آنچه مهمتر از نگاه کردن به قرآن است، برخورداری از نگاه قرآنی است
کد خبر: 3498159
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
عباس سلیمی:

آنچه مهمتر از نگاه کردن به قرآن است، برخورداری از نگاه قرآنی است

گروه فعالیت‌های قرآنی: پیشکسوت قرآنی کشور گفت: آنچه که مهمتر از نگاه کردن به قرآن است، برخورداری از نگاه قرآنی است، یعنی ما باید هم به قرآن نگاه کنیم و هم نگاه قرآنی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور طی سخنانی در هفدهمین مراسم تکریم قرآنیان مرکزی که در کنار سومین جشنواره دسته‌گل‌های قرآنی، برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه به خانواده شهدا، روحانیون، مسئولان استان مرکزی و شهرستان محلات و تمامی حضار در مراسم، بیان کرد: امیدوارم که این حرکت پربرکت تکریم از قرآنیان، الگویی برای سایر شهرها باشد.

وی در ادامه در رابطه با موضوع تربیت در جامعه به سخنی از پیامبر اکرم(ص) که در مورد آفرینش سه دسته از مخلوقات برای ما بیان فرموده‌اند، اشاره کرد و افزود: پیامبر اکرم(ص)‌ می‌فرمایند: «اِنًّ الله َتَعالی خَلَقَ المَلائکة وَ رَکَبَ فیهِِمُ العَقلَ وَ خَلَقَ البَهائِمَ وَ رَکَبَ فیهِمُ الشَّهوَةَوَ خَلَقَ الاِنسانَ وَ رَکَبَ فیهِ العَقلَ وَ الشَّهوة؛   خداوند، فرشتگان را آفرید و سرشت آنان را براساس عقل و خرد قرار داد، لذا براساس قرآن کریم فرشتگان هرگز گناه نمی‌کنند و همواره در مسیر الهی حرکت می‌کنند. دسته دوم حیوانات بودند که خداوند سرشت آنان را براساس شهوت و غرائز نهاد و گروه سوم را که آفرید، فرزندان آدم بودند و سرشت آنان را بر اساس عقل و شهوت قرار داد».

سلیمی اظهار کرد:‌ سپس، پیامبر(ص) می‌فرمایند: «فَمَن غَلَبَ عقلُهُ عَلی شَهوَة فَهُوَاَعلي مِنَ المَلائكة وَ مَن غَلَبَ شَهوَتهُ علي عقلِه فَهُوَ اَدني مِنَ البَهائم»، «آن کسی که در این مسیر زندگی خود را طوری تنظیم کند که عقل و خرد او بر شهوت پیروز شود، از فرشتگان نیز بالاتر و برتر خواهد بود به همین خاطر است که انسان مسجود ملائک شد و خداوند دستور سجده بر آن داد، اما آن کسی که شهوت او بر عقل او پیروز شود، از حیوانات نیز پست‌تر خواهد بود» که البته قرآن هر دو دسته را مطرح می‌کند، «فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُّقْتَدِرٍ» و در جای دیگر «أُوْلَئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ».

پیشکسوت قرآنی کشور گفت: این دسته‌بندی به ما نشان می‌دهد که مسئولیت سنگینی بر دوش همه پیروان و ادامه دهندگان راه انبیای الهی در زمینه تربیت و پرورش وجود دارد، لذا می‌بینیم در بین نعمات فراوانی که خداوند بی منت در اختیار ما قرار داده یکی از نعمات را که نعمت رسالت و برانگیختن پیامبر خاتم(ص) است، مبتنی بر منت کرده است «لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ».

