کارمند دانشگاه ارومیه، بر صدر مسابقات قرآن
کد خبر: 3500783
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱

کارمند دانشگاه ارومیه، بر صدر مسابقات قرآن

کسب رتبه اول در رشته قرائت در سی و سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، عنوان بزرگ و قابل توجهی است که نصیب حامد ولی زاده، نماینده کشورمان در این دوره از مسابقات شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، تسنیم نوشت: حامد ولی زاده، قاری ممتاز و بین المللی کشورمان که از استان آذربیجان غربی و شهر ارومیه در این دوره از رقابت ها شرکت کرده، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم از فعالیت قرآنی اش در سال های گذشته و روندی که طی کرده تا چنین عنوان بزرگی را به دست آورده، می‌گوید.
کارمند دانشگاه علوم پزشکی ارومیه هستم
تسنیم: شما را به عنوان رتبه اول رشته قرائت در مسابقات بین المللی قرآن کریم می شناسیم. اما خوب است برای شروع گفتگو به طور اجمالی از سایر فعالیت هایتان هم بدانیم.
متولد سال 1367 در شهر ارومیه از استان آذربایجان غربی هستم. فارغ التحصیل رشته فوریت های پزشکی ام که به عنوان کارمند در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه فعالیت دارم. در حال حاضر هم در رشته مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می کنم. در عین حال مدیریت سایت تنغیم را هم بر عهده دارم. عضو مجمع قاریان و حافظان ارومیه هستم و عضویت در گروه تواشیح تسنیم ارومیه هم جزء فعالیت های من است.
تسنیم: با این توضیحات با نغمات موسیقی عرب هم آشنایی دارید.
همین طور است. به دلیل فعالیت چند ساله در حوزه تواشیح و مدیحه سرایی در گروه تسنیم ارومیه، تسلط خوبی بر نغمات موسیقی عرب و آهنگسازی تواشیح به دست آورده ام.
تسنیم: امسال به عنوان رتبه اول قرائت در سطح بین المللی شناخته شدید. آیا قبل از این هم رتبه های این چنینی در کارنامه قرآنی تان وجود داشته است؟
بله. در مجموع می توانم بگویم بارها در مسابقات سراسری قرآن کریم رتبه های برتر را کسب کرده ام. از جمله آن می توانم به رتبه اول در مسابقات بین المللی دانشجویان جهان و رتبه اول مسابقات ملی دانشجویان ایران اشاره کنم . البته به لطف خدا رتبه دوم مسابقات سراسری قرائت سازمان اوقاف و امور خیریه در مقطع شکوفه ها و رتبه اول مسابقات سراسری بسیج را هم به دست آورده ام.
آنقدر تمرین کرده بودم که کسب رتبه اول مسابقات امسال، قابل پیش‌بینی بود
تسنیم: تا قبل از این دوره از رقابت ها و اعلام نتایج، خودتان تصور می کردید که عنوان رتبه اول در رشته قرائت را کسب کنید؟
حقیقت این است که من برای حضور در این رقابت بین المللی تلاش زیادی کرده بودم. به پشتوانه سال ها تمرین و شرکت در جلسات اساتید بزرگ قرائت، در سال گذشته توانستم رتبه اول در مسابقات کشوری سازمان اوقاف و امور خیریه را در رشته قرائت به دست بیاورم. بعد از آن هم، از آنجایی که رتبه اول این مسابقات به رقابت های بین المللی راه پیدا می کند، در سی و سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن به عنوان نماینده کشورمان حضور داشتم. در عین حال سابقه حضور قوی قاریان ایرانی در عرصه رقابت های قرآنی نشان می داد که آن ها عموما رتبه های بسیار خوبی را کسب می کنند و من هم به دلیل تمرین های زیاد و توان قاریان ایرانی، بعید نمی دانستم که حائز رتبه اول شوم، به نوعی قابل پیش بینی بود.
