ضرورت تولید آثار هنری با نگاه مستقیم به مضامین قرآنی
کد خبر: 3501406
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳
رضا آشتیانی

ضرورت تولید آثار هنری با نگاه مستقیم به مضامین قرآنی

گروه هنر: یک بازیگر و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون عنوان کرد: سریال‌های مناسبتی ماه رمضان معمولاً نگاهی غیرمستقیم به آموزه‌های قرآنی دارند، اما ضروری است که هر از گاهی کارهایی هم تولید شود که نگاهی مستقیم به مضامین قرآنی دارند.

رضا آشتیانی، بازیگر و تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو باخبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)با بیان اینکه تلویزیون در ماه رمضان می‌تواند مبلغ ارزش‌های اسلامی و اخلاقی باشد، گفت: هر ساله در ماه رمضان برنامه‌های مختلفی از شبکه‌های سیما روی آنتن می‌رود که هر کدام به نحوی به موضوعات دینی و قرآنی توجه دارند. در میان این تولیدات، سریال‌های نمایشی جایگاه ویژه‌ای را دارا هستند، آثاری که معمولاً بعد از افطار پخش شده و مخاطبان وسیعی را به سمت خود جلب می‌کند. این آثار عموماً مجموعه‌هایی هستند که در ژانر خانوادگی تولید شده و مسائل روز‌مره زندگی مردم را مد نظر قرار می‌دهند.

وی افزود: نگاه سریال‌های مناسبتی ماه رمضان به آموزه‌های قرآنی معمولاً شکلی غیرمستقیم دارد. گاهی این توجهات در قالب سریال‌های ماورایی مد نظر قرار می‌گیرد و زمانی دیگر در پس داستانی اجتماعی و خانوادگی موضوع مورد نظر لحاظ می‌شود. در این میان کمتر آثاری را می‌توان یافت که همانند «صاحبدلان» نگاهی مستقیم به موضوعات قرآنی داشته باشند؛ البته اینکه به چه طریق می‌توان از موضوعات مورد نظر برای اشاعه اندیشه‌های قرآنی سود برد، بحثی است که باید به آن نگاهی کارشناسانه داشت، اما ضروری است هر از گاهی کارهایی هم تولید شود که نگاهی مستقیم به مضامین قرآنی دارند.

این بازیگر درباره تاثیرگذاری سریال‌های ماه رمضان هم چنین توضیح داد: اگر سریال‌های مورد نظر ماه رمضان کیفیت خوبی داشته باشند برای تماشاگر تاثیرگذاری لازم را به همراه خواهند داشت. برای مثال در سریالی چون «صاحبدلان» مفاهیم به حدی واقعی و قلبی بود که تماشاگر گاهی فراموش می‌کرد یک اثر نمایشی را تماشا می‌کند، برای همین با آن ارتباط برقرار می‌کرد. این اتفاق در چند کار دیگر نیز روی داده بود، اما متاسفانه در بسیاری از سریال‌ها، چنین خصیصه‌ای وجود ندارد.

آشتیانی با بیان اینکه نگاه تولید‌کننده چنین آثاری به موضوعات دینی و اعتقادی باید دغدغه‌مند باشد، تصریح کرد: درباره چرایی موفقیت یک سریال مناسبتی دلایل بسیاری را می‌توان ذکر کرد که بخشی از آن مربوط به مسائل حرفه‌ای می‌شود، اما بخش دیگر نیز به باور قلبی کارگردان مربوط است. یعنی کسی که پشت دوربین چنین کارهایی قرار می‌گیرد باید به پیام کار خود باور داشته باشد، آن گاه می‌توان انتظار داشت که تماشاگر هم مضامین آن اثر را بپذیرد، در غیر این صورت تنها با تکیه بر داشته‌های حرفه‌ای اثری تولید خواهد شد که تنها جنبه نمایشی دارد.

بازیگر فیلم «خاک سرد» در پاسخ به این سؤال که چرا در ماه رمضان مردم بیشتر مخاطب سریال‌های تلویزیون هستند؟ گفت: دلیل ابتدایی آن این است که اغلب مردم بعد از افطار در حال استراحت کنار خانواده هستند. برای همین تماشای سریال‌های سیما می‌تواند بخشی از خستگی مردم را برطرف کند، به ویژه کارهایی که در ژانر طنز تولید می‌شود و نوعی خوشحالی مضاعف به مردم عرضه می‌کند. دلیل اینکه می‌گویم خوشحالی مضاعف، آن است که ماه رمضان ضیافت الهی است که بندگان در این ایام سر سفره پروردگار متعال پذیرایی می‌شوند.

وی در پایان تاکید کرد: مطلب دیگر اینکه در این ماه، فضایی در کشور حاکم است که معنویات را بیشتر از ایام دیگر می‌توان حس کرد. برای همین سریال‌هایی که در آنها موضوعات دینی و قرآنی مد نظر است تماشاگر بیشتری نیز دارد. اما ذکر یک نکته را در پایان این بحث ضروری می‌دانم، آن هم این‌که سریال‌های ماه رمضان عموماً کمی شتابزده تولید می‌شوند، همین عامل نیز به روی کیفیت آثار تاثیر می‌گذارد. این معضل نیز بارها تذکر داده شده، اما بنا به دلایلی که بخشی از آن مربوط به بودجه است این معضل هنوز وجود دارد.

captcha