وی افزود: خداوند از اینکه پیامبری را برانگیخت که آیات الهی را بر ما تلاوت کند و ما را اهل تزکیه و تربیت قرار دهد، بر همه شما مؤمنین منت نهاده است و همه این‌ها اهمیت بحث تربیت را نشان می‌‌دهد. چون محور اصلی بحث ما در استان مرکزی و این حرکت زیبای قرآنی که صورت گرفته بحث این دسته گل‌های قرآنی است. علمای بزرگوار ما مفهوم تربیت را بعد از مناقشاتی که در تعریف و لغت فرموده‌اند در این بیان ساده و مختصر فرموده‌اند که تربیت، عبارت است از پرورش استعدادهای درونی انسان و فراهم کردن زمینه رشد آن، منتهی چیزی که در این زمینه مهم است جهت‌گیری آن است که این جهت‌گیری در فرهنگ و ایدئولوژی ما یک جهت‌گیری فطری و خدایی است.

سلیمی تصریح کرد: این آیه‌ کریمه در سوره مبارکه اسراء به خوبی جلوه می‌کند که باید از کدام راه حرکت کنیم تا ما، فرزندانمان و نسل آینده ما و آنان که آینده‌سازان این سرزمین هستند، بتوانند در شمار کسانی باشند که عقل آنان بر شهوت آنان پیشی بگیرد. سوره مبارکه اسراء این پاسخ را به ما می‌دهد «ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم»، «به درستی که این قرآن انسان را به مستحکم‌ترین و قابل اعتمادترین راه‌ها هدایت می‌کند نه راه‌های دیگری که بر اساس بدعت و خرافات و ... است» به ویژه امروز که شرایط فرهنگی جهان و حتی برخی از آفات موجود در کشور ما به گونه‌ای است که نگران‌کننده است.

کودک امانتی الهی است که خالی‌الذهن است

وی افزود: کودک در حقیقت یک امانت الهی است که خالی‌الذهن است و به تعبیر امیرالمؤمنین(ع) «إنَّما قَلبُ الحَدَثِ كَالأرضِ الخالِيَةِ؛ وجود و قلب و روح و فکر یک کودک مانند زمین بکر است» یعنی هر آنچه که در آن بذرافشانی کنید همان‌گونه درو خواهید کرد، البته این بذرافشانی، نیازمند مراقبت، پرورش به‌خصوص جلوگیری از آفات دارد وگرنه محصول ما پاسخ نخواهد داد.

پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه در بسیاری از کلان شهرهای ما هم‌اکنون ده‌ها هزار جوان از فرزندان ما و از هم‌وطنان ما در ندامتگاه‌ها، دوران محکومیت خود را طی می‌کنند، ادامه داد: همه این‌ها قابل سرزنش نیستند، ما باید ببینیم که کجای سیستم تربیتی و پرورش و آموزش ما دارای اشکالات بوده که برای مثال در ندامتگاه مرکزی تهران در جاده قدیم قم بیش از 9000 نفر جوان قوی‌هیکل، شاداب، زیبا، سلامت و تندرست مشغول تحمل کیفر خود هستند. همه این‌ها خواهر، مادر، پدر، همسر و فرزند و برادر دارند.

وی گفت: این افراد استعدادهایی هستند که رئیس آن ندامتگاه در بازدیدی که من داشتم به من گفت که در هر شبانه‌روز من فقط باید در خبازخانه‌های این ندامتگاه، سی هزار قرص نان برای این‌ها پخت کنم. با همین آمار هزینه تهیه برنج و گوشت و حبوبات و دارو و لباس و بهداشت و موارد دیگر به این اضافه می‌شود، علاوه بر هزینه‌ای که باید برای این‌ها بشود تا مواد مخدر داخل زندان راه پیدا نکند و نیز مراقبت‌هایی که باید داشته باشیم تا مفاسد در بین این‌ها رخ ندهد و نیز موارد دیگر که نمی‌شود بر زبان جاری کنم. این هزینه‌ها را ملت و بیت‌المال مسلمین می‌دهد در حالیکه اگر با یک برنامه‌ریزی صحیح یک دهم این هزینه را برای مسائل تربیتی و پرورشی هزینه کنیم مثلا با بی‌مهری با بودجه مختصر قرآن در نظام مقدس اسلامی که ام‌القرای جهان اسلام است برخورد نکنیم و نیز چون فرموده‌اند پیشگیری مقدم بر درمان است هرگز شاهد این موارد و نگرانی‌ها و آفات و مفاسد نخواهیم بود.

