وعده بهبود امکانات مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران
کد خبر: 3495594
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
سرسنگی در پاسخ به خبرنگار ایکنا عنوان کرد؛

وعده بهبود امکانات مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران

گروه دانشگاه: معاون فرهنگی دانشگاه تهران با بیان این‌که فعالیت ما منحصر به حفظ و قرائت قرآن نیست، ابراز امیدواری کرد که امسال محل مناسبی برای فعالیت مدرسه قرآن و عترت این دانشگاه اختصاص یابد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران امروز، 18 اردیبهشت‌ماه در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال گذشته علی رغم مشکلات مالی که وجود داشت معاونت فرهنگی سعی کرد هم در حوزه اجرایی و هم زیربنایی اقداماتی را انجام دهد.
وی در پاسخ به خبرنگار ایکنا در مورد سرنوشت نیمی از بودجه پژوهش‌های قرآنی سال 90 که شورای توسعه فرهنگ قرآن به دانشگاه تهران تخصیص داده و در پیگیری‌ها مشخص شد که بخشی از آن به معاونت فرهنگی آمده است، گفت: بودجه سال 90 را اطلاع ندارم، در این یک سال و اندی که من آمده‌ام هیچ بودجه‌ای از هیچ جایی برای فعالیت‌های قرآنی تزریق نشده است ولی ما پیگیری می‌کنیم که ان‌شاءالله از جاهایی که به ما مرتبط هستند بودجه دریافت کنیم، فعالیت‌های قرآنی که در دانشگاه تهران انجام می‌شود از محل سهمی است که خود دانشگاه تهران هزینه می‌کند.
سرسنگی در رابطه با این پرسش که در فعالیت‌های فرهنگی چه تعاملی میان این معاونت و معاونت پژوهشی برای استفاده از پژوهش‌های قرآنی وجود دارد و اینکه فعالیت‌ها منحصر به قرائت و حفظ قرآن نشود؟ عنوان کرد: معاونت پژوهشی دانشگاه بیشتر حوزه اساتید دانشگاه را شامل می‌شود و ما بیشتر در حوزه دانشجویی فعالیت می‌کنیم؛ لذا اگر ما در حوزه پژوهش کاری کنیم پژوهش‌هایمان پژوهش‌های دانشجویی است. ما فقط در حفظ و قرائت سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم ما در بحث آموزش‌های قرآنی و پژوهش‌های قرآنی نیز سرمایه‌گذاری می‌کنیم، نشریه‌ای که قرار است منتشر کنیم ماحصل فعالیت‌های پژوهشی قرآنی است.
معاون فرهنگی دانشگاه تهران همچنین در خصوص اختصاص جای مناسب برای مدرسه قرآن و عترت این دانشگاه، بیان کرد: قبول دارم که جای مدرسه قرآنمان مناسب نیست، البته سال گذشته یک حرکتی را کردیم و یک مقدار جایشان بهتر شد، امسال هم امیدواریم که جای مناسبی را به دوستان بدهیم که بتوانند فعالیت‌های قرآنی را در جای مناسب انجام دهند.

وی بیان کرد: بعد از 13، 14 سال برخی از برنامه‌های متوقف مانده‌مان را مثل جشنواره نشریات و انجمن‌های علمی احیا کردیم، در حوزه تشکل‌های سیاسی دانشگاه بیش از 240 برنامه برگزار کردیم که همه‌شان به سلامت برگزار شد. برای سال 95 از حدود آذر سال گذشته برنامه‌ریزی خودمان را آغاز کردیم و سعی کردیم در سال 95 برنامه‌ها را از نظر کمی گسترده‌تر برگزار کنیم؛ دانشگاه تهران نزدیک 55 هزار نفر دانشجو دارد، از سوی دیگر تعداد قابل توجهی هیئت علمی و کارمندان نیز مخاطب ما هستند.

