جای خالی مددکاران قرآنی در مناطق محروم
کد خبر: 3500399
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳

جای خالی مددکاران قرآنی در مناطق محروم

گروه فعالیت‌‌های قرآنی: مدیرعامل مؤسسه قرآنی بشارت وحی با اظهار گلایه از تمرکز اساتید طراز اول قرآنی در مراکز استان‌ها، عنوان کرد: این تمرکز باعث شده تا شاهد جای خالی مددکاران قرآنی در مناطق محروم باشیم.

فهیمه‌سادات موسوی‌نیا، مدیرعامل مؤسسه قرآنی بشارت وحی مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ايكنا) از خراسان رضوی از لزوم اجرای طرح مددکاران قرآنی سخن گفت و با اشاره به برگزاری موفق مسابقات کمیته امداد، استقبال از این مسابقات را نسبت به سال گذشته بسیار خوب توصیف کرد و افزود: این مسابقات به صورت منطقه‌ای و طی چهار مرحله برگزار شد که در هر مرحله هشت استان شرکت کردند.
مدیرعامل مؤسسه قرآنی بشارت وحی ادامه داد: این رقابت‌ها در چهار رشته مفاهیم، نهج‌البلاغه، حفظ و ترتیل و در دو بخش مادران و دختران مددجو برگزار شد که در هر گروه بالغ بر 400 نفر حضور داشتند.
وی با تأکید بر غفلت از این قشر جامعه عنوان کرد: متأسفانه مددجویان کمیته امداد به رغم برخورداری از ظرفیت و استعداد‌های لازم، در استان‌های خود از استاد قرآن بی‌بهره‌اند و اگر کلاسی هم دایر شود به صورت مقطعی توسط خود کمیته امداد به منظور آمادگی در مسابقات این نهاد است.
موسوی‌نیا اضافه کرد: آموزش‌های ما تنها به شهر خود و افرادی که بارها در مسابقات رتبه کسب کرده‌ و از سطوح عالی برخوردارند، محدود می‌شود به گونه‌ای که این افراد را که حقیقتا به این آموزش‌ها نیازمندند، کاملا از یاد برده‌ایم.
وی با اشاره به اظهار گلایه‌مندی دائمی متسابقان از این موضوع ابراز کرد: مددجویان کرارا از حضور اساتید بزرگ قرآنی در مراکز استان‌ها و بی‌مهری به نقاط محروم به بنده گلایه می‌کنند، این در حالی است که قطعا همه ما باید فردا پاسخگو باشیم.
این استاد قرآن تصریح کرد: این افراد غالبا با استعدادها و صدای بسیار خوب و علاقه خاصی به این مسابقات می‌آیند اما کاملا با قوانین و سازوکار مسابقات بیگانه و ناآشنا هستند؛ بنابراین مسئولان، اساتید قرآنی و رسانه باید به عنوان سه ضلع مرتبط در این زمنیه نقش ایفا کنند.
وی در ادامه از ضرورت اجرای طرح مددکاران قرآنی به مددجویان کمیته امداد سخن گفت و افزود: در قالب این طرح از اساتید، قاریان و حافظانی که شرایط و امکان حضور در نقاط محروم و خدمت‌رسانی به این قشر از جامعه را دارند، دعوت می‌‌کنیم تا به صورت داوطلبانه به عنوان مددکار قرآنی به این مناطق اعزام شوند.
مدیرعامل مؤسسه بشارت وحی مشهد با بیان اینکه در همین زمینه پیشنهاداتی را به کمیته امداد ارائه کرده‌ایم، گفت: از اساتیدی که آمادگی تدریس روخوانی، روانخوانی، تجوید و صوت و لحن در مقاطع و استان‌های مختلف را دارند، درخواست می‌کنیم که از طریق جامعه قاریان، اداره اوقاف اعلام کنند و یا حتی خبرگزاری ایکنا در سایت بخشی را به این موضوع اختصاص دهد البته این یک پیشنهاد است و سازوکار این اتفاق از طرف این سازمان‌ها اعلام شود.
وی متذکر شد: مسئولان کمیته امداد ممکن است نتوانند به تنهایی در این زمینه اقدام جدی انجام دهند، چون غالبا با کمبود بودجه مواجه هستند، که این امر این خود حکم مانع را دارد اما همه فعالان قرآنی موظف به انجام این کار هستند.
موسوی‌نیا همچنین اظهار کرد: البته اساتید و قاریانی هستند که بدون هیچگونه چشمداشتی به یاری قرآن در مناطق محروم می‌شتابند اما هدف از انجام کار این است که قرآنیان هر استان به داد هم‌استانی‌های خود برسند.
وی در خاتمه بر ظرفیت اجرای این طرح در سطح کشور و برای تمام اقشار تأکید کرد و مشارکت تمام قرآنیان در محرومیت‌زدایی قرآنی در سطح ملی را خواستار شد.
captcha