سلیمی افزود: اگر به این نکته توجه کنیم و به این آیه کریمه‌ای که خداوند راهکار را پیروی از این قرآن کریم معرفی کرده و نیز سری بزنیم به گفتار بزرگان، چه علمای بزرگوار ما، چه بیگانگان و چه کسانی که جزء مشاهیر جهان هستند و ببینیم این قرآن را چگونه معرفی کرده‌اند، نکات فراوانی به دست می‌آید. ما در بعد معرفی برخی از شخصیت‌های نظامی در دانشگاه‌های نظامی بنده یک عبارتی را چون برایم جالب بود مطرح می کردم، برای دانشجویان عزیز و اینجا نیز که مزین به حضور فرماندهان نیروهای مسلح، عرض می‌کنم که آیا ما هم به قرآن این‌گونه نگاه می کنم که ناپلئون بناپارت در مورد قرآن سخن می‌گوید؛ چراکه او می‌گوید «امیدوارم طولی نکشد تا خردمندان جهان را گردآورده و به کمک آنان قوانینی تنظیم کنم تا همه آن قوانین بر اساس دستورات اساسی قرآن باشد. قرآن مبنای حق و حقیقت است، این کتاب به تنهایی ضامن سعادت بشر است».

دوست و دشمن به عظمت قرآن اقرار می‌کنند

وی با بیان اینکه این اقرار و اعتراف یک فرد غیر مسلمان است؛ اگرچه ما نیازی به استشهاد این‌ها نداریم و قرآن را خود قرآن و خود خدا و پیامبر(ص) و ائمه(ع) معرفی کردند، گفت: اما اگر مشاهده کنیم خواهیم دید که دوست و دشمن در برابر قرآن به عظمت آن اقرار و اعتراف می‌کنند؛ پس چرا نگاه ما اینگونه نباشد؟

سلیمی تصریح کرد: یک زمانی است که ما دلخوش به این هستیم که آیات قرآن را نگاه می‌کنیم اگرچه این کار خوب است و نگاه کردن به قرآن با توجه به روایات صحیح حتی بدون قرائت آن متضمن ثواب و پاداش است، اما آنچه که مهمتر از نگاه کردن به قرآن است، برخورداری از نگاه قرآنی است یعنی ما باید هم به قرآن نگاه کنیم و هم نگاه قرآنی داشته باشیم.

وی بیان کرد: اگر مسائل جامعه را از دریچه مفاهیم قرآنی نگاه کنیم، شاهد این همه ناهنجاری و آسیب‌های اجتماعی نیستیم. شخصیت‌هایی چون گاندی، گوته، توماس کارلایل و ... و نیز دانشمندان شرقی در ارتباط با قرآن عبارات زیبایی دارند از جمله اینکه قرآن برای همیشه زنده است، قرآن برخوردار از منطق علمی است، قرآن متضمن عالی‌ترین ارزش‌های انسانی است، قرآن مبنای تمدن جهان است و ... . این اظهارات بیگانگان در مورد قرآن عزیز ماست و حقیقت هم همین است. شما در بین این همه آثار علمی، این همه کتاب‌های فاخر و حتی کتب آسمانی در هر مکتبی در هر فلسفه‌ای بنگرید، هیچ کتابی از نظر علم و دانش و آگاهی در مرتبت قرآن کریم ما نیست.

پیشکسوت قرآن کریم تصریح کرد: قرآن کریم از آغاز نزول با علم و دانش آغاز شده، «بسم الله الرحمن الرحیم* اقرأ» اولین واژه کتاب آسمانی ما از خواندن، سخن گفته، «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ» همچنین، خواندن، آفرینش، علم، تعلیم، قلم، آموزش در این کلام الهی آمده است یعنی در کمتر از دو سطر این مفاهیم ارزشی جهان را قرآن کریم در آغاز نزول خود بیان کرده که همین مقدار برای اعجاز بودن این کتاب شریف فاخر کافی است.

