اگر این روزها به پایتخت سفر کنید با این مضامین به خوبی
آشنا میشوید. اینجا تهران است، شهری که این روزها فضای فرهنگی زیبایی را به خود
دیده و تنها کافی است سرتان را کمی بالا بگیرید تا شاهد طرحها و آثاری باشید که
نه تنها وجه فرهنگی و هنری دارند و طراوت را به روح و روان بیننده میدهند بلکه با
مضامین عمیق و زیبای ایرانی-اسلامی آمیخته شدهاند.
سازمان زیباسازی شهرداری تهران با اجرای طرحهایی در قالب نصب بنرهای موضوعی و منتخب در تمامی بیلبوردها و سازههای تبلیغاتی شهر از سال گذشته فعالیت گستردهای را آغاز کرده است تا شهر را نه تنها به یک موزه بزرگ، بلکه به یک آوردگاه فرهنگی و هنری تبدیل کند. جالب اینجاست که مردم نیز استقبال بسیار خوبی از این طرحها نشان دادند و بعد از اتمام هر دوره، با ذوق فراوان به انتظار فعالیت بعدی و آثار دیگر این نهاد شهری نشستهاند.
طرحهایی مانند شهروند كوشا، نگارخانهای به وسعت یک شهر، رویداد بهارستان و بسیاری دیگر از موضوعاتی که در هر فصل و هفته، شهر را به فضایی فرهنگی تبدیل کردند. هنوز برخی از بنرهای طرح شهروند کوشا در سطح شهر دیده میشود، این طرح جز موضوعاتی بود که در جهت شعار سال مقام معظم رهبری يعنی اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل و همزمان با هفته کار و کارگر در شهر راهاندازی شد و در بسیاری از آثار منتشر شده در آن مضامین عمیق دینی و قرآنی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در معرض دید مردم قرار گرفت.
حال قرار است برای دومین بار و از ابتدای خردادماه یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی در سطح شهر تهران با نام نگارخانهای به وسعت يك شهر به اکران درآید. طرحی که در آن سازمان زیباسازی با کنار زدن درآمدهای ناشی از فضاهای تبلیغاتی شهر آن را به یک نگارخانه شهری تبدیل کرده است و در آن با نمایش آثاری از هنرمندان ایرانی، اسلامی و اروپایی حرکتی را برای آشتی دادن مردم با فرهنگ و هنر ایجاد کرده است.
در اینجا این نکته حائز اهمیت است که نمایش آثار فاخر در سطح شهر میتواند تلنگری به افکار عمومی باشد تا بتوانند به بخشی از وجود خود که خداوند به ودیعه گذاشته حساس شوند، چرا که هنر موضوعی است که انسان در آن ناگفتههای باطنی حیات را به تصویر میکشد، لذا به معرض دید عموم گذاشتن آثار فاخر میتواند علاوه بر ارتقای دید بصری باعث فرهنگسازی و توجه دادن به مقوله هنر باشد.
همچنین باید گفت در کلان شهری که نیازمند اخلاق و نشاط است؛ فضای بصری عاملی مهم برای تغییر رفتار شهروندی است که سازمان زیباسازی تاکنون نسبت به آن بهخوبی توانسته عمل کند. حال باید گفت آشناسازی مردم با فرهنگ، هنر، تغییر رفتار شهروندی، آموزش، پرورش روحیه، پرداختن به مضامین اسلامی و اخلاقی و بسیاری از موارد دیگر که در طرحهای سازمان زیباسازی ازجمله نگارخانهای به وسعت یک شهر دیدهشده است، جای تقدیر دارد.
گفتنی است در این دوره از نگارخانهای به وسعت یک شهر، آثار هنرمندان شاخص مدرن از کمال الملک به بعد انتخاب و آثار هنرمندانی به نمایش در خواهد آمد که در قید حیات نیستند. مجموعه آثار انتخاب ایرانی و خارجی در این رویداد هنری 8۰۰ اثر عنوان شده و تمام فضاهای تبلیغاتی سطح شهر در این رویداد مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
در مجموع بیش از ۲ هزار سازه تبلیغاتی
اعم از عرشه پل، بلیبورد و دیگر سازههای تبلیغاتی برای «نگارخانهای به وسعت شهر»
مورد استفاده قرار گرفتهاند. بنا به گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران
تفاوت این دوره با دوره نخست زمان بیشتری بودکه برای طراحی، چاپ و نصب در اختیار
داشتهاند تا ضعفهای دوره قبل را برطرف کنند.
گزارش جالبی بود ضمن اینکه یه همچین رویدادی تا به حال توی کشور قبل از دوره اولش انجام نشده باید قدر و فرصتش رو بدونیم و بهترین بهره رو ازش ببریم.
یاعلی