این روزها لطفا کمی سر به هوا باشید
کد خبر: 3499290
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
نگارخانه‌ای از جنس فرهنگ و هنر؛

این روزها لطفا کمی سر به هوا باشید

گروه جامعه: دومین دوره «نگارخانه‌ای به وسعت شهر» به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویداد‌های فرهنگی و هنری با نمایش آثار فاخر در سطح شهر علاوه بر ارتقای دید بصری باعث فرهنگ‌سازی و خداشناسی در جامعه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، زیبایی به چیز‌های زیادی اطلاق می‌شود و از نظر هر فردی زیبایی می‌تواند، یک رنگ، یک طرح، یک عکس، یک منظره و یا یک چهره باشد. زیبایی در کنار آنچه که هست می‌تواند یک فرهنگ باشد. به جرئت می‌توان گفت زمانی که صحبت از انتقال فرهنگ و مضامین آن می‌شود شهر زیبا و ظواهر بصری آن می‌تواند جز تاثیرگذارترین موارد فرهنگی باشد.

اگر این روز‌ها به پایتخت سفر کنید با این مضامین به خوبی آشنا می‌شوید. اینجا تهران است، شهری که این روز‌ها فضای فرهنگی زیبایی را به خود دیده و تنها کافی است سرتان را کمی بالا بگیرید تا شاهد طرح‌ها و آثاری باشید که نه تنها وجه فرهنگی و هنری دارند و طراوت را به روح و روان بیننده می‌دهند بلکه با مضامین عمیق و زیبای ایرانی-اسلامی آمیخته شده‌اند.

http://zibasazi.ir/fa/media/k2/galleries/8224/39.jpghttp://zibasazi.ir/fa/media/k2/galleries/8223/28.jpg

سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران با اجرای طرح‌‌هایی در قالب نصب بنر‌های موضوعی و منتخب در تمامی بیلبورد‌ها و سازه‌های تبلیغاتی شهر از سال گذشته فعالیت گسترده‌ای را آغاز کرده است تا شهر را نه تنها به یک موزه بزرگ، بلکه به یک آوردگاه فرهنگی و هنری تبدیل کند. جالب اینجاست که مردم نیز استقبال بسیار خوبی از این طرح‌ها نشان دادند و بعد از اتمام هر دوره، با ذوق فراوان به انتظار فعالیت بعدی و آثار دیگر این نهاد شهری نشسته‌اند.

طرح‌هایی مانند شهروند كوشا، نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر، رویداد بهارستان و بسیاری دیگر از موضوعاتی که در هر فصل و هفته، شهر را به فضایی فرهنگی تبدیل کردند. هنوز برخی از بنر‌های طرح شهروند کوشا در سطح شهر دیده می‌شود، این طرح جز موضوعاتی بود که در جهت شعار سال مقام معظم رهبری يعنی اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل و همزمان با هفته کار و کارگر در شهر راه‌اندازی شد و در بسیاری از آثار منتشر شده در آن مضامین عمیق دینی و قرآنی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در معرض دید مردم قرار گرفت.


http://zibasazi.ir/fa/media/k2/galleries/8224/35.jpghttp://zibasazi.ir/fa/media/k2/galleries/8224/44.jpg

حال قرار است برای دومین بار و از ابتدای خرداد‌ماه یکی از بزرگترین رویداد‌های فرهنگی در سطح شهر تهران با نام نگارخانه‌ای به وسعت يك شهر به اکران درآید. طرحی که در آن سازمان زیباسازی با کنار زدن درآمد‌های ناشی از فضا‌های تبلیغاتی شهر آن را به یک نگارخانه شهری تبدیل کرده است و در آن با نمایش آثاری از هنرمندان ایرانی، اسلامی و اروپایی حرکتی را برای آشتی دادن مردم با فرهنگ و هنر ایجاد کرده است.