سرسنگی اظهار کرد: اولین برنامه، جشنواره جهش است که جشنواره انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه تهران است حدود 15 سال از عمرشان می‌گذرد، با 180 انجمن و 1300 عضو، رتبه اول را به لحاظ کمی بین دانشگاه‌های کشور داریم. در طرح جامع، تغییر پارادایم را در انجمن‌های علمی طراحی کرده‌اند. این طرح، طرح بسیار جامعی است، سایتی برای انجمن‌های علمی قرار است طراحی شود. جشنواره جهش نیز امسال با شکلی متفاوت با شعار فرصتی نو در دانشگاه برنای کهن، برگزار می‌شود. این جشنواره از 20 تا 22 اردیبهشت‌ماه در محل باشگاه دانشجویان برگزار می‌شود. مراسم اختتامیه نیز سه‌شنبه 21 اردیبهشت‌ماه از ساعت 16:30 تا 18 در همین مکان برگزار می‌شود. امسال از حضور فارغ‌التحصیلان نیز در جشنواره استفاده می‌کنیم که باعث می‌شود دانشجویان از تجارب کسانی که بیرون از دانشگاه هستند استفاده کنند، تعدادی کارگاه و سخنرانی خواهیم داشت. روز چهارشنبه به بازدیدهای علمی اختصاص پیدا کرده است و میهمانان از داخل و خارج دانشگاه می‌توانند برای بازدید بیایند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران ادامه داد: هدف اصلی ما از برگزاری جشنواره جهش، ترغیب دانشجویان به فعالیت‌های علمی است. فعالیت‌ در انجمن علمی باعث می‌شود دانشجویان در قالب تشکل‌های دانش‌بنیان کار علمی خود را ادامه بدهند. هماهنگی با پارک علم و فناوری دانشگاه صورت گرفته که برگزیدگان را معرفی می‌کنیم و پارک امکاناتی را در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد.

وی افزود: برنامه دیگر اولین دوره جشنواره کتاب سال فرهنگی دانشجویان سراسر کشور است، تابحال در سطح دانشجویان جایزه کتاب فرهنگی سال را نداشته‌ایم، امیدواریم بتواند مروج فرهنگ کتابخوانی و تولید کتاب‌های فرهنگی باشد. این جشنواره به صورت سراسری برگزار می‌شود. معاونت فرهنگی وزارت علوم و سازمان ملی اسناد و کتابخانه ملی همراهان ما در این جایزه خواهند بود. این جشنواره سه بخش دارد؛ بخش اول کتاب‌های دینی، اخلاقی و تربیتی، بخش دوم کتاب‌های هنری و ادبی و بخش سوم کتاب‌های اجتماعی و سیاسی. تمام دانشجویان رسمی وزارت علوم می‌توانند در این جشنواره هم در حوزه تألیف و هم در حوزه ترجمه شرکت کنند. کتاب‌هایی که از 1/1/93 تا 31/5/95 منتشر شده باشد می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. تا 31/6/95 پذیرای آثار خواهیم بود، می‌توانند آثار را به دبیرخانه جشنواره بفرستند. مهلت بررسی آثار تا پایان آبان‌ماه است و نتایج آن آذرماه اعلام می‌شود. دبیرخانه در اداره‌کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران است.

سرسنگی عنوان کرد: برگزاری جشنواره تجسمی دانشجویان یکی دیگر از برنامه‌های ماست، در چهار رشته نقاشی، گرافیک، عکاسی و خوشنویسی این جشنواره برگزار می‌شود. امیدواریم در دوره‌های بعد تعداد رشته‌ها را بیشتر کنیم، شورایی به عنوان شورای علمی جشنواره تعیین شده که رئیس آن سیدمحمد فدوی است. فراخوان این جشنواره تا چند روز آینده منتشر می‌شود. امیدواریم برگزاری جشنواره تجسمی دانشجویان بتواند این خلأ را پر کند و آثار تجسمی خوبی از دانشجویان به دستمان برسد. در کنار این جشنواره برنامه‌های آموزشی هم برگزار خواهد شد. امیدواریم در سال‌های آتی شکل بین‌المللی به خود بگیرد.