سلیمی در ادامه اظهار کرد: ملاصدرا، این عالم بزرگ و پرافتخار جهان اسلام، عبارتی دارد که بسیار حائز اهمیت است. وی می‌گوید «بسیار به مطالعه کتب حکما پرداختم تا آنجا که گمان بردم کسی هستم، ولی همین که کمی بصیرتم باز شد، خودم را از علوم واقعی تهی دیدم، در اواخر عمر به فکر رفتم تا به سراغ تدبر در قرآن و روایات اهل بیت(ع) بروم و یقین کردم که در طول عمر به جای نور در سایه‌ای ایستاده بودم از غصه جانم آتش گرفت و قلبم شعله کشید تا رحمت الهی دستم را گرفت و مرا با اسرار قرآن آشنا کرد، شروع به تفسیر قرآن و تدبر در آیات قرآن کردم، درب خانه وحی را کوبیدم درب‌ها باز شد و پرده‌ها کنار رفت تا آنجا که دیدم فرشتگان بر من وارد شدند و به من می‌گویند«سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ».

وی تصریح کرد: این اظهارات دانشمند بزرگ جهان اسلام ملاصدراست. اصولا تمام گرفتاری‌ها و بدبختی‌هایی که امروز در جامعه بشری و غرب به صورت لجام گسیخته و متأسفانه در جامعه ما در سطح کمتری وجود دارد، همه به خاطر فاصله گرفتن از قرآن و وحی است. وقتی که زندگی منهای خدا برای برخی از افراد مطرح شود و چیزهای دیگری جای خدا را بگیرد، وضعیت ما همین می‌شود البته بدون آیه یأس خواندن در میان شما فرهیختگان به راحتی می‌توان این نگرانی را بازگو کرد تا بیش از پیش با مسئولیت خود آشنا بشویم.

سلیمی ادامه داد: امروز به خاطر فاصله گرفتن از قرآن، امت اسلام و سایر جهانیان گرفتار ظلم و بی‌عدالتی هستند. فساد و بی بندوباری، بی‌حیایی، قتل، غارت، تجاوز، ظلم، رواج مواد مخدر در حدی که اراده را از بخش قابل توجهی از جوانان و نیروهای مؤثر جهان گرفته است، رواج پیدا کرده است. در کشور خود ما نیز به همین ترتیب مصرف مواد مخدر حتی از میان دانشجویان به مدارس سرایت کرده است.

وی افزود: در جلسه ما هم مقامات قضایی و چهرهای شاخص حضور دارند و می‌دانند که بعضی از مشکلات ما را تهدید می‌کند. اینکه از هر سه ازدواج، یک ازدواج در کشور ما محکوم به متارکه و طلاق و فروپاشی ارکان خانواده باشد، نگران‌کننده است. وجود پنج میلیون نفر بانوی سرپرست خانواده و بی سرپرست موجب نگرانی است، بخشی از ناهنجاری‌های اخلاقی در جامعه موجب نگرانی است، برخی از اختلاس ها و مفاسدی که افراد دارند و با حرکت خود حتی مردم را به نظام مقدس اسلامی بدبین می‌کنند، نگران‌کننده است.

پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه خرافات چه در اعتقادات در بین ما و چه در سایر کشورها نگران کننده است گفت: وقتی شما اخبار را دنبال می‌کنید و می‌شنوید که یک توده قابل توجهی از بشریت موش‌پرست، مارپرست و میمون‌پرست هستند و اشیاء دیگری را می پرستند که شرم‌آور است، متوجه سقوط انسانیت می‌شوید، ادامه داد: وقتی در کشورهایی مانند تایلند رسما بحث مربوط به تجارت انسان، تجارت زن‌ها و فروش انسان‌ها وجود دارد، هر مرد باغیرت و هر زن باایمانی از غصه نمی‌تواند آسوده باشد و لبخند بزند.

