فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» تکمیل شود/ ویژگی هنر تمدن‌ساز
کد خبر: 3496152
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۷
آیت‌الله العظمی جوادی آملی:

فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» تکمیل شود/ ویژگی هنر تمدن‌ساز

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با بیان اینکه هنری تمدن‌ساز است که معقول را به محسوس تبدیل کند، در غیر این صورت بازی و لغو است، گفت: فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» نمونه یک هنر با ارزش است که باید از آن حمایت صورت بگیرد تا تکمیل شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 19 اردیبهشت در درس تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: پیام پیامبر اسلام، جهانی و برای همه عصرها و نسل‌هاست و اسلام آمده است تا کارخانه‌های اسلحه‌سازی و آدم‌کشی و جنگ نباشد، ولی امروز متاسفانه جنگ‌های نیابتی و ... رایج است؛ این پیام کسی است که حق مطلق است.
وی با طرح این سؤال که پیامبر چگونه حق مطلق است در حالی که مخلوق است، افزود: این موجود محدود چون با محض بیکران ارتباط دارد، نامحدود شده است، همانند بحثی که در علم معصوم نقل شد؛ زیرا رودخانه علم معصومین به اقیانوس نامتناهی الهی وصل است. اگر کسی ولی مطلق حق و «دنا فتدلی» و به علم نامتناهی خدا وصل شد، در هیچ علمی نمی‌ماند، وگرنه چگونه ممکن است بشری مدعی «سلونی قبل ان تفقدونی» شود.
این مرجع تقلید تصریح کرد: این ذوات مقدس پیام جهانی دارند و می‌گویند باید سلاح کشتار فردی و جمعی و کارخانه های اسلحه سازی از بین برود تا جنگی در کار نباشد، نه اینکه مردم اسلحه را زمین بگذارند تا جنگی رخ ندهد، بلکه نباید جنگی در کار باشد.
آیت‌الله جوادی آملی در تبیین چرایی جنگ با کفار بیان کرد: حضرت 13 سالی که در مکه بود زد و خورد نداشت، بلکه فقط خورد بود. در سوره انفال خداوند فرمود این کفار در شقاق با دین هستند و با وحی و نبوت و دین کنار نمی‌آیند. در اوایل سوره توبه نیز فرمود که برخی امور دینی است که اینها باور ندارند و برخی امور مردمی است که جزء قواعد بین‌المللی انسانیت است و این کفار حتی این تعهدنامه ها را هم مراعات نمی کنند.
وی افزود: اینها نه به این علت که ایمان ندارند و کافر هستند باید با آنان جنگید، بلکه اینها «لا اَیمان لهم» یعنی به هیچ میثاق و پیمان و عهدنامه ای پایبند نیستند و به هیچ تعهد انسانی هم متعهد نیستند وگرنه کافری که به تعهداتش عمل کند می‌توان با او زندگی کرد، ولی با کسی که متعهد نیست نمی‌توان زندگی کرد.
آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه کدام درنده است که به آنها کمک کنی و باز به شما حمله کند افزود: ولی این کفار و استکبار این طور نیستند و به هیچ کنوانسیون و میثاق و عهدی پایبند نیستند.
99 درصد در چنگال یک درصد
این مفسر قرآن عنوان کرد: در دنیا، مظلوم و محروم زیاد است نه ظالم، ظالم چند گروهی هستند و اگر برای همین مظلومان «ان تنصروالله» ایجاد شود و قیام کنند «ینصرکم» هم ایجاد خواهد شد. الان در همین آمریکا 99 درصد گرفتار یک درصد هستند.
استاد برجسته حوزه با بیان اینکه قرآن فرمود من می‌توانم از اینها انتقام بگیرم، ولی می‌خواهم توسط شما این کار بشود تصریح کرد: این برای آن است که شما را آزمایش کنم وگرنه در برخی مسایل، مانند طبس مسئله با شن حل شد. این ماجرا تصادف و اتفاق که نبود، معجزه قرآن و عترت بود. آمریکایی ها، هواشناسی و دریاشناسی و خاک شناسی و ... را بررسی کردند و به ایران آمدند اما حرکت شن را محاسبه نکرده بودند.
کلام بوسیدنی
صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه فروش اسلحه به کافری که علیه مسلمین می‌جنگد حرام است تصریح کرد: کلینی در روایتی نقل کرده است که فردی از معصوم(ع) پرسید دو گروه کافر با هم در حال جنگ هستند تکلیف ما مسلمین چیست آیا می توان به یکی فروخت؛ حضرت فرمود بفروش ولی باید به دو گروه بفروشی همچنین اسلحه دفاعی به آنان بفروشید. آیا این حرف بوسیدن ندارد؟ امروز انسانیت و مدنیت و تمدن و عرصه بین‌المللی این مسئله را نیاز دارد.
وی ادامه داد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که جنگ، اسلحه را زمین بگذارد نه جنگجو، تا جنگی در کار نباشد؛ زیرا ما برای فرشته شدن خلق شده‌ایم و این پیام پیامبر است.
فیلم محمدرسول‌الله تکمیل شود
صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه فیلم «محمد رسول الله(ص)» باید دوره میانسالی و جوانسالی و پیری و قبل و بعد از هجرت و ... حضرت را هم نشان دهد گفت: این هنر است، وگرنه هنری که از خیال به حس درآید بازی است. هنر آن است که معقول را محسوس کند.
هنر تمدن‌ساز
این مفسر قرآن با تاکید بر اینکه باید برای این فیلم سرمایه‌گذاری و تکمیل شود افزود: با لغو و بازی جامعه متمدن نمی‌شود و با هنری که معقول را به محسوس تبدیل کند می‌توان جامعه و مردم را متمدن کرد.
وی ادامه داد: قرآن کریم فرمود این کفار تبعیت از پیامبر که نمی‌کنند هیچ، بلکه به هیچ تعهدی هم وفادار نیستند؛ بنابراین ای پیامبر به آنان بگو ما اقوام قبلی مانند عاد و ثمود و ... که از تو قویتر هم بودند را خاک کردیم و  از بین بردیم، ولی چرا عبرت نمی‌گیرند.
آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد: فرمود همه تشکیلات اموی که سقیفه به راه انداختند مانند کسانی هستند که کل ساختار آنان دو طرف بیشتر ندارد، یکی آشپزخانه و دیگری دستشویی و قرآن هم که فرمود اولئک کالانعام هستند، نمی‌خواهد فحش دهد و تحقیر کند. این با تحقیق، روشن است.
این مفسر قرآن ادامه داد: در مقابل این کفار، کسانی که مردان الهی هستند یا اهل قتل و قتال و ما بهشت را برای آنان با گل و بوی و ریحان معطر و آماده کرده‌ایم؛ بهشتی که وصف آن شنیدنی است و البته در برخی روایات دارد که جای هر فرد بهشتی اندازه زمین و آسمان است، نه اینکه کل بهشت به اندازه زمین و آسمان باشد.
captcha