تسنیم: سفرهای تبلیغی یکی از برنامه های اصلی قاریان و حافظان قرآن کریم است. شما هم تا به حال چنین سفرهایی داشته اید؟
تا به حال دو بار سفر تبلیغی به کشور عربستان داشته ام و در عین حال به کشورهای مالزی، بحرین، هندوستان، گرجستان و ترکیه هم برای تبلیغ دین اسلام سفر کرده ام.
چهارساله بودم که قرائت قرآن را شروع کردم
تسنیم: از چه زمانی با قرآن کریم مانوس شدید و تلاوت را شروع کردید؟
برای پاسخ به این پرسش باید در وهله اول از زحمات بسیار و شوق پدر و مادرم برای قاری شدنم یاد کنم. من در خانواده ای مذهبی به دنیا آمدم و علاوه بر والدینم، برادر بزرگترم، حاج بابک ولی زاده، هم با قرآن مأنوس بوده و به عنوان قاری قرآن رتبه های بسیار خوبی کسب کرده است. به این ترتیب تقریبا چهار ساله بودم که شروع به قرائت کردم. اوایل در منزل و در کنار خانواده تلاوت داشتم، اما به مرور پدر و برادرم من را به همراه خودشان به جلسات قرآنی می بردند. خدا را شکر می کنم که در خانواده ای به دنیا آمدم که از هر لحاظ حمایتم کرده و شرایط ایده آل برای پیشرفتم فراهم کرده است. پدر و مادر عزیزم همواره در همه مراحل زندگی ام پشتوانه و حامی ام بودند تا این موفقیت قسمت من شود.
تسنیم:‌ با این توضیحات، باید نتیجه بگیریم که در حدود بیست سال قبل جلسات قرآنی فعالی در شهر ارومیه برقرار بوده است.
همین طور است. از همان دوران جلسات قرآنی و هیات های بسیاری در شهر ما دایر بود که بیشتر آن ها به طور هفتگی فعالیت داشتند.
تسنیم: شما هم در همین جلسات تلاوت قرآن داشتید؟
بله. عمده قرائت هایم را در همین جلسات قرآنی ارائه می دادم. به این ترتیب می توانم بگویم در این گونه مراسم‌ها بود که نسبت به ادامه مسیر قرائت قرآن تشویق می شدم.
اوایل، لحن قرائت‌های عبدالباسط را حفظ و اجرا می‌کردم
تسنیم: آن زمان قرائت کدام یک از اساتید قرائت شما را به این مسیر تشویق می کرد؟
اوایل قرائت های استاد عبدالباسط را گوش می دادم . آنقدر این کار را تکرار می کردم تا لحن استاد را حفظ می شدم و همان را در جلسات قرآنی شهرمان اجرا می کردم.
تسنیم: خودتان تمایل به حضور در جلسات قرآن داشتید یا خانواده به این کار تشویق تان می‌کردند؟
بیشتر از سمت خانواده تشویق می شدم. چون آن زمان سن کمی داشتم و ارزش قرائت را به خوبی نمی دانستم. اما خانواده و به خصوص پدرم آن قدر پیگیر و مشتاق ادامه فعالیتم در حوزه قرائت بودند که به هر مراسم قرآنی دعوت می شدم، من را با خود می بردند.
کیلومترها مسافرت کردم تا فنون قرائت را یاد بگیرم/ هدفم این بود که مردم با شنیدن تلاوتم، یاد خدا در دلشان زنده شود
تسنیم: همین تشویق ها موجب شد تا در سن نوجوانی و جوانی تان هم قرائت را ادامه دادید؟
بله. به اندازه ای که برایم ممکن بود در جلسات قرآنی شهر ارومیه شرکت می کردم و حتی در شهرهای دیگر هم به دنبال آموختن نکته های آموزشی بودم. به قدری که گاهی اوقات کیلومترها دور از شهرم سفر کردم تا فنون قرائت را یاد بگیرم. چون همیشه این هدف را داشتم که یک روز باید بهترین قاری جهان شوم و مردم از شنیدن تلاوت های من یاد خدا در دلشان زنده شود.
