لزوم بهره‌گیری از همه ابزارها برای معرفی فرهنگ مهدویت
کد خبر: 3500088
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۶
مهدی فیض تاکید کرد:

لزوم بهره‌گیری از همه ابزارها برای معرفی فرهنگ مهدویت

گروه هنر: دبیر علمی بخش دانشگاهی دوازدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت گفت: برای معرفی صحیح فرهنگ مهدویت، تنها یک زبان جوابگو نیست و به این منظور باید از تمامی ابزارهای مختلف برای اشاعه این مفهوم عظیم بهره برد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، برگزیدگان محور ادبی ـ هنری بخش دانشگاهی دوازدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با حضور جمع کثیری از مردم امروز، 1 خردادماه در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه پس از قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، مهدی فیض، دبیر علمی جشنواره مهدویت در سخنانی اظهار کرد: این جشنواره با این هدف برگزار شد که فعالیت‌های علمی، ادبی و هنری دانشجویان را در عرصه مهدویت شناسایی کرده و زمینه تبلیغ آن را فراهم آورد. با این نگاه جشنواره در فضای اجتماعی و مردمی برگزار شد و استقبال نیز از آن بسیار راضی کننده بود.

وی افزود: مرکز انتظار موعود جهاد دانشگاهی این افتخار را داشته تا با تکیه بر پتانسیل دانشجویان این رویداد را برگزار کند. البته برگزاری 9 دوره جشنواره با همین محوریت نشان دهنده این امر است که ما هنوز راه زیادی برای رسیدن به نقطه کمال در پیش داریم. ولیکن مطمئن هستیم با پتانسیلی که جوانان ما از خود نشان داده‌اند رسیدن به نقطه اوج دور از تصور نیست.

فیض تاکید کرد: توان و نیرویی که در توضیحات فوق به آن اشاره کرده‌ام سبب شد تا جشنواره این دوره در سه بخش برگزار شود. بخش اول همانند دوره‌های گذشته در حوزه علم بود و دو بخش دیگر به ادب و هنر اختصاص پیدا کرده بود. در این عرصه‌ها نیز آثار بسیاری رسیده‌اند که ما را به برگزاری بهتر این جشنواره ‌در دوره‌های بعد امیدوار کردند.

در ادامه مراسم سیدمهدی میرمحمدی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران و دبیر جشنواره با تاکید بر اینکه حضور مردم به اختتامیه این جشنواره رونق داده است، گفت: با هم‌اندیشی‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که اختتامیه جشنواره را در جشن مردمی میلاد امام زمان(عج) برگزار کنیم، چون هم مردم می‌توانستند با جشنواره مهدویت آشنا شوند و هم اینکه جشنواره در بین توده‌های مردم جای خود را باز می‌کرد.

میرمحمدی درباره تعداد آثار اینگونه توضیح داد: در بخش علمی 94 مقاله به دستمان رسید، اتقاقی که نشان می‌دهد تا چه حد جوانان ما ظرفیت بالای علمی برای موضوعاتی چون مهدویت را دارا هستند. در بخش ادبی و هنری نیز 203 اثر به جشنواره ارسال شد که در ادامه این مراسم از برگزیدگان این بخش‌ها تجلیل می‌شود.

دبیر جشنواره مهدویت تاکید کرد: طبق مذاکراتی که با سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران داشتیم، این توافق حاصل شد که آثار برگزیده یک هفته در فرهنگسرای ابن سینا به نمایش درآید. البته برای مقالات علمی نیز سیاست‌های مشابهی در نظر گرفته شده تا امکان معرفی بهتر آنها فراهم باشد.

میرمحمدی در انتهای سخنانش درباره چرایی بهره‌گیری از زبان هنر در جشنواره مهدویت چنین توضیح داد: بر کسی پوشیده نیست که هنر امروز رساترین زبان برای بیان مضامین مختلف است، چون ارتباطش با مردم بسیار نزدیک است. با این توضیح اگر ما بخواهیم در تمامی حوزه‌ها چشم خود را به روی داشته‌های هنر ببندیم، در حقیقت از سرمایه‌ای کلان چشم‌پوشی کرده‌ایم.

در بخش پایانی این مراسم نیز پس از اجرای موسیقی سنتی، برگزیدگان بخش‌های ادبی و هنری به شرح زیر اعلام شدند.

برگزیدگان محور ادبی

برگزیده متن‌های ادبی: نسرین نیلیه از اصفهان

برگزیده شعر: هانیه محمد طاهری از تهران

برگزیده دلنوشته: رقیه ربیعی نویدهی از قم

شایسته تقدیر متن ادبی: محمد حسنی از تهران

شایسته تقدیر شعر: وجیه کل حیدری از قزوین

شایسته تقدیر رمان: آمنه پازوکی از تهران

شایسته تقدیر داستان کوتاه: حامد رفیعی از یزد

شایسته تقدیر شعر و متن ادبی: احسان پور اسماعیل و سمانه پور اسماعیل از مشهد

برگزیدگان محور ادبی

برگزیده تذهیب: محمد ستاریان از تهران

برگزیده پوستر: مرتضی رحمتی از تهران

شایسته تقدیر عکس: محمدرضا آرین‌پور از تهران

شایسته تقدیر تذهیب: فاطمه عمیدی از البرز

شایسته تقدیر: محدثه پرنیان از تهران

captcha