آثاری که به نشر قرآنی لطمه می‌زنند
کد خبر: 3499070
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۶
کتابسازی در حوزه علوم قرآنی/1

آثاری که به نشر قرآنی لطمه می‌زنند

گروه ادب: یک قرآن‌پژوه با بیان اینکه کپی‌هایی از کتابم شده است که من را متعجب می‌کند، گفت: اینترنت و فضای مجازی عامل تولید آثار سطحی در حوزه‌های گوناگون است و البته تولید آثار ضعیف و سطحی که با هدف کسب امتیاز به نگارش درمی‌آیند به نشر قرآنی لطمه می‌‌زنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوب جعفری، قرآن‌پژوه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره کتابسازی در حوزه علوم قرآنی گفت: علمای گذشته در طول تاریخ کتاب‌های بسیاری نوشته‌اند و در حال حاضر نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی نهضت عظیمی در نگارش کتاب‌های علوم قرآنی به وجود آمده است و علمای شیعه تفسیرهای متعددی نوشته‌اند که در گذشته سابقه نداشته است. از این جمله کتاب «التمهيد في علوم القرآن» مرحوم معرفت است.
وی افزود: علاوه بر این کتاب‌های عمیقی نیز در حوزه تک‌نگاری‌ها وجود دارد که زحمات زیادی برای آنها کشیده شده است. منظورم از تک‌نگاری‌ها کتب‌هایی است که به یک موضوع خاص در حوزه علوم قرآن اختصاص یافته.
حجت‌الاسلام جعفری ادامه داد: تولید آثار قرآنی در تاریخ تشیع به این حد سابقه نداشته است که در سه دهه اخیر انجام شده. همین طور ترجمه‌های قرآن که آثار متعددی در همین محدوده زمانی به زبان فارسی انجام شده است که این نعمت جای شکر بسیار دارد.
وی در ادامه درباره آثار سطحی در این حوزه نیز عنوان کرد: طبیعی است وقتی نهضتی در این حوزه شروع شده، آثار سطحی نیز وجود دارد و کتاب‌هایی را در سطح پایین نیز می‌بینیم، اما از نظر کیفی آثار فاخر کم نداریم و یا پایان‌نامه‌هایی که در سطح چهار حوزه و یا دکتری درباره علوم قرآنی نوشته می‌شود، بسیار عمیق هستند و من استاد راهنمای چند نمونه از آنها بوده و از نزدیک این موضوع را لمس کرده‌ام.
این پژوهشگر قرآن با اشاره به کتاب‌های سطحی علوم قرآنی بیان کرد: کاری به برخی از این کتاب‌های سطحی که عنوان می‌شود با هدف و انگیزه گرفتن امتیاز به نگارش در می‌آید و هدف رسیدن به مدرک و علم برای علم است، نداریم، اما پایان‌نامه‌هایی که در حوزه علمیه نوشته می‌شوند، بسیار عمیق هستند و شاید در دانشگاه‌ها این گونه نباشد؛ چرا که حوزه در این زمینه سخت‌گیری بسیاری دارد.
حجت‌الاسلام جعفری تصریح کرد: برخی کتاب‌ها هستند که محتوای یکسانی دارند، اما با عناوین گوناگونی به چاپ می‌رسند که این کتاب‌ها به حوزه علوم قرآنی آسیب وارد می‌کنند و با توجه به اهمیت آن باید مورد بررسی جدی قرار گیرند. 
وی یادآور شد: متأسفانه برخی از این آثار کپی از کتاب‌های دیگران است و حتی برخی از آنها چنان کپی‌هایی از کتاب‌هایم برداشته‌اند که متعجب می‌شود، البته این موضوع تنها مختص کتاب‌های علوم قرآنی نیست و به نظر می‌رسد اینترنت و فضای مجازی عامل این موضوع بوده و حتی به حروف‌چینی هم نیازی ندارد.
حجت‌الاسلام جعفری تصریح کرد: افرادی که دست به این کار می‌زنند و آثار نازلی تدوین می‌کنند، به این حوزه آسیب و ضربه وارد می‌کنند و اگر چنین رویکردی در حوزه باشد، عیب بزرگی برای آنها به شمار می‌آید و اگر بروز چنین مواردی بسیار اندک است.
این پژوهشگر در ادامه گفت: بیشتر آثاری که در حوزه تولید می‌شود، عمیق و حساب شده بوده، اما عده‌ای هم برای بازارگرمی کتاب تولید می‌کنند که این مشکل چاره‌ای هم ندارد، مگر اینکه شکایت کنید تا رسیدگی شود. 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۹ - ۱۱:۱۸
0
0
آثاری که به نشر قرآن لطمه می‌زند باید جلوی آنها را گرفت
captcha