حذف نقش مساجد از برنامه ششم توسعه/ توسعه کشور بدون مساجد محقق می‌شود؟
کد خبر: 3501763
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶
حاج علی‌اکبری هشدار داد:

حذف نقش مساجد از برنامه ششم توسعه/ توسعه کشور بدون مساجد محقق می‌شود؟

گروه جامعه: رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد از حذف سهم مساجد در برنامه ششم توسعه خبر داد و اظهار کرد: امیدواریم این عیب بزرگ در هنگام اصلاح این برنامه رفع شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در اولین روز از دهه تکریم و غبارروبی مساجد، (هشتم تا هفدهم خرداد ماه جاری) حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جواد حاج علی‌اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد طی نشستی خبری به تشریح اقدامات و برنامه‌های این مرکز پرداخت.

وی با تأکید بر اینکه دهه پایان ماه شعبان فرصت خوبی برای آماده‌کردن خانه‌های خدا برای میهمانان خداست، گفت: در سال‌های اخیر تلاش شده این دهه صرفاً به محیا کردن فضای ظاهری مساجد محدود نشود، بلکه فرصتی باشد که به ظرفیت‌ها و کارکرد‌های مساجد نیز توجه بیشتری صورت گیرد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه مردم ایران طعم مساجد فعال و در صحنه را طی دوران انقلاب و جنگ چشیده‌اند، گفت: توجه به این کارکردها و بازگشت به ویژگی‌های مطلوب مساجد بیش از گذشته در دستور کار فعالیت ما قرار دارد.

همه ما دچار یک غفلت جمعی در حوزه مساجد شده‌‌ایم

وی دیدن دوباره مساجد و طور دیگر نگاه کردن به مساجد را، کاری که باید اکنون انجام شود دانست و اظهار کرد:همه ما دچار یک غفلت جمعی در حوزه مساجد شده‌‌ایم و این دهه باید کمک کند تا ذهنیت گذشته در مورد مساجد را اصلاح کنیم.

حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری موضوع محوری اقدامات سال جاری مرکز رسیدگی به امور مساجد را موضوع «مسجد و بانوان» اعلام کرد و گفت: حضور بانوان در مسجد به معنی حضور خانواده و امتداد حضور نسلی در مساجد است و تلاش داریم در این راستا به یک نقشه راه و سند دست یابیم.

برخورد اداری با مساجد یک اشتباه بزرگ است

وی با تأکید بر اینکه هر مسجد هویت خاص و مستقل خود را دارد، گفت: برخورد اداری با مساجد یک اشتباه بزرگ است و ما تلاش داریم این اشتباه را مرتکب نشویم. کار ما تسهیل‌گری، تقویت، ارائه جهت‌‌های درست و ... به مساجد است بر همین اساس بسته‌های پیشنهادی برای دهه تکریم و غبارروبی مساجد به مسئولان مساجد تقدیم شده‌است و این پیشنهادها جنبه دستورالعملی ندارند.

آموزش بهداشت و امداد و نجات به خادمان مساجد

حاج علی‌اکبری بهترین کار در حوزه مساجد را ارتقای بینش و دانش دست‌اندرکاران و مسئولان مساجد دانست و اظهار کرد: بر همین اساس آموزش ائمه جماعات مورد توجه مرکز قرار دارد، به سراغ خادمان مساجد نیز رفته‌ایم و آموزش بهداشت و امداد و نجات به خادمان مساجد در حال انجام است.

وی ادامه داد: امسال سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است، بر این اساس در راستای خودکفایی مساجد، برخی مساجد متمکن، معین مساجد نیازمند خواهند شد که البته این اقدام با حفظ جهات شرعی مسئله انجام می‌شود و ما تلاش داریم تعامل و تعاون بین مساجد برقرار شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد از اجرای نهضت مسجدسازی در تابستان سال جاری در شهرستان‌های استان تهران نیز خبر داد و گفت: زمین‌هایی شناسایی شده و امیدواریم به کمک مردم و نهادهای مسئول این نهضت محقق شود.

قانون جامعی در خصوص مساجد نداریم

وی از نبود قانون جامع مساجد در کشور نیز سخن گفت و اظهار کرد: قوانین پراکنده‌ای در این خصوص وجود داشت که توسط مرکز جمع‌آوری و به صورت کتاب مستقلی منتشر شد اما این موضوع هم نیازمند نگاه تازه است و امیدواریم بتوانیم قانون جامعی را در خصوص مساجد داشته باشیم چرا که بسیاری از نهادهای مسئول به دلیل خلاء قانونی از وظایف خود شانه خالی می‌کنند.

