مؤسسه‌ای که با نور دل قرآن آموزش می‌دهد/ 50 هزار نفر فعال قرآنی نابینا
کد خبر: 3500780
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸

مؤسسه‌ای که با نور دل قرآن آموزش می‌دهد/ 50 هزار نفر فعال قرآنی نابینا

کانون خبرنگاران نبأ: مدیرعامل بنیاد قرآنی روشندلان با اشاره به فعالیت‌های این بنیاد گفت: حدود 800 هزار نابینا در کشور جمهوری اسلامی ایران داریم و از این تعداد حداقل 50 هزار نفر از فعالان قرآنی هستند.

سیدمرتضی نیکزاد، مدیرعامل بنیاد قرآنی روشندلان در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، در رابطه با فعالیت بنیاد قرآنی روشندلان، گفت: این بنیاد در واقع یک مؤسسه فرهنگی قرآنی است که گروه هدف آن نابینایان هستند و در سطح کشوری و بین‌المللی در زمینه‌هایی همچون آموزش، برگزاری مسابقات، چاپ و نشر قرآن با خط بریل و دیگر بخش‌ها فعالیت می‌کند.
وی اظهار کرد: حدود 800 هزار نابینا در کشور جمهوری اسلامی ایران داریم و از این تعداد حداقل 50 هزار نفر از فعالان قرآنی هستند که با شیوه‌هایی خاص با قرآن ارتباط دارند، ما نباید به این 50 هزار نفر اکتفا کنیم و باید برای باقی نابینایان نیز برنامه داشته باشیم تا بتوانیم 750 هزار نفر دیگر را نیز به راه قرآن آوریم و جذب قرآن کنیم، این کار عزم بسیاری را می‌خواهد و همکاری همه دستگاه‌ها و مسئولان را می‌طلبد.

مؤسسه‌ای که بدون چشم‌داشت قرآن آموزش می‌دهد
نیکزاد ادامه داد: در بنیاد قرآنی روشندلان تا به حال حدود 10 هزار نفر از روشندلان سراسر کشور را تحت پوشش آموزش‌های قرآنی خود قرار داده‌ایم، با توجه به اینکه این مؤسسه به‌شکل مردمی اداره می‌شود و افراد خیر کمک‌رسان ما هستند، پیشرفت خوبی را داشته‌ایم اما تا کنون ما از سوی دستگاه حکومتی برای چاپ و نشر قرآن با خط بریل و حمایت از برنامه‌های آموزشی هنوز آنچنان کمکی دریافت‌ نکرده‌ایم و این باعث شده است تا به سمت مردم رو کنیم و از خیرین برای فعالیت‌های خودمان کمک بگیریم؛ مؤسسه ما مؤسسه درآمدزایی نیست و فعالیت‌های آن به‌صورت رایگان بوده و از فعالیت‌ها درآمدی حاصل نمی‌شود، چاپ قرآن با خط بریل، برگزاری مسابقات و تهیه هدایا هزینه‌بردار است و کمک مردم را می‌طلبد.
وی افزود: مرکز مؤسسه در اصفهان است ولی طرح‌ها و برنامه‌های ما در سطح کشور به اجرا در می‌آید، مسابقات کشوری، ارائه قرآن‌های مخصوص نابینایان و آموزش‌های غیر حضوری ما در سراسر کشور قابل اجرا است.

راه کیفیت‌بخشی به محافل قرآنی
نیکزاد راه کیفیت‌بخشی به محافل و مسابقات قرآنی را واگذاری برگزاری آن‌ها به بخش خصوصی و مردمی دانست و بیان کرد: برای بهبود محافل و مسابقات قرآنی بهتر است برگزاری آن‌ها به بخش خصوصی و مردمی واگذار شود و اداره این مسابقات تنها به دست دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی نباشد، بخش‌های خصوصی و مردمی تا به‌حال نشان داده‌اند که با کمترین امکانات بیشترین بازدهی را داشته‌اند.
وی ادامه داد: وقتی یک مؤسسه مردمی اجرای کاری را بر عهده می‌گیرد همه مردم برای کمک‌رسانی حاضر هستند اما وقتی یک دستگاه دولتی اجرا را بر عهده می‌گیرد همه خود را کنار می‌کشند و خود دولت باید تمام هزینه‌ها را بر عهده بگیرد؛ لذا بهتر است برای بهبود کیفیت محافل قرآنی کار به مؤسسات و بخش مردمی سپرده شود.
مدیرعامل بنیاد قرآنی روشندلان بیان کرد: اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور و اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور توانایی برگزاری برنامه‌های کلان قرآنی در کشور را دارند، برای محافل نابینایان نیز همین‌طور است، ما در بخش نابینایان هم اتحادیه و هم مؤسسه قرآنی داریم که توانایی برگزاری محافل قرآنی را همان‌طور که امسال در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شاهد بودیم، دارند.
وی در پایان ضمن تشکر از مسئولان سازمان بهزیستی و سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت: از زحمات مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان بهزیستی کشور که تمام قد ایستادند و برای اولین بار مسابقات نابینایان را در سی‌وسومین دوره مسابقات قرآن کریم برگزار کردند، تشکر می‌کنیم.

*امیر صالحی
captcha