چرا عربستان در تلاش برای مقصر جلوه دادن ایران در مسئله حج است
کد خبر: 3498798
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹

چرا عربستان در تلاش برای مقصر جلوه دادن ایران در مسئله حج است

گروه جامعه: عربستان در تلاش برای مقصر جلوه دادن مسئولان ایرانی در عدم حضور زائران ایران در حج است، اقدامی که با دو هدف اصلی تخریب چهره ایران و ترمیم چهره عربستان پس از فاجعه منا صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) برای سومین بار طی هفته جاری مسئولان عربستانی، مسئولان حج ایرانی را مقصر اصلی عدم حضور حجاج ایرانی در حج 95 اعلام کرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی سعودی (واس)، هیئت وزیران عربستان سعودی در نشست روز دوشنبه خود با رد آنچه که «سیاسی کاری» حج توسط ایران توصیف شده، تهران را مسئول جلوگیری از مشارکت شهروندان ایران در مراسم حج امسال دانسته‌اند.

در بیانیه هیئت وزیران عربستان سعودی آمده است: عربستان سعودی خدمت به حجاج از همه ملیت‌ها را افتخار و از آن استقبال می‌کند و هیچ مسلمانی را از ورود به سرزمین مقدس منع نمی‌کند.

همچنین «بسام بن زکی عطیه» مقام ارشد در دادستانی عربستان سعودی، ایران را متهم کرده است که از فعالیت‌های حج در مواردی از جمله جمع‌آوری اطلاعات استفاده کرده است.

این در حالی است که مقامات ایرانی مدام از کارشکنی‌های و بدقولی‌های مسئولان عربستانی در خصوص حج خبر می‌دهند و مسئولان عربستانی را مقصر اصلی بلاتکلیفی حاضر در خصوص حضور یا عدم حضور زائران ایرانی در حج امسال معرفی می‌کنند.

کارشکنی‌های مسئولان عربستان طی ماه جاری بیشتر در تأخیر دعوت از مسئولان ایرانی برای امضای قراردادهای حج (در سال‌های گذشته این دعوت به موقع انجام و فرصت معقول و منطقی برای برنامه‌ریزی و ثبت‌نام و کاروان‌بندی حجاج وجود داشت) و انکار تفاهم‌های صورت گرفته در نشست اول مسئولان دو کشور خود را نشان داده‌ است.

به عنوان مثال در حالی که پس از برگزاری اولین نشست مسئولان دو کشور اعلام شد که بر اساس توافق صورت گرفته پروازهای حجاج از ایران صورت خواهد گرفت، اما مسئولان عربستانی بلافاصله پس از بازگشت هیئت ایرانی به کشور اعلام کردند اجازه ورود هواپیماهای ایرانی به کشورشان را نخواهند داد!

به زبان ساده‌تر عربستان تلاش دارد دعوت دوباره از هیئت ایرانی و امضای قراردادهای حج را به حدی به تأخیر بیندازد که عملاً زمان کافی برای ثبت‌نام، کاروان‌بندی و آماده‌سازی زائران برای اعزام به حج وجود نداشته باشد و از سوی دیگر بدون اینکه در جهان اسلام مطرح شود که عربستان مانع حضور زائران ایرانی شده، زمینه‌های عملی و قطعی این عدم حضور را فراهم کند. همچنین مسئولان عربستانی به بهانه قطع روابط سیاسی، شرایط حضور زائران ایرانی در حج را به نحوی سخت و پیچیده کرده‌اند که عملاً امکان این حضور فراهم نشود.

به عنوان مثال اگر قرار باشد ویزای زائران ایرانی حج در کشوری ثالت صادر و پروازها نیز از کشوری ثالث انجام شود، هزینه حج به حدی افزایش خواهد یافت که عملاً کسی نتواند در حج شرکت کند. با همه این کارشکنی‌ها عربستان در تلاش است همچنان خود را مشتاق حضور زائران ایرانی نشان دهد و مسئولان ایرانی را مقصر اتفاق‌های رخ داده معرفی کند.

اما به راستی چرا عربستان در تلاش است ایران را مقصر اصلی عدم حضور زائران ایرانی در حج 95 قلمداد کند؟

واقعیت مسلم این است که در خصوص نحوه برگزاری حج، هیچ نهاد بین‌المللی، کنفرانس، سازمان، کشور یا هیچ توافقنامه و اصولی قدرت نفوذ و اعمال قدرت بر عربستان را ندارد و چه حج آرام و بدون مشکل برگزار شود و چه مانند سال گذشته هزاران نفر طی مناسک حج کشته شوند، در نهایت پس از برگزاری مناسک حج، «برگزاری حجی موفق!» توسط برخی از کشورهای اسلامی به پادشاه این کشور تبریک گفته خواهدشد.