حاج علی‌اکبری به برنامه ششم توسعه نیز اشاره کرد و گفت: جای تأسف دارد که در این برنامه مقدار سهمی که در برنامه‌های قبلی به مسجد داده شده بود حذف شده است در حالی که ما پیشنهادهای متناسبی را در زمان مقرر به مسئولان تدوین کننده این طرح ارائه دادیم که مورد توجه قرار نگرفت. اما از آنجا که برنامه ششم توسعه در حال بازنگری است امیدواریم در این مرحله این اشکال برطرف شود چرا که این عیب بزرگی است که در برنامه پیشرفت کشور جایی برای مساجد در نظر گرفته نشود.

وی از وجود سه هزار و 353 مسجد شناسه‌ مسجد‌دار در استان تهران خبر داد و گفت: از این تعداد سه هزار و 115 مسجد ظرفیت اقدام و عمل را دارند و بقیه مساجد کوچک و حتی یک اتاقه هستند. از این تعداد در دو هزار و 550 مسجد اقامه نماز جماعت صورت می‌گیرد و امام جماعت دائم در آنها مستقر است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد سهم شهر تهران از تعداد مساجد این شهرستان را هزار و 986 مسجد اعلام و اظهار کرد: شناسایی، جذب و استقرار ائمه جماعات از اصلی‌ترین اقدامات مرکز است و دو هزار و 30 امام جماعت از ما حکم امامت جماعت دریافت کرده‌اند که از این تعداد 765 امام جماعت جدید هستند که هم سطح دانش و هم جوانگرایی در جذب آنها مورد توجه قرار گرفته است.

وی به برخی اختلافات و مشکلات موجود در میان مسئولان مساجد نیز اشاره و اظهار کرد: برای حل این اختلاف‌ها علاوه بر مناطق 17 گانه مرکز، کمیته صیانت از قداست مسجد نیز فعال شده است. بخش نظارت و ارزیابی مرکز نیز از سال 94 به سند سطح‌بندی و گونه‌شناسی و سند نظارت و ارزیابی مساجد مجهز شده است که امسال این سند در ارزیابی مساجد اجرایی خواهدشد.

فعالیت سامانه تلفنی 61943 برای دریافت نظرات و پیشنهادهای مردم

حجت‌الاسلام حاج‌علی اکبری از بازرسی 900 نمونه طی سه تا چهار سال اخیر از مساجد، فعال‌سازی سامانه هوشمند و تلفنی 61943 برای دریافت نظرات و پیشنهادهای مردم در خصوص مساجد، حل 90 مورد پرونده حقوقی، انتشار 38 کتاب تألیفی، تولید 35 عنوان کلیپ و انجام 80 مصاحبه با ائمه جماعات پیشکسوت و با سابقه که با هدف جمع‌آوری تجارب آنها صورت گرفته است نیز اشاره کرد و گفت: مرکز به سامانه «سجم» مجهز شده است که بهره‌برداری از این سامانه تا نیمه امسال به صورت کامل محقق شده و طی آن اطلاعات مرتبط با مساجد به صورت فعال در اختیار مسئولان و مردم قرار می‌گیرد.

اقامه نماز صبح در 1250 مسجد استان تهران

وی همچنین گفت: تا سال 90 تنها در 570 مسجد اقامه نماز صبح صورت می‌گرفت که این رقم اکنون به هزار و 250 مسجد رسیده است. حرکت فراگیر قرآنی نیز در مساجد صورت گرفته که بر اساس آن 400 کرسی تلاوت فعال در مسجد داریم و 500 کرسی تفسیر ترتیبی و 500 کرسی تفسیر آیات منتخب نیز در مساجد فعالیت می‌کنند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه از برگزاری 16 برنامه «ستارگان محراب» با محوریت تجلیل از ائمه جماعات پیشکسوت استان تهران و ادامه برگزاری این نشست‌ها در سال جاری خبر داد و گفت: وضعیت مالی دو هزار مسجد نیز به صورت حرفه‌ای حسابرسی مالی شده است و سعی می‌کنیم در سال جاری نظام مدیریت مسجد در تعدادی از مساجد نمونه‌سازی شود تا شاهد نوآوری در نقش فرهنگی مساجد باشیم.

وی اعلام کرد: ستاد ساماندهی مساجد استان تهران با شرکت 13 دستگاه از سال 92 تشکیل شده و اخیراً این ستادها را به سطح شهرستان‌ها توسعه داده‌ایم.

حاج علی اکبری در پایان سخنانش گفت: حدود هزار مسجد جامع در تهران کم داریم و تهران یکی از فقرای مسجد در کشور است.

captcha