سلیمی در ادامه افزود: این نگرانی‌ها همه افراد دلسوز را به این وادار می‌کند که راه برون‌رفت از این همه مشکلاتی که جامعه و بشریت را تهدید می‌کند چیست؟ وقتی این گرفتاری‌ها را انسان مشاهده می‌کند، به طرف یأس می رود، البته براساس ارزش‌هایی که ما داریم، حق مأیوس شدن نداریم و به تعبیر یکی از اساتیدمان جای خوشحالی وجود دارد که هر روزی که می‌گذرد یک روز به ظهور یوسف زهرا(س) امام زمان(عج) نزدیکتر می‌شویم و این جای خوشخالی دارد و امیدوارم که خداوند بزرگ به مقام شهیدان ما این ماه شعبان را آخرین ماه غیبت آن عزیز بزرگوار و مصلح کل قرار دهد.

راه پایان دادن به نارسائی‌های اجتماعی

وی با بیان اینکه در یک کلام راه پایان دادن به همه این نارسایی‌های اجتماعی، توکل به خدا، تمسک به قرآن و توسل به اهل بیت(ع) است و اینکه ما بازگشت به قرآن داشته باشیم چراکه به تعبیر امام بزرگوار و رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی، قرآن کتاب انسان‌سازی است این قرآن قانون اساسی انقلاب ما و کتاب انقلاب ماست و ما اگر ادامه دهندگان راه این شهدای مظلوم و خواهان سعادت کشور و نسل آینده هستیم، باید علاوه بر نگاه کردن به قرآن و علاوه بر قرائت قرآن، نگاه قرآنی پیدا کنیم و درصدد پیاده کردن ارزش‌های قرآن و احکام قرآنی در جامعه باشیم.

پیشکسوت قرآنی کشور گفت: آن‌قدر این مسئله مهم است که در اخبار شنیده شد که تلاوت یک سوره کوچک قرآن توسط یک دختربچه مسلمان چینی موجب وحشت مقامات چینی شده است و بحث آموزش قرآن را در آن منطقه ممنوع اعلام کردند، چون می‌دانند اگر مردم با قرآن به صورت حقیقی آن آشنا بشوند، چه خواهد شد.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر رحمت(ص) که فرمود «عَلَيكُمْ بِـالْقُرآنِ فَاتَّخِذُوهُ اِمـامـاً وَ قائِداً»، «بر شما باد که به قرآن چنگ بزنید، آن را رهبر و امام و فرمانده و پیشوای خود در زندگی قرار دهید» اظهار کرد: امروز به همت بزرگوارانمان در این مجلس هم از قرآنیان و خیّران تجلیل صورت گرفت و هم مقام آیت‌الله مقدسی گرامی داشته شد. در مورد قرآنیان به این بسنده کنم که به تعبیر پیامبر(ص)، قرآنیان عزیز از جمله قرآنیان استان مرکزی پرچم‌داران اسلام هستند. آنان بعد از پیامبران و علما برترین هستند، آنان آموزگاران سخن خدا هستند و به تعبیر پیامبر(ص) «آل القرآن، آل الله؛ اهل قرآن، خانواده خدا هستند» و جا دارد که این عزیزان همانگونه که پیامبر(ص) فرمودند «آن کسی که قرآن را تکریم کند، از خدا تجلیل کرده است» تجلیل شوند.

سلیمی در ادامه در رابطه با شهدا ضمن مورد خطاب قرار دادن خانواده شهدا بیان کرد: به مادران، پدران، همسران، فرزندان و برادران و خواهران عزیز شهدا عرض می‌کنم که به حکم آیات کریمه قرآن، همه باید راه مرگ را بپیمایند «کل من علیها فان» و «کل نفس ذائقة الموت»، اما فقط یک دسته را خدا مستثنی کرده و آنان را زندگانی، همیشه جاوید نامیده است. به شما تبریک و تهنیت عرض می‌کنم که فرزندان، همسران و پدران شما از کسانی هستند که یاد و خاطره آنان در ذهن این ملت بزرگوار همیشه باقی است و ان‌شاءلله با برکت قرآن و با غیرت این مردم ما انتقام تک تک قطرات خون این شهیدان مظلوم را از استکبار، آمریکا، انگلیس و اسرائیل و جبهه تروریست خواهیم گرفت.

