ضرورت توجه به فهرست نویسی نسخ خطی و معرفی اسلام
کد خبر: 3495269
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۲
عبدالله انوار تأکید کرد؛

ضرورت توجه به فهرست نویسی نسخ خطی و معرفی اسلام

گروه ادب: یک پیشکسوت حوزه نسخ خطی گفت: تهیه فهرست نسخ خطی یکی از مهم‌ترین ابزارهای معرفی فرهنگ جهان اسلام به دنیاست و باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم تجلیل از ناشران و پدیدآورندگان پیشکسوت در حوزه نسخ خطی عصر امروز، 16 اردیبهشت‌ماه در سرای اهل قلم بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.
در این نشست که نصرالله حدادی، فرید مرادی، محمود حکیمی، ابوالقاسم اشرف‌الکتابی، عبدالله انوار، از نسخه‌شناسان و پژوهشگران حوزه کتاب و جمعی از علاقه‌مندان به حوزه نشر حضور داشتند، انوار گفت: عمر من با کتاب سپری شد و مدتی هم فهرست‌نگار و کارمند بودم. در این فرصت کوتاه به یکی از ابتکارات مهم مرحوم ایرج افشار، رئیس وقت کتابخانه ملی و بخش مخطوطات این نهاد اشاره کنم و آن اینکه، مرحوم افشار برای نخستین بار در ایران دست به ایجاد «کاربرگه نسخ خطی» زد.
وی با بیان اینکه اکنون از این ابتکار ایرج افشار در همه دنیا استفاده می‌شود، افزود: معرفی نسخه‌های خطی با سایر کتاب‌های چاپی متفاوت است؛ چرا که در نسخه‌های خطی عنوان کتاب و تعداد صفحات آن معلوم نیست، اما نسخه‌های پاره پاره به دست کتابدار می‌دهند و از او می‌خواهند که آن را معرفی کند. مرحوم ایرج افشار در جلسه‌ای با حضور مرحوم مجتبی مینوی، عباس زریاب‌خویی و محمدتقی دانش‌پژوه و من موضوع کاربرگه را مطرح کرد. 
انوار ادامه داد: تهیه فهرست نسخ خطی یکی از مهم‌ترین ابزارهای معرفی فرهنگ جهان اسلام به دنیاست، از این رو باید این موضوع مهم را مورد توجه قرار داد، به‌ویژه اینکه در دنیای امروز اسلام‌هراسی و جنایت به نام اسلام در حال رواج است. 
محمود حکیمی، نویسنده و پژوهشگر حوزه دین و قرآن نیز در ادامه این مراسم با اشاره به خدمات مدیر و موسس «شرکت سهامی انتشار» گفت: من به عنوان سهامدار و نویسنده در جلسه‌های سالانه این شرکت حضور داشتم، در این موسسه نویسندگان بزرگی حضور داشتند.
وی با بیان اینکه این موسسه از سال 1335 به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد، گفت: کتاب «کارنامه اسلام» اثر مرحوم عبدالحسین زرین‌کوب از بهترین کتاب‌های منتشر شده از سوی این موسسه است و محجوب، مدیر این مؤسسه با توجه به کهولت سن هنوز با پشتکار فراوان به مدیریت این شرکت می‌پردازد، همچنین از آغاز تأسیس تاکنون به انتشار کتاب‌های فاخر و مهمی دست زده است.
فرید مرادی، کارشناس کتاب در ادامه خدمات فرهنگی ابوالقاسم اشرف‌الکتابی، موسس نشر «اشرفی» را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: مدیر این انتشارات از پیشروان حوزه نشر بوده و بیش از 70 سال در این حوزه فعالیت کرده است، چه بسا که اجداد وی نیز در حوزه کتاب فعالیت داشتند.
ابوالقاسم اشرف الکتابی در ادامه درباره انتشارات خود گفت: کتابفروشی و انتشارات اشرفی را از سال 1341 تاسیس کردم و تاکنون نیز کتاب‌های مذهبی مانند «قرآن کریم»، «نهج‌البلاغه» و کتاب‌های با موضوعات علمی و فنی را چاپ کرده‌ام.
وی با بیان اینکه عطر کتاب عطر زندگی است، تصریح کرد: کتاب همدم باوفا و همراه لحظه تنهایی انسان‌ است، اما اکنون به دلیل کهولت سن اداره کتابفروشی را به فرزندانم سپرده ام و امیدوارم آنها نیز همیشه با کتاب باشند.
در این مراسم سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود آموزگار، رئیس اتحادیه کتابفروشان و ناشران تهران، یحیی دهقانی، رئیس کمیته فرهنگی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز حضور داشتند و از ناشران و پدیدآورندگان پیشکسوت از جمله سیدعبدالله انوار، حسن محجوب و ابوالقاسم اشرف الکتابی تجلیل کردند. 
captcha