ماجرای تشویق‌های استاد عباسی با یک شکلات
تسنیم: اشاره کردید که در ابتدا فنون مربوط به قرائت قرآن را از برادرتان می آموختید. آن زمان در جلسات اساتید قرائت هم شرکت می کردید؟
همین طور است . در آن زمان خانواده ام تشویقم کرده بودند تا در جلسات مرحوم استاد عباسی شرکت کنم. به خاطر دارم که در آن دوره هیاتی در شهر ما برقرار بود که جلسات قرآنی برپا می کرد. من هم در همان جلسه قرآنی تلاوت داشتم. به خاطر دارم هر بار که تلاوت داشتم، استاد عباسی با یک شکلات من را تشویق می کرد.
تسنیم: در دوران نوجوانی و در مسابقات قرآن که ویژه دانش آموزان برگزار می شود هم شرکت می کردید؟
هر قدر که برایم ممکن بود در رقابت های قرآنی شرکت می کردم تا سطح خودم را نسبت به دیگران بسنجم و قرائتم را تقویت کنم. به این ترتیب در سال 1379 در مسابقات سراسری دانش آموزان شرکت کردم و رتبه اول را به دست آوردم.
استاد اربابی سال‌ها قبل،‌ مقام امروزم را پیش بینی کرده بود
تسنیم: خاطره ای از اولین رقابت قرآنی تان دارید؟
مسابقات در آن سال در شهر زنجان برگزار شد. بعد از تلاوت من، استاد اربابی رحمة الله علیه که در آن دوره از داوران مسابقات قرآن کریم بود، خیلی فوری من را صدا کرد و پرسید که استاد من در زمینه قرائت چه کسی است. من هم جواب دادم که در جلسات قرآنی همه اساتید قرائت در شهرمان، ارومیه، شرکت می کنم. مانند استاد صولتی و عیاری و همچنین استاد میرقلنج که بیشتر از بقیه در جلسات آن ها شرکت می کنم. استاد اربابی تشویقم کرد که استعداد خوبی برای تلاوت دارم و در محضر استادان خوبی هم شرکت می کنم. در عین حال در همان اولین رقابت به من گفتند که اگر به طور مداوم تمرین داشته باشم و نکات مربوط به قرائتی را که استادانم ارائه می دهند به خوبی اجرا کنم، روزی می رسد که رتبه اول قرائت در سطح کشور می شوم.
تسنیم: نتیجه مسابقات آن سال چه شد؟
آن سال که اولین رقابت در سطح کشوری و در رشته قرائت را انجام دادم موفق شدم در مقطع دوم راهنمایی رتبه اول مسابقات را کسب کنم. بعد از اینکه رتبه اول را به دست آوردم، باز هم با راهنمایی های اساتیدم در مسابقات سراسری اوقاف و امرو خیریه، در مقطع شکوفه ها رتبه دوم را کسب کردم.
تسنیم: به حضور و نقش خانواده تان در این موفقیت قرآنی اشاره کردید. در این مسیر از محضر چه اساتیدی استفاده کردید؟
یکی از استادان حوزه قرائت قرآن که در سال های گذشته وقت زیادی برای من گذاشت و ضمن این که نکات فنی قرائت را به ما آموزش می داد، از نظر روحی هم مشوق بزرگی برایم محسوب می شود، استاد مصطفی صولتی و استاد مجرد هستند که همیشه و به ویژه در زمان مسابقات سراسری قرآن کریم حامی و مشوق من بوده اند. در عین حال همیشه از طریق مشاوره ها و پیگیری هایشان من را تشویق یم کردند تا این موفقیت بزرگ قرآنی ممکن شد.
البته باید یادآوری کنم که سال های زیادی است که در جلسات قرائت استاد صولتی در شهر ارومیه شرکت می کنم. یکی از نکات بسیار مهم در جلسات ایشان آن است که علاوه بر یادگیری فنون و نکات مربوط به قرائت قرآن، از لحاظ اخلاقی و رفتاری هم درس های بزرگی به ما می دهد و می توانم ازایشان به عنوان استاد احلاق هم یاد کنم. چون در طول سال ها شاگردی کردن و همنشینی با استاد صولتی از نظر اخلاقی هم تحت تاثیر ایشان قرار گرفته ام.