وی ادامه داد: برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی از فعالیت‌های دیگری است که امسال به طور جدی پیگیری می‌شود، کمیته‌ای را متشکل از دانشگاه تهران، جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران و وزارت علوم تشکیل داده‌ایم که این کمیته کار طراحی و برنامه‌ریزی برای برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی را برعهده دارد. ایجاد فضا برای اینکه اساتید و دانشجویان نقطه نظرات خود را مطرح کنند می‌تواند به شادابی دانشگاه کمک کند. دانشگاه‌ها محلی برای تضارب آراء هستند.

سرسنگی با اشاره به جشنواره‌ای با موضوع دفاع مقدس، بیان کرد: فراخوان جشنواره بزرگ فرهنگی، هنری و ادبی با موضوع دفاع مقدس سوم خردادماه اعلام می‌شود و در نیمه دوم سال جاری این جشنواره را که با موضوع اصلی دفاع مقدس شکل گرفته را برگزار خواهیم کرد. اگر بتوانیم فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت را بین دانشجویان تسری دهیم، بسیاری از ناهنجاری‌ها و مشکلاتمان قابل حل خواهد بود.

شرکت حدود 7 هزار نفر در برنامه‌های هفته قرآن دانشگاه

وی با بیان اینکه حدود 40 نشریه دانشجویی در دانشگاه داریم، گفت: مطالب برگزیده آن‌ها در یک مجله واحد منتشر می‌شود. ان‌شاءالله در خارج از دانشگاه نیز توزیع خواهد شد. فعالیت‌های دینی و قرآنی امسال در مجموع فعالیت‌های معاونت‌های فرهنگی سهم بزرگی را به خود اختصاص داده است. از 11 تا 15 اردیبهشت‌ماه هفته قرآن کانون قرآن و عترت را برگزار کردیم. استقبال بسیار خوبی از آن شد و حدود 7 هزار نفر در این برنامه شرکت کردند که شامل نمایشگاه قرآن و عترت، برگزاری کارگاه‌ها و سخنرانی‌هایی بود. یک مجله قرآنی را در دست انتشار داریم، همچنین آموزش‌های قرآنی‌مان را در مدرسه قرآن و عترت افزایش خواهیم داد. توری را برای بازدید از نمایشگاه کتاب در روز چهارشنبه خواهیم داشت تا دانشجویان، اساتید و کارکنانمان از نمایشگاه کتاب امسال استفاده کنند.

سرسنگی با اشاره به بودجه فرهنگی بیان کرد: امسال هم وضع بودجه فرهنگی خوب نیست، چیزی حدود 10 درصد بودجه دانشگاه تهران محقق نشد. بحث توسعه اقتصادی کشور چیزی نیست که یکی دو ساله جواب بدهد. امسال هم بودجه دانشگاه و معاونت فرهنگی نسبت به برنامه‌ها و کارهایمان بودجه بالایی نیست. اما نگذاشتیم به عنوان مانع باقی بماند، نباید کار را فدای نداشتن بودجه کرد. امسال بخاطر نداشتن پول هیچ برنامه‌ای را لغو نمی‌کنیم. امیدواریم از سازمان‌ها و نهادهایی که به لحاظ قانونی می‌توانند به دانشگاه کمک کنند استفاده کنیم تا فعالیت‌هایمان را کاهش ندهیم. علی رغم مشکلات مالی، فعالیت‌های فرهنگی نه تنها متوقف نمی‌شود بلکه رشد هم خواهد کرد.

وی بیان کرد: در کنار برگزاری برنامه‌ها، جشنواره‌ها، انتشارات و تولیدات به طور جدی در زمینه مسائل زیربنایی کار می‌کنیم. در حال راه‌اندازی مجتمعی در خیابان ادوارد براون هستیم، اگر این مجتمع راه‌اندازی شود تا سال‌ها در جاگیری مدرسه قرآن نیز مشکل نخواهیم داشت. این فضاها اگر اضافه شود، مدیران بعد از من از نظر زیرساخت‌های فرهنگی خیالشان راحت‌تر است. نسبت به سال گذشته 20 درصد و نسبت به دو سال قبل 50 درصد رشد فعالیت‌های فرهنگی را در دانشگاه تهران خواهیم داشت.


captcha