قدرت دولت عربستان در به سکوت کشاندن کشورهای اسلامی را به وضوح می‌توان در حج 94 شاهد بود. هزاران حاجی کشته شدند و فقط ایران بود که شهدای ایرانی کشته شده در منا را به کشور بازگرداند و هیچ کشور اسلامی نتوانست حتی یک حاجی کشته شده خود را به کشورش بازگرداند. هیچ اعتراضی در هیچ کدام از کشورهای اسلامی صورت نگرفت، خبرهای مربوط به این فاجعه در بایکوت خبری بسیار قوی و به صورت محدود منتشر شد.

و از همه مهم‌تر مسئولان هیچ کشوری به جز ایران نتوانست به صراحت اعلام کند که بی‌کفایتی مسئولان عربستانی دلیل اصلی وقوع فاجعه منا و نیز سقوط جرثقیل در مسجد‌الحرام است.

سازمان کنفرانس اسلامی نیز که مقر آن در جده قرار دارد با عضویت 57 کشور اسلامی تحت نفوذ و اداره ثروت عربستان است و عملاً نظارت یا اعمال قدرتی در خصوص برگزاری مناسک حج نمی‌تواند انجام دهد. اما علی‌رغم تمامی این مسائل باز هم عربستان تلاش دارد نشان دهد که مسائل سیاسی در برگزاری حج هیچ نقشی ندارند و این دولت مانعی برای حضور زائران ایرانی در حج فراهم نکرده است.

دلیل اول این مسئله، حفظ جایگاه خودخوانده‌ای است که مسئولان عربستانی به عنوان «خادم ضیوف الرحمان» برای خود قائل هستند و با تأکید بر اینکه معتقدند حج اصلاً سیاسی نیست تلاش دارند این مسئله را به جهان اثبات کنند که علی‌رغم تمام مشکلات و اختلاف‌ها با ایران سیاست خود در عدم ارتباط حج با مسائل سیاسی را حفظ می‌کنند.

نشان دادن چهره‌ای حق به جانب و مثبت از دولت عربستان آن هم پس از فاجعه منا در حج نیز مورد توجه مسئولان قدیمی و جدید عربستان است. از سوی دیگر پادشاه عربستان که دومین حج پس از آغاز پادشاهی خود را در سال جاری تجربه می‌کند، نمی‌خواهد این تصویر را از خود نشان دهد که مانع حضور زائران یک کشور در حج شده است.

اگر عربستان به صورت علنی و رسمی مانع حضور زائران یک کشور در حج شود، قدر مسلم با واکنش جهان اسلام که خواستار عدم دخالت مسائل سیاسی در حج هستند، مواجه خواهد شد.

از سوی دیگر مسئولان بلند‌پایه ایرانی نیز این کشور را کشوری که «صد عن سبیل‌الله» کرده و مانع حضور مسلمانان در اماکن مقدس اسلامی شده، معرفی خواهد کرد و به دادخواهی در جهان اسلام خواهند پرداخت.

و از همه مهم‌تر مقصر جلوه دادن مسئولان ایرانی در عدم حضور زائران ایرانی در حج زمینه و فرصتی برای اعمال قدرت عربستان برای تضعیف ایران به عنوان یک کشور اسلامی فراهم خواهد کرد و ایران محکوم خواهد شد به اینکه به یکی از فروع دین اسلام عمل نکرده و مانع تحقق آن شده است.

همچنان باید فاجعه منا در سکوت باقی بماند، چه ترفند رسانه‌ای بهتر از جوسازی علیه ایران برای هموار نکردن حضور زائرانش در حج. دقت در ادبیات و اظهار نظرهای صورت گرفته از سوی مسئولان عربستانی از اولین بیانیه‌ای که در آن قطع روابط سیاسی عربستان و ایران اعلام اما تصریح شد که عربستان از زائران حج ایرانی استقبال می‌کند تا محکوم کردن مسئولان ایرانی برای عدم حضور زائران ایرانی در حج نشان می‌دهد عربستان در تلاش است خود را طرف و همراه با مردم ایران و مخالف دولت ایران نشان دهد.

مسئولان عربستانی به بهانه حج تمتع در تلاش برای تخریب وجهه و چهره ایران به عنوان کشوری اسلامی هستند. کشوری که برای حضور زائران خود در حج تمتع مانع‌تراشی می‌کند. شرایط حاکم بر مسائل حج جاری نشان می‌دهد که مسئله فراتر از مشکلات معمول مربوط به سازمان حج و زیارت است و عربستان تلاش دارد با سوء استفاده از میزبانی خود در حج چهره ایران اسلامی را تخریب کند و باید وزارت امور خارجه ایران در بالاترین درجه برای حل این مسئله وارد شود.

captcha