در عین حال باید یادآوری کنم که در طول فعالیت در حوزه قرآنی از محضر استادان دیگری هم استفاده کرده ام و هر جا استادی به آموزش فنون مربوط به قرائت می پرداخت، حتی اگر کیلومترها با من فاصله داشت، خودم را به او می رساندم. به عنوان مثال می توانم از استاد احمد ابوالقاسمی، استاد مجید عیاری ، استاد علیرضا عیوضی، استاد حسن حسین زاده، مرحوم استاد سرهنگ عباسی، استاد حاج محمد میرقلنج، استاد رسول سلیمانی و استاد صمد محمدپور  یاد کنم.
جوانی کردن به شیوه بچه مسلمان ها کار سختی نیست
تسنیم: یکی از انتظاراتی که مردم از همنشین های قرآن دارند، این است که رفتارشان الگوی دیگران باشد. شاید بعضی مردم تصور کنند که اخلاق قرآنی داشتن در مورد شما که جوان هستید، کمی سخت می شود و مجبور هستید مثل بقیه همسن و سال هایتان جوانی و خوشگذرانی نکنید.
در جواب این مطلب باید بگویم که جوانی کردن به شیوه بچه مسلمان ها کار سختی نیست. کافی است مراقبت از رفتار و حرف ها ملکه ذهن ما باشد. دیگر هیچ نیازی نیست که مثلا سینما نرویم، تفریح نکنیم، کتاب نخوانیم  و کارهای دیگری مربوط به جوانی را انجام ندهیم. در واقع خیلی راحت می شود مسلمان بود و جوانی کرد. نه فقط حافظان قرآن، بلکه خیلی از جوان های دیگر هم در کشور خود ما هستند که پای بند اسلام و قرآن و اهل بیت علیهم السلام هستند و در عین حال روحیه نشاط و شادابی خودشان را حفظ کرده اند.
بنابراین اگر کسی به درستی با آموزه های قرآن و امامان معصوم علیهم السلام آشنا باشد، در هر لحظه از زندگی آنها را به خاطر دارد و سعی می کند گفتار و کردارش طبق اسلام باشد. اما لازمه مسلمان بودن این نیست که حتما همه حافظ قرآن باشند. البته حفظ قرآن کار بسیار پسندیده ای است که برکت های زیادی در زندگی دنیا و آخرت به همراه دارد. اما عامل بودن به قرآن نکته ای است که همه مسلمان ها باید به آن توجه داشته باشند و این کار هم منافاتی با تفریح و شوخی و خنده ندارد.
تسنیم: در حرف هایتان به برکت های حفظ قرآن در زندگی اشاره کردید.
یکی از برکت های حفظ بودن آیه های قرآن این است که هر وقت در شرایط سخت زندگی قرار می گیرم و مشکلی برایم پیش می آید، آیه ها را با خودم مرور می کنم و روحم آرام می شود و بهتر و راحت تر می توانم تصمیم بگیرم. البته باید تاکید کنم که ما نوس شدن با قرآن سراسر برکت و رحمت است و انسان را از خیلی مشکلات و گناهان دور می کند. در جامعه امروز که انواع سایت ها و برنامه های ماهواره ای قصد دارند ایمان مسلمان ها را مورد حمله قرار بدهند، پناه بردن به قرآن و اهل بیت علیهم السلام می تواند جوان های ما را از خطرات دور نگه دارد و این یکی از بزرگ ترین و مهمترین برکت اسلام محسوب می شود. به همین خاطر است که پدر و مادرم من را از زمان کودکی به مجلس های قرآن و ذکر اهل بین علیهم السلام می بردند تا حال و هوای معنوی این مجلس ها را حس کنم و با آن خو بگیرم.
captcha