وی در ادامه در ارتباط با مقام شامخ علما به واسطه گرامیداشت یاد آیت‌الله قدسی گفت: این روایت کوتاه از حضرت امیر(ع) را به عنوان هدیه تقدیم می‌کنم تا ببینید مقام علما در دین ما در چه منزلتی است. امام علی(ع) فرمود «العالم حی و ان کان میتا؛ عالم همواره زنده است حتی اگر بمیرد» و نیز «الجاهل میت و ان کان حیا؛ انسان نادان مرده است، حتی اگر از نظر ظاهری و فیزیکی زنده باشد».

سلیمی در ادامه اظهار کرد: انس با قرآن بر اساس مطالعات و احصایی که علمای بزرگوار ما داشته‌اند در هفت مرتبه قابل تصور است. انس با قرآن از نگهداری قرآن در خانه آغاز می‌شود. دوم نگاه کردن به آیات قرآن است که البته هر کدام از این‌ها مستلزم بحث و طرح روایات فراوانی است که به ما رسیده است. سومین مرتبه انس با قرآن، استماع آیات الهی است و نباید به‌گونه‌ای باشد که خدایی ناکرده برخی از افراد با استماع آیات بیگانه باشند و به محض شنیدن آیات به ذهنشان برسد که کسی از دنیا رفته است. چهارمین مرتبه انس با قرآن تلاوت قرآن است که امام صادق(ع) فرمودند «القرآن عهد الله الی خلقه؛ قرآن میثاق‌نامه خدا با بندگان خویش است» و سزاوار است که انسان مؤمن هر روز آن را بگشاید و لااقل 50 آیه از آن را تلاوت کند.

وی تصریح کرد: در سیره امام رضا(ع) آمده است که ایشان هر سه روز یک بار ختم قرآن می‌فرمودند ولی اکنون اگر به کسی گفته شود که چقدر قرآن می‌خوانی؟ پاسخ می‌دهد که ما مسئولیت داریم و گرفتار هستیم. نستجیر بالله مانند این است که بگوییم امام هشتم ما هیچ مسئولیتی در دنیا نداشته است، امام معصومی که مسئولیت عالم و آدم بر دوش ایشان بود و روزی 10 جزء از قرآن را با تدبر و تأنی معصومانه خود تلاوت می‌کردند.

پنجمین مرحله انس با قرآن

پیشکسوت قرآنی کشور ادامه داد: پنجمین مرحله انس با قرآن، تدبر و تفکر در قرآن است که ما ارزش‌های قرآنی را دربیابیم. ششمین مرتبه انس با قرآن برخورداری از نگرش قرآنی است و هفتمین مرتبه نیز عمل به قرآن است یعنی همان که به عنوان سبک زندگی قرآنی در بیان بزرگان ما مورد تأکید است.

وی در ادامه با بیان اینکه همه کسانی که با شبکه های مجازی سروکار دارند متوجه هستند که فرزندان ما امروز به خاطر اینکه ما نتوانسته‌ایم جذابیت‌های لازم رسانه ای را برای آنان فراهم کنیم، متاسفانه جذب گروه‌های دیگری می‌شوند و این نگران کننده است و بحث هدایت و تربیت براساس بخشنامه و قوه قهریه جواب نمی‌دهد، اظهار کرد: این امر، نیازمند ارتباط عاطفی است و باید میل و فطرت کودک و نوجوان را به طرف یک مسئله‌ای جلب کرد. بنده پیشنهاد می‌کنم چه مربیان قرآن و چه پدران و مادران عزیزی که خواهان تربیت و هدایت نسل آینده هستند به این هدف و موضوع که ریشه در روایات دارد، بیش از پیش عنایت کنند که چگونه باید با فرزندان خود رابطه عمیق و عاطفی برقرار کنیم که آنان طعمه دشمنان اسلام و قرآن نشوند.