در اینجا این نکته حائز اهمیت است که نمایش آثار فاخر در سطح شهر می‌تواند تلنگری به افکار عمومی باشد تا بتوانند به بخشی از وجود خود که خداوند به ودیعه گذاشته حساس شوند، چرا که هنر موضوعی است که انسان در آن ناگفته‌های باطنی حیات را به تصویر می‌کشد، لذا به معرض دید عموم گذاشتن آثار فاخر می‌تواند علاوه بر ارتقای دید بصری باعث فرهنگ‌سازی و توجه دادن به مقوله هنر باشد.

http://zibasazi.ir/fa/media/k2/galleries/8321/negarkhane55.jpghttp://zibasazi.ir/fa/media/k2/galleries/8321/negarkhane48.jpg

همچنین باید گفت در کلان شهری که نیازمند اخلاق و نشاط است؛ فضای بصری عاملی مهم برای تغییر رفتار شهروندی است که سازمان زیباسازی تاکنون نسبت به آن به‌خوبی توانسته عمل کند. حال باید گفت آشنا‌سازی مردم با فرهنگ، هنر، تغییر رفتار شهروندی، آموزش، پرورش روحیه، پرداختن به مضامین اسلامی و اخلاقی و بسیاری از موارد دیگر که در طرح‌های سازمان زیبا‌سازی ازجمله نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر دیده‌شده است، جای تقدیر دارد.

http://zibasazi.ir/fa/media/k2/galleries/8302/negarkhane21.jpg

گفتنی است در این دوره از نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر، آثار هنرمندان شاخص مدرن از کمال الملک به بعد انتخاب و آثار هنرمندانی به نمایش در خواهد آمد که در قید حیات نیستند. مجموعه آثار انتخاب ایرانی و خارجی در این رویداد هنری 8۰۰ اثر عنوان شده و تمام فضاهای تبلیغاتی سطح شهر در این رویداد مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

http://zibasazi.ir/fa/media/k2/galleries/8302/negarkhane31.jpg

در مجموع بیش از ۲ هزار سازه تبلیغاتی اعم از عرشه پل، بلیبورد و دیگر سازه‌های تبلیغاتی برای «نگارخانه‌ای به وسعت شهر» مورد استفاده قرار گرفته‌اند. بنا به گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تفاوت این دوره با دوره نخست زمان بیشتری بودکه برای طراحی، چاپ و نصب در اختیار داشته‌اند تا ضعف‌های دوره قبل را برطرف کنند.

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۳۱ - ۱۱:۲۷
0
0
وقتی که شهر رنگ و بوی آثار هنری و فرهنگی میگره من که دلم باز میشه و احساس می کنم که خیلی شهر خوبی و با کلاسی داریم.. ممنون از گزارشتون
علی صابری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۳۱ - ۱۱:۳۱
0
0
خیلی خوبه که ایکنا هم به این مسائل میپردازه..واقعا نظرم نسبت به روند خبرگزاری ایکنا تغییر کرد.
گزارش جالبی بود ضمن اینکه یه همچین رویدادی تا به حال توی کشور قبل از دوره اولش انجام نشده باید قدر و فرصتش رو بدونیم و بهترین بهره رو ازش ببریم.
یاعلی
پ.گنجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۳۱ - ۱۱:۳۴
0
0
اجرای نگارخانه‌ای به وسعت شهر کار غیر قابل باوری بود که شکل گرفت و باعث دلگرمی اهالی فرهنگ و هنر شده ضمن این که پیشنهاد می‌کنم سازمان زیبا سازی علاوه بر اکران این آثار، اصل آثار را هم در جایی مانند موزه هنرهای معاصر به نمایش بگذاره تا مردم بتوانند آثار اصلی را هم ببینند.
مهدی محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۳۱ - ۱۲:۰۷
0
0
اجرای این رویداد می‌تواند آموزشگاه بزرگی باشد، برای مخاطب تا چشم عموم جامعه را برای دیدن آثار هنرهای تجسمی تربیت کند.
لیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۱ - ۱۳:۳۶
0
0
انتخاب آثار دوره اول بهتر از این دوره انجام شه بود، بعضاً آثار چشم‌نوازی نبود
captcha