات اسلامی دارد و در اسلام تنها معصومی که قبل از ولادتش چندین کتاب از اهل تسنن و اهل تشیع نوشته شده، حضرت مهدی موعود(عج) است.
مدیر مرکز تخصصی مهدویت خراسان رضوی افزود: بر اساس همان بشارت‌های کتب آسمانی و قرآن و بشارت های نبی مکرم اسلام حضرت مهدی(عج) همان منجی است که حدود 30 کتاب درباره قبل از ولادت و غیبت و عمر طولانی ولی‌عصر و وظایف منتظران نوشته شده است که کتاب انتظار ققنوس نوشته سید ثامر هاشم العمیدی که توسط آقای مهدی علیزاده ترجمه شده است به این موضوع اشاره دارد.
مشارکت بیشترفضای مجازی و رسانه ملی در تبیین معارف مهدویت
حجت‌الاسلام موسوی‌نسب گفت: این ایام دهه مهدویت فرصت مناسبی است که با معارف مهدویت بیشتر آشنا شویم و امید است که همه دستگاه‌های استان برنامه ویژه‌ای داشته باشند و رسانه ملی به طور اعم صدا و سیما، جراید و خبرگزاری‌ها برنامه‌ریزی خاصی در تبیین مهدویت ناب داشته باشند.
مدیر مرکز تخصصی مهدویت خراسان رضوی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که مهدویت باید عالمانه در سطح جامعه معرفی شود و صاحبان تریبون اعم از ائمه جمعه و جماعات، اساتیدحوزه و دانشگاه و معلمان و مربیان مهدکودک‌ها رسالت خاصی و ویژه‌ای در تبیین معارف مهدویت در این ایام ایفا کنند، افزود: همه دستگاه‌ها نسبت به ولی عصر(عج) مسئول هستند و همانطورکه امسال به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شده است، باید بتوانیم در دهه مهدویت به آرمان شهر مهدوی خودمان را نزدیک کنیم چراکه افضل اعمال انتظار فرج است که در مرحله عمل باید نمو پیدا کند.
حجت‌الاسلام موسوی‌نسب ابرازکرد: مرکز تخصصی مهدویت و بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در خراسان رضوی در همین راستا گام‌های موثری برخواهد داشت از جمله اعزام کارشناسان به سراسر استان و پاسخ به پرسش‌ها و سوال‌ها در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش و همچنین برخی از مساجد شهرمشهد مقدس و شهرستان‌ها، از دیگراین اقدامات است که برای تبیین مهدویت ناب و اسلام ناب انجام می‌گیرد.
مدیر مرکز تخصصی مهدویت خراسان رضوی افزود: برهمین اساس عناوین دهه مهدویت در بازه زمانی پنج شنبه 23 اردیبهشت ماه تا دوم خرداد، مصادف با پنجم شعبان المعظم تا نیمه شعبان به نام‌های مهدویت و دعا، مهدویت و ولایت فقیه، مهدویت، ادب و هنر، مهدویت و صهیونیست، مهدویت و رسانه، مهدویت جهاد علمی و عقلانیت، مهدویت و جوان، مهدویت و سبک زندگی، مهدویت و خانواده، مهدویت و اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، مهدویت و انتظار جهانی نام‌گذاری شده‌ است و امیدواریم در تمام این 10 روز کلیه دستگاه‌ها برنامه‌ریزی ویژه‌ای در تبیین و معرفی مهدویت ناب انجام دهند.
وی گفت: 400 کارشناس خواهر و برادر که دوره معارف مهدویت را گذرانده‌اند که بخشی از آن دانش‌پژوهان مهدویت از طلاب جامعه‌المصطفی(ص) هستند که در استان خراسان رضوی و استان‌های همجوار و کشورهای مجاور، اعزام و به تبیین برنامه‌های مهدویت خواهند پرداخت.
حجت‌الاسلام موسوی‌نسب بیان کرد: راهپیمایی عظیم منتظران در روز نیمه شعبان در عرصه میدان شهدا و حرکت به سمت حرم مطهر رضوی واستفاده از بیانات نماینده ولی فقیه در استان، حضرت آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در صحن جامع رضوی، پایان‌بخش این مراسم است.
 وی تصریح کرد: امیدواریم کلیه دستگاه‌ها مانند استانداری، فرمانداری و حوزه‌های‌علمیه و دانشگاه‌ها، اداره‌اوقاف و سازمان تبلیغات و نهادهای‌فرهنگی و مردمی برنامه‌ریزی خاص و ویژه‌ای را درباره معارف مهدویت داشته باشند.
