مراسم سالگرد آیت‌الله‌العظمی بهجت برگزار می‌شود
کد خبر: 3497623
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲

مراسم سالگرد آیت‌الله‌العظمی بهجت برگزار می‌شود

گروه حوزه‎های علمیه: مراسم سالگرد آیت‌الله‌العظمی بهجت 29 اردیبهشت ماه با حضور فضلا، استادان حوزه و شخصیت‌های حوزوی و علاقه‌مندان به این مرجع عالیقدر در قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) مراسم هفتمین سالگرد ارتحال آیت‌الله‌العظمی محمدتقی بهجت فومنی، 29 اردیبهشت ماه بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار خواهد شد.
این مراسم در مسجد فاطمیه (مسجد آیت‌الله‌العظمی بهجت) واقع در گذرخان برگزار خواهد شد و حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در این مراسم سخنرانی می‌کند.
یادآور می‌شود، آیت‌الله‌العظمی محمد بهجت فومنی در اواخر سال 1334 ه.ق. در خانواده‌ای دیندار و تقوا پیشه، در شهر مذهبی فومن واقع در استان گیلان، چشم به جهان گشود. هنوز 16 ماه از عمرش نگذشته بود که مادرش را از دست داد و از اوان کودکی طعم تلخ یتیمی را چشید.
تحصیلات
تحصیلات ابتدایی را در مکتب خانه فومن به پایان برد و پس از آن درهمان شهر به تحصیل علوم دینی ‌پرداخت و پس از طی دوران مقدماتی تحصیلات دینی در شهر فومن، به سال 1348 ه.ق. هنگامی که تقریباً 14 سال از عمر شریفش می‌گذشت به عراق مشرّف شد و در کربلای معلّی اقامت‌ گزید.
در سال 1352ه.ق. برای ادامه تحصیل به نجف اشرف مشرّف می‌گردد و قسمتهای پایانی سطح را در محضر آیات عظام از آن جمله مرحوم آیت‌الله آقا شیخ مرتضی طالقانی به پایان می‌رساند. با این همه، همّت او تنها مصروف علوم دینی نبوده، بلکه عشق به کمالات والای انسانی هماره جان ناآرام او را به جستجوی مردان الهی و اولیاء برجسته وا می‌داشته ‌است.
استادان بر جسته فقه و اصول
آیت‌الله بهجت پس از اتمام دوره سطح، و درک محضر استادان بزرگی چون آیات عظام: «آقا سید ابوالحسن اصفهانی(ره)، آقا ضیاء عراقی(ره)، و میرزای نائینی(ره)، به حوزه گرانقدر و پر محتوای آیتِ حقّ حاج شیخ محمد حسین غروی اصفهانی (ره)، معروف به کمپانی وارد شد و در محضر آن علامه کبیر به تکمیل نظریات فقهی و اصولی خویش پرداخت، و به یاری استعداد درخشان و تأییدات الهی از تفکرات عمیق و ظریف و دقیق مرحوم علامه کمپانی، که دارای فکری سریع و جوّال و متحرک و همراه با تیز بینی بوده، بهره‌ها برد».
رساله توضیح المسائل ( فارسی و عربی )، مناسک حج، وسیله النجاة، دوره طهارت و بقیه مجلّدات دوره کتاب الصلوة از جمله تالیفات آن مرحوم محسوب می‌شود. همچنین ایشان در تألیف سفینة البحار با مرحوم حاج شیخ عباس قمی (ره) همکاری داشته‌اند، و قسمت زیادی از سفینة البحار خطی، به خط ایشان نوشته شده است.
آن مرحوم سرانجام در 27 اردیبهشت ماه 1388 در شهر مقدس قم دار فانی را وداع گفت.
captcha