تحلیل قرائت‌های روز دوم مسابقات قرآن مالزی + صوت
کد خبر: 3495087
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰

تحلیل قرائت‌های روز دوم مسابقات قرآن مالزی + صوت

گروه فعالیت‌های قرآنی: دومین روز مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی در حالی آغاز شد که استاد محمد عباسی، قاری بین‌المللی کشورمان به صورت همزمان و از سالن محل برگزاری مسابقات به ارائه تحلیل قرائت‎ها می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به کوالالامپور، در تحلیل تلاوت‌های دومین روز پنجاه و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی امشب، 15 اردیبهشت ماه نیز از تحلیل های تخصصی استاد محمد عباسی، مدرس و قاری بین‌المللی کشورمان بهره‌مند می‌شویم. اولین تلاوت امشب اختصاص به قاری افغانی داشت. در ادامه تحلیل‌ها را خواهید خواند؛
***
نخستین قاری شب دوم رشته قرائت این رویداد قرآنی، سیدحمیدالله هاشمی از افغانستان بود. استاد عباسی پس از استماع تلاوت این قاری افغانی چنین تحلیل کرد که وی سبک استاد شحات محمد انور را انتخاب کرد. او در تجوید چند اشکال داشت با اینکه صدای قدرتمندی ندارد، اما در وقف و ابتدا، تبحر خوبی داشت. وی به دلیل کمی نفس، قرائتش را به سرعت اجرا کرد و اینگونه از لحاظ فنی دچار مشکل شد. وی توان رقابت با نماینده ایران را نخواهد داشت.
***
تلاوت محمد صالح بن احمد، قاری کامبوج، اصلا قابل ارزیابی و تحلیل نیست و تلاوتی بسیار ضعیف ارائه داد.
***
تلاوت امشب قاری اعزامی به پنجاه و هشتمین مسابقات قرآن مالزی از کشور بنگلادش، محمد توحید بن علی لاهوری نیز به هیچ وجه کیفیت نداشت و قابل ارزیابی نیست. البته قاریان بنگلادشی، کلاً فصاحت در تلاوت ندارند و در تلفظ حروف عربی مشکل دارند. البته این قاری، لحن‌ها را می‌شناخت، اما در اجرا با مشکل مواجه شد.
***
اما قاری کشور فیلیپین محمد نذیر اصغر که به گفته بسیاری می‌تواند رقیبی برای نماینده کشورمان محسوب شود، با استرس، تلاوتش را از آیه 30 سوره مبارکه انبیاء آغاز کرد و در سه دقیقه ابتدایی اجرایش آشنایی‌اش را با سه دستگاه حجاز، نهاوند و بیات به نمایش گذاشت. کمی حالت سرماخوردگی در صدای او مشهود بود. تجوید قوی و خوبی داشت، اما اخفای میم به حرف باء را رعایت نکرد، این ایرادی است که یک نمره از امتیازش کسر می‌کند. وی در دو دقیقه پایانی نغمات نهاوند، رست و سه‌گاه را اجرا کرد. ایراد ناکوکی صدا در این بخش تلاوتش نیز مشهود است.
***
اما در تحلیل تلاوت سیدمصطفی حسینی، قاری کشورمان باید گفت که الحمدالله، تلاوت خوبی داشت. بدون استرس تلاوتش را انجام داد که از این جهت روحیه‌اش ستودنی است. با توجه به آنچه که در جلسات تمرینی با حسینی داشتم، بیش از 90 درصد خواسته‌های من و خودش محقق شد، فقط نیم‌پرده تلاوتش بالا رفت که خوشبختانه توانست، جمع و جور کند و سالم تلاوتش را تحویل دهد، به ویژه فرود آخری تلاوتش کاملاً نشان‌دهنده تسلط این قاری جوان کشورمان بود. البته قاری فیلیپینی، تلاوت جامع و خوبی داشت و معلوم بود به خوبی کار کرده است و تلاوتش را کاملاً کلاسیک پیش برد، اما اشکالاتی در تجوید داشت که در مقایسه با اشکالات تجویدی قاری ایرانی بیشتر بود.
با تلاوت نماینده کشورمان، پرونده دومین روز از رقابت‌های قرآن مالزی که اولین مسابقه جهانی قرآن است، بسته می‌شود و باید منتظر ماند تا در روزهای آتی، تلاوت‌های دیگر قاریان به ویژه مالزی را نیز شنید.
دریافت تلاوت قاری افغانستانی
دریافت تلاوت قاری کامبوجی
دریافت تلاوت قاری بنگلادشی
دریافت تلاوت قاری فیلیپینی
دریافت تلاوت سیدمصطفی حسینی
مطالب مرتبط
captcha