سلیمی با اشاره به اینکه محبت صادقانه به اطفال یکی از این موارد است گفت: در سیره پیامبر(ص) آمده است که در یکی از روزها که حضرت مشغول نماز جماعت مغرب بودند، رکعت اول را مثل همیشه آرام قرائت فرمودند اما از آغاز رکعت دوم به نماز سرعت بخشیدند و رکعت سوم نیز همینطور و وقتی نماز تمام شد، اصحاب نگران شدند و علت را پرسیدند که پیامبر(ص) فرمودند: آیا بعد از رکعت اول صدای گریه آن نوزاد را نشنیدید به همین دلیل به نماز سرعت بخشیدم تا مادر نوزاد بتواند به فرزند خود برسد. ما چنین پیامبر رحمتی داریم و باید طبق سیره ایشان با فرزندان خود مهربان باشیم.

وی افزود: ما اگر در جامعه اسلامی به فرزندانمان محبت نکنیم، آن‌ها جذب تفکرات دیگران خواهند شد. دومین مسئله در این زمینه اعطای شخصیت به فرزندان است. باید به فرزندان خود احترام بگذاریم و با آن‌ها برخورد کریمانه داشته باشیم. سومین موضوع عدم سخت‌گیری در دستورات دینی است چراکه این موارد را باید با ملایمت و ملاطفت به ویژه قبل از بلوغ و تکلیف برای فرزندان خود مطرح کنیم. چهارمین مورد ایجاد ارتباط صمیمانه با فرزندان است که بتوانند تمام سؤالات خود را مانند یک دوست و رفیق به جای اینکه به طرف دیگری بروند، از من و شما به عنوان پدر و مادر خود سؤال کنند. پنجمین مورد نیز جلب اعتماد آنان است. اگر خطایی کردند نباید با فرزندان خود طوری رفتار کنیم که بروند و درباره دیگر مسائل به سراغ ما نیایند.

سلیمی ادامه داد: ششمین مورد عدم افراط در نصیحت کردن فرزندان به ویژه در ملأ عام است که این امر، مغایر با شخصیت اوست و هفتم نیز یک پیش شرط تأثیرگذاری دارد یعنی اینکه ما خود التزام عملی داشته باشیم و برخلاف آنچه که به فرزندان خود می‌گوییم، عمل نکنیم. یکی از مشکلاتی که در جامعه ما وجود دارد، این است مردم با دقت ما را رصد می‌کنند به ویژه کسانی که به عنوان قرآنیان، ذاکرین، طلاب و ... در جامعه مشخص هستند، مردم به عملکرد ایشان می‌نگرند که آیا عمل آن‌ها نیز مطابق حرفشان است یا خیر؟ فرزندان ما بزرگترین امانت الهی هستند.

وی در پایان ضمن ارائه پیشنهادی به مسئولان شهرستان محلات بیان کرد: پیشنهادی با توجه به حضور رئیس دادگستری شهرستان در این جلسه دارم و نیز به طور کلی برای اینکه به یک وجه کاربردی قرآن کریم توجه کنیم، و این پیشنهاد این است که امام‌جمعه و رئیس دادگستری(با انتخاب یک قاضی) با نصب نماینده‌ای از جانب خود و همچنین، نماینده‌ای از جانب دیگر بخش‌ها، کارگروهی تشکیل دهند که با استفاده از آمارهای دادگستری، علل محکومیت زندانیان را شناسایی کنند و با همکاری که با آموزش و پرورش انجام می‌دهند، بتوانند برای جلوگیری از خلق بزه در جامعه و شناسایی علل ریشه‌های جرائم در استان مرکزی و شهرستان محلات کار قشنگی را انجام دهند.

گزارش تصویری هفدهمین مراسم تکریم قرآنیان استان مرکزی

captcha