مؤسسه طهورای ساری فاقد هرگونه مجوز امور قرآنی است
کد خبر: 3501586
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴
فوقی:

مؤسسه طهورای ساری فاقد هرگونه مجوز امور قرآنی است

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران با اشاره به اینکه مؤسسه طهورا فاقد هرگونه مجوز امور قرآنی است، اظهار کرد: به مدیریت این مؤسسه مهلت داده شده که تا تاریخ 15 خردادماه مدارک مورد نیاز خود را برای کسب مجوز قانونی ارائه دهد.

چهارم خردادماه 95 خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مصاحبه‌ای با عنوان «هیئت 9 نفره مانع تعطیلی مؤسسه قرآنی شد» با مدیر مؤسسه طهورای ساری مبنی بر اینکه معاونت قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برای این مؤسسه مشکلی را ایجاد کرده، انجام داد و طی این مصاحبه رقیه افتخاری‌منش،‌ مدیر این مؤسسه مطالبی پیرامون مسئله پیش آمده برای مؤسسه، ارائه کرد.
در همین راستا خبرگزاری ایکنا مصاحبه‌ای را با محمد فوقی، معاون قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران داشته که در ادامه تقدیم حضورتان می‌شود.

فوقی در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه مؤسسه طهورای ساری فاقد هرگونه مجوز قانونی است، اظهار کرد: این مؤسسه در گذشته مؤسسه فرهنگی ـ هنری بوده و قرار بر این بود که مدیر مؤسسه ضمن أخذ مجوز، آن را تبدیل به مؤسسه قرآنی کند که در این زمینه مراحلی را نیز طی کرد ولی ادامه نداد و مؤسسه هم‌اکنون فاقد مجوز است. البته در این زمینه مقصر اصلی مدیر مؤسسه است که پیگیری لازم را انجام نداده و کوتاهی کرده است.

وی افزود: در همین راستا مدیریت مؤسسه اقدام به ایجاد هشت شعبه غیر‌قانونی در نقاط مختلف شهرستان ساری کرده است که با توجه اینکه حتی اگر یک مؤسسه‌ قرآنی مجوز نیز داشته باشد، حق ایجاد شعبه ندارد و باید برای تأسیس شعبه جدید نیز اقدام به اخذ مجوز کند، ولی این مؤسسه اقدام به ایجاد شعب غیر‌ قانونی کرده است.

فوقی در ادامه با بیان اینکه مؤسسات قرآنی شهرستان ساری به همین دلیل اعتراض کردند که چرا این مؤسسه با وجود نداشتن مجوز در نقاط مختلف شهرستان شعبه ایجاد کرده است، اظهار کرد: در ضمن شعبه‌هایی را هم که مدیر این مؤسسه تأسیس کرده در راستای فعالیت‌های قرآنی گام برنمی‌دارند و فعالیت‌های مختلفی از جمله ورزشی، نقاشی و ... انجام می‌دهند.

‌معاون قرآن و عترت اداره‌کل ارشاد استان مازندران ادامه داد: در گذشته نیز بابت فعالیت قرآنی کمک‌های مالی خوبی به این مؤسسه شد و در کل خلاف چیزی که دستور داده شده بود، عمل شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اداره‌کل ارشاد استان مازندارن بارها از مدیر مؤسسه خواسته است که برای أخذ مجوز اقدام کرده و مستندات ارائه کند، تصریح کرد: مدیر مؤسسه در این راستا اقدامی نمی‌کند؛ چرا که این مؤسسه باید به‌ عنوان مؤسسه فرهنگی منحل شده و تبدیل به مؤسسه قرآنی شود و مجوز بگیرد که در این راستا باید خبر انحلال و تبدیل مؤسسه به مؤسسه قرآنی رسماً اعلام شده و دیگر مراحل نیز طی شود.

فوقی با اشاره به اینکه فعالیت این مؤسسه غیر‌ قانونی است و مدیریت آن نیز تاکنون مستنداتی ارائه نداده است، گفت: بنابر این اداره‌کل ارشاد مازندران نیز در این زمینه طبق قانون عمل می‌کند ضمن اینکه در حال حاضر بیش از 70 مؤسسه قرآنی در استان فعالیت می‌کنند و بنای ما در اداره‌کل ارشاد نیز نشر فرهنگ قرآنی است. در سال گذشته ده‌ها برنامه مختلف قرآنی در سطح استان برگزار شده است و این اداره‌کل در راستای نشر فعالیت‌های قرآنی در چارچوب قانون و مقررات گام برداشته است.

