استارتاپ‌های فرهنگی بهترین قالب فعالیت‌های مذهبی در عصر حاضر
کد خبر: 3495243
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷
صمیمی تشریح کرد:

استارتاپ‌های فرهنگی بهترین قالب فعالیت‌های مذهبی در عصر حاضر

گروه جامعی: مؤسس نخستین شتاب دهنده فرهنگی قرآنی (شفق) با اشاره به آسیب‌ها و معضلات مؤسسه‌های فرهنگی مذهبی در کشور، تصریح کرد: استارتاپ‌های فرهنگی امروز بهترین قالب فعالیت‌های مذهبی هستند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) محمد امین صمیمی، مؤسس نخستین شتاب دهنده فرهنگی قرآنی (شفق) و کارآفرین اقتصادی ـ اجتماعی دومین مدرس کارگاه آموزشی کارآفرینی مذهبی بود که امروز پنج شنبه در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

صمیمی در ابتدا به بیان روش های سنتی تبلیغ دین پرداخت و اظهار کرد: مصعب بن عمیر اولین کسی بود که از سوی پیامبر برای تبلیغ اسلام راهی یثرب شد و در آنجا مردم را به صورت حلقه به گرد خود جمع و به آنها قرآن آموزش می داد. در ادامه تاریخ ترویج دین، مکتب، دار الکتاب، حوزه، دانشگاه و ... روش های سنتی دیگر برای ترویج دین بوده اند.

وی امام موسی صدر و آیت الله بهشتی را از جمله کسانی معرفی کرد که روش های جدیدی برای مطرح کردن مسائل مذهبی مطرح کرده اند و گفت: شهید بهشتی بر روی کار تشکیلاتی و امام موسی صدر بر روی ایجاد مؤسسه ها متمرکز شدند و در زمان خودشان توانستند موفق شوند.

این استاد کارآفرینی تصریح کرد: اشکال ما در ترویج مسائل دینی است که از روش ها و فرم های قدیمی برای عصر حاضر استفاده می کنیم و همین مسئله موجب شده که اکنون برخی از مجموعه های فرهنگی مذهبی نه تنها کارکرد مثبتی ندارند بلکه تأثیر منفی نیز در این زمینه داشته اند.

وی در ادامه به بیان آسیب ها و مشکلات مؤسسات سنتی قدیمی پرداخت و اظهار کرد: داشتن ساختار سنتی و قدیمی بودن، بهینه سازی نشدن، استفاده از روش مدیریتی قدیمی، نداشتن برنامه ریزی منسجم، نداشتن مدل اقتصادی ـ مالی، بالا بودن میانگین سنی مدیران، عدم استفاده از مدیران کاربلد و آگاه به فرهنگ روز اجتماع، دولتی بودن بودجه مؤسسات فرهنگی که موجب می شود مسئولان انها بنشینند تا مردم به آنها مراجعه کنند(به دنبال مخاطب نیستند)، پایین بودن خلاقیت، عدم استفاده از فناوری های جدید و ... مشکلاتی هستند که مؤسسات فرهنگی و مذهبی کشور با آنها درگیر هستند.

مؤسس شتاب دهنده شفق، در ادامه راه حل رفع این اسیب و مشکل را تشریح کرد و گفت: نمادهای توسعه اقتصادی قرن بیستم شرکت ها بودند اما نمادهای توسعه اقتصادی قرن 21 بر دوش استارتاپ ها هستند. در جهان معاصر فناوری ها رشد کرده و در دسترس عموم قرار دارند، از سوی دیگر فردگرایی نیز به شدت رشد کرده است و همین موجب شده است هر فردی بتواند بر اساس سلیقه فردی خود و استفاده از فناوری های معاصر محصولاتی ویژه تولید کند که بتواند نیاز بخشی از بازار را تأمین کند.

وی ادامه داد: بر اساس مطالب گفته شده، استارتاپ ها مجموعه نوپایی هستند که حول یک ایده و محصول نوآورانه به تولید ارزش آفرینی فراوان می پردازند. اپل و فیسبوک نمونه های خارجی و آپارات و دی جی کالا نمونه های داخلی کارآفرینی هستند که بر اساس استارتاپ ایجاد شده اند. در همه این موارد ایده ای وجود داشته و با تشکیل گروه این ایده به محصول و کارآفرینی تبدیل شده است.

صمیمی عنوان کرد: در استارتاپ فرهنگی مذهبی به تولید محصولات مادی و غیر مادی فرهنگی مذهبی می پردازیم. مثل نرم افزار باد صبا.

وی در ادامه به معرفی شتاب دهنده های فرهنگی مذهبی و اولین شتاب دهنده فرهنگی مذهبی کشور «شفق» پرداخت و گفت: در استارتاپ ویکندها طی سه روز کارگاه آموزشی گروه های ایده پردازی تشکیل و علاقه مندان با تشکیل یک گروه و دریافت آموزش های کارآفرینی مراحل ایده پردازی تا کارآفرینی را طی می کنند.

صمیمی با اشاره به اینکه ایده ها باید در فضای فرهنگی هر جامعه ای ایجاد شود اما متأسفانه جامعه ما یک جامعه تحصیل کرده اما فاقد ایده پردازی و خلاقیت است، گفت: در شتاب دهنده شفق ما پس از برگزاری استارتاپ ها گروه های موفق را شناسایی می کنیم و رویدادهای شبیه ساز را در شفق به راه می اندازیم. در این رویدادهای شتاب دهی طی سه ماه امکانات مالی، مکانی، سرمایه ای و ... را در اختیار گروه های ایده پرداز قرار می دهیم و تا به مرحله تولید محصول اولیه برسند.

وی ادامه داد: پس از تولید محصول اولیه شفق در تولید محصول با گروه های ایده پرداز شریک می شود و از آنجایی که یک مؤسسه خصوصی است مشکلات، اسیب ها و بروکراسی اداری را ندارد و از آنجایی که در سود و زیان با گروه شریک است، تمام تلاش و همکاری برای موفقیت گروه صورت می گیرد.

این کارآفرین کشورمان در پایان سخنانش تصریح کرد: ما گروه های ایده پرداز را جذب و از ایده های فرهنگی قرآنی برای تولید و اجرا حمایت می کنیم چرا که معتقد هستیم استارتاپ های فرهنگی امروز بهترین قالب فعالیت های مذهبی و پربازده ترین قالب هستند.

در ادامه این کارگاه اموزشی سید علی رضا هاشمی نکو، استاد کارآفرینی به تشریح صنایع فرهنگی و اصول تولید محصولات فرهنگی پرداخت و در نهایت نیز بخش طوفان فکری که طی آن همه حاضران به بیان ایده های خود بدون قضاوت در خصوص ایده های دیگران پرداختند، اقدام کردند و ایده های مختلف قرآنی و دینی مطرح شد.

در ادامه محمد میلانی، مدیرعامل شرکت بدیع، به اموزش راه اندازی کسب و کار فرهنگی پرداخت و نحوه نگارش بوم و کسب و کار را به حاضران آموزش داد.

گروه بندی و نوشتن بوم و کسب و کار برنامه عملی این کارگاه آموزشی بود و در نهایت به بهترین ایده و بوم طراحی شده جوایزی اهدا شد.

captcha