کالبد شکافی برنامه‌های جهان استکبار برای مقابله با جهان اسلام
حجت‌الاسلام موسوی‌نسب در ادامه ابراز کرد: جهان استکبار برای مقابله با اسلام سه نوع برنامه‌ریزی را انجام داده است که در سرزمین حجاز وهابیت را کاشت و در سرزمین ایران در زمان طاغوت بهائیت را برنامه‌ریزی کرد و در سرزمین ترکیه و عثمانی لائیک را مطرح کرد و تا اندازه ای در سرزمین حجاز، مسائل مذهبی و سیاسی که به آن‌ها سپرده شده بود، باموفقیت‌هایی مواجه شد.
مدیر مرکز تخصصی مهدویت خراسان رضوی گفت: در مقابله با انقلاب اسلامی ایران صهیونیست برنامه خاص و ویژه ای دارد و آن نگاه سبز و سرخی که تعریف کرده‌اند و وهابیت نیز آن را برنامه‌ریزی و در بعضی از مناطق پیاده کرد.
حجت‌الاسلام موسوی‌نسب با بیان اینکه نهادهای فرهنگی کشور ما و اهل سنت در کشور به این مسئله واقف هستند، ابراز کرد: اسلام ناب، اسلامی است که از زبان امام راحل بیان شد و از زبان مقام معظم رهبری بیان می‌شوند.
وی بیان کرد: همه اهل سنت قائل به مهدی و منجی هستند و ما در 50 مورد با برادران اهل سنت اشتراک داریم و همان طور که قائل به آمدن امام مهدی(عج) و برقراری عدالت هستیم، باید این زمینه سازی انجام گیرد.
وی ادامه داد: فقط وهابیت دیدگاه متفاوتی دارند اما اکثر اهل سنت با ما همراه هستند و در همه منابعشان نیز این قضیه موج می‌زند و در کتب صحاح سته نیز وارد شده و اخیرا ما هم کتب متعددی در خصوص مهدویت از نگاه اهل سنت نگاشته‌ایم از جمله کتاب مهدویت در صحاح سته که چاپ شده است.
حجت‌الاسلام موسوی‌نسب گفت: نگاه شیعه و اهل سنت نگاه واحدی است و نگاه وهابیت در مقابل نگاه اسلام ناب و تشیع و اهل تسنن قرار دارد؛ به هیچ وجه نگاه وهابیت را اهل تسنن و اهل تشیع نپذیرفته‌اند و ما باید در مقابل وهابیت برنامه ریزی خاص و ویژه‌ای در راستای تبیین اسلام ناب و مهدویت ناب داشته باشیم تا گرفتار دام فرقه‌های تکفیری نشویم.
بهترین زبانی که می‌تواند مهدویت را معرفی کند، حوزه هنر است
مدیر مرکز تخصصی مهدویت خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که معاندان اسلام بیشتر در حوزه تصویر و تئاتر، فیلم کوتاه و مستند وارد شده‌اند و باتوجه به اینکه جوانان در حوزه کتابخوانی و بحث فرهنگی رغبت کمتری دارند، گفت: بهترین زبانی که می‌تواند، مهدویت را معرفی کند، حوزه هنر است؛ در این عرصه باید هنرمندان با معارف مهدیت آشنا شوند و در این مسیرگام بردارند زیرا تا معرفت کسب نشود، محبت پیش نمی‌آید و تا محبت بدست نیاید، اقدام و عمل ایجاد نمی‌شود.
حجت‌الاسلام موسوی‌نسب گفت: اکنون هنرمندان به این عرصه ورود پیدا کرده‌اند از جمله اکران شاهزاده روم که در کشور و خارج از کشور مورد استقبال قرار گرفت و برای این طیف باید بیشتر برنامه‌ریزی انجام گیرد تا مهدویت‌ ناب از زبان رسانه به خصوص در فضای مجازی به مخاطبان معرفی شود.
وی در پایان یادآور شد: دراین راستا نیاز به تبیین معارف مهدویت ناب به خصوص منجی و موعود احساس می‌شود تا همسو با بیان رهبر معظم انقلاب اقدام و عملی از سوی هنرمندان ما نیز صورت بگیرید و امیدواریم بودجه فرهنگی برنامه‌ریزی شود و امسال در این فضا حتی کارهای بهتری از شاهزاده روم انجام شود.
captcha