فوقی در ادامه با اشاره به اینکه مؤسسه طهورا پرونده‌های فراوانی از جمله پرونده‌های تخلفات مالی دارد، با ذکر مثالی اظهار کرد: جهت برگزاری یادواره شهدا مبلغ 10 میلیون تومان از طرف اداره‌کل ارشاد استان در اختیار مؤسسه قرار گرفت ولی اقدام به فاکتورسازی شد و برای مثال برای چاپ بنر این یادواره که در کل مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان هزینه کرده بود، پنج میلیون و هفتصد هزار تومان فاکتور ایجاد کرده بود.

معاون قرآن و عترت اداره‌کل ارشاد استان مازندران در ادامه با اشاره به اینکه یک مؤسسه قرآنی نمی‌تواند اینطور فعالیت داشته باشد، تصریح کرد: البته مؤسسه طهورا هنوز پلمپ نشده است و مدیر مؤسسه تا روز 15 خردادماه نیز برای ارائه مستندات و اخذ مجوز مهلت دارد که در صورت عدم پیگیری، اقدام به پلمپ مؤسسه خواهد شد.

وی در ادامه در مورد ادعای مدیر مؤسسه در رابطه با کسب رتبه‌های برتر از سوی قرآن‌آموزان مؤسسه نیز بیان کرد: این موضوع نیز قابل قبول نیست؛ چرا که در برخی موارد مدیر مؤسسه با حضور در کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد، قرآن‌آموزانی را که در این مراکز به صورت کامل دوره‌های قرآنی را زیر نظر مربی قرآن گذارنده و به سطح خوبی رسیده‌اند جذب مؤسسه خود کرده و به نام این مؤسسه آنها را راهی مسابقات مختلف کرده و زمانی که قرآن‌آموزان رتبه‌های برتر را کسب می‌کردند آنها را به نام خود در پرونده کاری مؤسسه درج می‌کرد.

فوقی در ادامه با بیان اینکه معاونت قرآن و عترت اداره‌کل ارشاد استان مازندران تمامی تلاش خود را برای توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی در استان انجام می‌دهد، تصریح کرد: در حال حاضر ببش از هفت هزار مؤسسه در استان در زمینه‌های گوناگون قرآنی فعالیت می‌کنند و اداره‌کل ارشاد استان نیز نهایت همکاری را با همه این مؤسسات دارد، پس این نکته قابل توجه است که چرا بین این همه مؤسسات فقط یکی مشکل دارد و آن هم مؤسسه طهوراست.

معاون قرآن و عترت اداره‌کل ارشاد استان مازندران در ادامه با اشاره به اینکه این اداره‌کل در سال گذشته بیش از 290 میلیون تومان در زمینه‌های مختلف قرآنی هزینه کرده است، گفت: برنامه‌های مختلفی در سراسر استان با همکاری مؤسسات قرآنی برگزار می‌شود که تمامی مؤسسات در زمینه اجرای برنامه‌ها نقش فعال دارند، ولی تنها مؤسسه‌ای که غیر‌قانونی فعالیت می‌کند،‌ مؤسسه طهوراست.

وی در پایان با اشاره به اینکه این مؤسسه تخلفات فراوانی دارد که مستندات آن نیز موجود است، تصریح کرد: شکایات فراوانی از مؤسسه طهورا شده است که مستندات آن وجود دارد و مدیریت این مؤسسه نیز تا روز 15 خردادماه جاری مهلت دارد تا برای أخذ مجوز و ارائه مستندات اقدام کند که در غیر اینصورت اقدام به پلمپ مؤسسه خواهد شد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۱ - ۱۳:۱۲
0
0
عجیب است جناب فوقی در مورد موسسات قرآنی اعلام می کنند که باید اول بعنوان موسسه فرهنگی منحل شوند سپس بعنوان موسسه قرآنی مجوز بگیرند. در حالی که بیشتر بودجه قرآنی که اشاره فرمودند از طریق کانون های فرهنگی هنری مساجد که خود ایشان ریاست و دخالت درآن دارند هزینه شده است . آیا این کانون ها هم موسسات صرفا قرآنی هستند؟ آیا هفت هزار موسسه ای که اشاره فرمودند در استان هست از فعالیت قرآنی منع شده اند ؟
ضمن اینکه استان مازندران تنها استانی است که بدلیل عدم شفافیت هزینه کرد بودجه قرآنی از اعتبارات سال ۹۳ ۹۴ برخوردار نشده است.
captcha