از چفیه‌ای که به ولی‌زاده رسید تا ذکر چندباره نام شهدای قرآنی منا
کد خبر: 3499219
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
گزارش ایکنا از دیدار شرکت‌‌کنندگان مسابقات قرآن با رهبر انقلاب؛

از چفیه‌ای که به ولی‌زاده رسید تا ذکر چندباره نام شهدای قرآنی منا

گروه سیاسی: دیدار میهمانان و شرکت‌کنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با رهبر معظم انقلاب پیش از ظهر امروز برگزار شد؛ در این دیدار نفرات برتر سی‌وسومین دوره مسابقات به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداختند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) میهمانان و شرکت‌کنندگان سی‌وسومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طبق روال دوره‌های گذشته، صبح امروز، چهارشنبه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه، با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.
در آغاز این مراسم که به طور همزمان از رادیو قرآن و شبکه قرآن سیما در حال پخش شد، مجید یراق‌بافان، از مجریان صداوسیما قعطه شعری را قرائت کرد و با تبریک اعیاد شعبانیه و سالروز ولات حضرت علی‌اکبر(ع) به محضر رهبر معظم انقلاب، به حضار خیرمقدم گفت.
در ادامه حامد ولی‌زاده، نفر اول سی‌وسومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از جمهوری اسلامی ایران، به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه «انسان»( از آیه 5 به بعد)؛ «إِنَّ الْأَبْرَارَ يَشْرَبُونَ مِن كَأْسٍ كَانَ مِزَاجُهَا كَافُورًا...» پرداخت.
در این آیات، خداوند متعال ابرار و نیکان را به نعمات بهشتی وعده می‌هد، آنجا که می‌فرماید: «به يقين ابرار و نيكان از جامى مى‏‌نوشند كه با عطر خوشى آميخته است. چشمه‌‏اى كه بندگان خدا از آن مى‏‌نوشند و [به دلخواه خويش] جاريش مى‏‌كنند...»
ولی‌زاده در ادامه سوره مبارکه «فتح» را تلاوت کرد.
حامد ولی‌زاده با پایان قرائت خود، به محضر رهبر معظم انقلاب شرفیاب شد و چفیه معظم له را به یادگار گرفت.
سپس نوبت به مجتبی فردفانی، نماینده جمهوری اسلامی ایران و نفر اول بخش حفظ سی‌و‌سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم رسید که آیاتی از دو سوره مبارکه «حجرات» و «مطففین» را تلاوت کرد.
وی در آغاز یاد و خاطره شهدای قرآنی منا را که قبلا در این جایگاه تلاوت داشته‌اند، گرامی داشت.
در این بخش از مراسم، مجری برنامه با بیان اینکه حامد ولی‌زاده از آذربایجان غربی و شهر ارومیه و فردفانی از استان فارس، شهر گراش به مرحله بین‌المللی رسیده‌اند، یادآور شد: به برکت نظام مقدم جمهوری اسلامی در اقصی نقاط ایران اسلامی، رویش‌های قرآنی در حال افزایش است.
وی با اشاره به آیه 10 سوره حجرات؛ «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ»، شعار این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم؛ «یک کتاب، یک امت» را یادآور شد و  خطاب به رهبر معظم انقلاب گفت: مایه وحدت است که متسابقان و سفرای حاضر به کشورهای خود برمی‌گردند و یادآور می‌شوند که ایران اسلامی با هدایت‌های حضرتعالی، منادی وحدت بین مسلمانان است و قرآن محور وحدت است.
در بخش بعدی مراسم، عبدالغفور جوهرچی، از ایران به عنوان نفر اول رشته حفظ کل قرآن کریم بخش نوپای روشندلان سی‌وسومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در جایگاه مستقر شد و آیاتی از سوره مبارکه «فاطر» را تلاوت کرد و سپس به محضر رهبر معظم انقلاب رفت و مورد تفقد ایشان قرار گرفت.
جوهرچی از هموطنان اهل تسنن است که از استان خراسان رضوی شهر تایباد، در این دوره از مسابقات حضور یافته است.
«رضوان درویش»، مبتهل برجسته سوری، در ادامه مراسم به اجرای ابتهالی در وصف قرآن کریم و رسول اکرم(ص) پرداخت.
یراقبافان، مجری مراسم، در ادامه یاد و خاطره شهید حسن دانش، نفر اول سی‌و‌دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، شهید محسن حاجی‌حسنی کارگر و دیگر شهدای قرآنی منا و نیز شهدای مدافع حرم ـ که درس ایستادگی بر اعتقاد را از قرآن آموخته‌اند ـ گرامی داشت.
در حین مراسم یکی از خانم‌های حضار درخواست بیان مطلبی را داشت که با اجازه رهبر معظم انقلاب مطالب خود را کامل بیان کرد و گفت: با توجه به اینکه جلسه، جلسه‌ای قرآنی است، ما نیز طرحی قرآنی تدارک دیده‌ایم و خدمت ایشان می‌دهیم.
در ادامه حامد شاکرنژاد، از قاریان ممتاز کشور، آیاتی (آیه 1 تا 12) از سوره مبارکه «اسرا» را تلاوت کرد؛ «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ...»
وی همچنین در بخش پایانی، 12 آیه ابتدایی سوره مبارکه «الحاقة» را تلاوت کرد که نسبت به سایر قاریان، زمان بیشتری را به خود اختصاص داد.
شاکرنژاد نیز بعد از پایان تلاوت، به همراه پدر خود خدمت مقام معظم رهبری رسید.
در بخش بعدی مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به برگزاری سی‌وسومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: این دوره از مسابقات با شعار «یک کتاب، یک امت»؛ برگرفته از قرآن کریم، با حضور بیش از 70 کشور و 130 متسابق در رشته حفظ و قرائت برگزار شد و همچنین برای اولین بار با مشارکت سازمان بهزیستی بخش روشندلان را داشتیم.
محمدی در ادامه یاد شهدای قرآنی منا از جمله شهید حسن دانش و شهید محسن حاجی‌حسنی کارگر را گرامی داشت و گزارشی از اقدامات اجرایی این دوره از مسابقات از جمله بازنگری در آیین‌نامه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با حضور داوران بین‌المللی، تغییر مکان به مصلای امام خمینی(ره) به جهت دسترسی آسان مردم، ایجاد بخش روشندلان، حضور نخبگان علمی، فرهنگی و هنری، تجلیل از خانواده‌های شهدای قرآنی و شهدای مدافع حرم، گرامیداشت و تجلیل از مهاجران الی‌الله، برگزاری همایش بانوان فعال قرآنی، فراخوان بین‌المللی مقالات هفتمین همایش پژوهش‌های قرآن، برپایی نمایشگاه قرآن با ارتقاء کمی و کیفی دربخش جنبی، برپایی گروه‌های مشاوره و پاسخ به سؤالات حضار، برپایی کارگاه‌های آموزشی در حین مسابقات، برپایی محافل قرآنی در تهران و استان‌های همجوار، حضور میهمان‌ در حسینه جماران، منزل امام(ره) و حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب و اجرای برنامه قرآنی در حرم، دعوت از مسئولان مسابقات قرآن در جهان اسلام و غیره ارائه کرد.
وی همچنین با اشاره به مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده بیشتر در تلاوت‌ها از آیاتی که متناسب با وضعیت امروز است، آیاتی در این ارتباط قرائت کرد.
حسن ختام این مراسم معنوی، بیانات ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی بود؛ برای مشاهده بیانات معظم له اینجا کلیک کنید.
captcha