لزوم توجه به بُعد فرهنگی و گفتمان‌سازی در اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 3502028
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
در نشست خبری همایش «اقتصاد مقاومتی» تأکید شد:

لزوم توجه به بُعد فرهنگی و گفتمان‌سازی در اقتصاد مقاومتی

گروه اقتصاد: در نشست خبری همایش ملی «اقتصاد مقاومتی؛ پیوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد» که صبح امروز برگزار شد، ضرورت توجه به بُعد فرهنگی اقتصاد مقاومتی و گفتمان‌سازی در این زمینه مورد تأکید قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری همایش ملی «اقتصاد مقاومتی؛ پیوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد» صبح امروز یکشنبه، 9 خردادماه، با حضور موسی نجفی، رئیس همایش، موسی حقانی، دبیر علمی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس شورای سیاستگذاری، و عادل پیغامی، عضو ارشد شورای سیاستگذاری این همایش در خبرگزاری فارس برگزار شد.

براساس این گزارش، موسوی نجفی، رئیس همایش ملی «اقتصاد مقاومتی» در ابتدا اظهار کرد: نامگذاری سال 1395 با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» در ابتدا شاید این موضوع را پیش بکشد که همایشی به سایر همایش‌ها اضافه شد اما از برگزاری چنین همایشی چند هدف را دنبال می‌کنیم که اولین مورد، گفتمان‌سازی است و قصد داریم فلسفه اقتصاد مقاومتی را بیان کنیم.

وی ادامه داد: مسئله بعدی در این زمینه این است که اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را محقق کنیم این امر با چند بخشنامه دولتی محقق نمی‌شود و نیازمند حمایت و درگیری دیگر نهادها در این زمینه است. همچنین باید دانست که اقتصاد مقاومتی برای رسیدن به اهداف اقتصادی نیازمند فرهنگ‌سازی است و باید افراد توانمند در زمینه فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی را وارد میدان کنیم.

نجفی اظهار کرد: نکته دیگر این است که ابعاد اقتصاد مقاومتی به سیاست، اجتماع و حتی معنویت هم می‌رسد و همچنین باید دانست که اقتصاد مقاومتی در کشور ما دارای تجربه تاریخی است و بیش از یکصد سال سابقه تاریخی دارد.

رئیس همایش ملی اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: امروزه اقتصاد مقاومتی، عمدتا در بخش درمان مطرح می‌شود درحالی‌که شاخصی برای درد هم محسوب می‌شود. تجربه تاریخی اقتصاد مقاومتی نشان می‌دهد که با دو ویژگی همراه بوده است که اولین مورد از پائین به بالا بودن و دیگری حرکت آرام آن است؛ لذا در اینجا فرهنگ‌سازی اولویت پیدا می‌کند.

وی افزود: نکته دیگر اینکه بررسی اقتصاد مقاومتی در دوره استعمار کهنه، استعمار نو و استعمار فرا نو متفاوت است. اکنون در دوره استعمار فرانو هستیم و مقابله با آن اهمیت دوچندان پیدا می‌کند. هدف دیگر از برگزاری این همایش تبیین این موضوع است که اقتصاد مقاومتی، یکی از معیارهای سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی است، لذا با شتابزدگی و رقابت‌های جناحی نباید چنین مواردی را نادیده بگیریم.

موسی حقانی، دبیر علمی این همایش، سخنران بعدی بود که با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی از موضوعات کلیدی و حساس کشور است، اظهار کرد: بعد از 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، در موقعیتی هستیم که بازنگری در بخشی از عملکردهای اقتصادی ضروری به نظر می‌رسد تا مسیر پیشرفت کشور را با صلابت طی کنیم.

وی افزود: تحولات 200 سال اخیر در کشور به ما در این بازبینی کمک می‌کند تا اهدافی که داشتیم و محقق نشده است مورد واکاوی قرار گیرد.

حقانی خاطرنشان کرد: برخی نهادهای دولتی و غیردولتی که در حوزه اقتصادی فعال هستند، لیستی از اقداماتی که برای تحقق اقتصاد مقاومتی لازم است را ارائه داده‌اند اما آسیبی که در این نوع برخورد وجود دارد این است عده‌ای گمان می‌کنند با برخی اقدامات اقتصادی می‌توان اقتصاد مقاومتی را محقق کرد و توجهی به فرهنگ صورت نمی‌گیرد.

دبیر علمی همایش ملی «اقتصاد مقاومتی؛ پیوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد» ادامه داد: استفاده از کالای ایرانی الزاماتی دارد و فرهنگ‌سازی، یکی از ارکان مهم در این زمینه است در این همایش برای فرهنگ‌سازی در زمینه اقتصادی مقاومتی از تاریخ بهره می‌گیریم و علاوه بر اقتصاد در سایر بخش‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، مروری بر تاریخ گذشته خواهیم داشت.

وی در پایان سخنان خود گفت: بخش اول این همایش در تاریخ 2 دی‌ماه 95 در خانه بیداری اسلامی اصفهان و بخش دوم آن در تاریخ 5 دی‌ماه 95 در مرکز همایش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار خواهد شد.

عادل پیغامی، عضو ارشد شورای سیاستگذاری این همایش سخنران بعدی این نشست بود که اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی امروزه تبدیل به یک برنامه راهبردی و کلان شده و این مقوله برخاسته از شکل‌گیری چند جریان است که نکته اول در این زمینه، شکنندگی اقتصاد ایران از زمان قاجاریه و پهلوی است.

وی ادامه داد: وجه دیگر این است که اقتصاد ایران بعد از انقلاب اسلامی و با طی کردن دوران دفاع مقدس، وارد دوران سازندگی شد اما علی‌رغم برخی موفقیت‌ها و رشد اقتصادی، هنوز برخی مشکلات باقی است. از ابتدای انقلاب اسلامی، جنگ تمام‌عیار اقتصادی وجود داشت تا اینکه با تحریم‌ها شدت گرفت.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: وجه سوم اقتصاد ایران این است که  اقتصاد ایران بعد از جنگ تحمیلی مسیر رو به رشدی را آغاز کرد و وارد عرصه‌های جدیدی همانند اقتصاد دانش‌بنیان شد و به همین دلیل است که باید پروسه مقاوم‌سازی خود را به صورت جدی دنبال کند.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی موقتی نیست بلکه یک راهبرد کلان است؛ چراکه مقاوم‌سازی اقتصاد، یک راهبرد کلان است. در اقتصادهای کلان دنیا این امر قابل مشاهده است اما متأسفانه در ایران به اندازه کافی به این مقولات توجهی نشده است.
پیغامی گفت: اقتصاد مقاومتی مقوله‌ای ابزاری نیست که با بخشنامه‌های موقتی برطرف شود بلکه همان‌گونه که مقام معظم رهبری عنوان کردند، اقتصادی مردمی، درون‌زا و برون‌گرا است. اگر اقتصاد را مقوله‌ای تمدنی و هویتی بدانیم، جنس مردمی بودن اقتضا می‌کند به همه ساحت‌ها توجه کنیم.

پیغامی در ادامه نشست در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایکنا که برای تبیین عقلانیت حاکم بر اقتصاد مقاومتی برای عامه مردم و تبدیل کردن آن به یک گفتمان فراگیر چه باید کرد؟ گفت: گفتمان‌سازی و عمومی شدن در واقع بخشی از مردمی بودن اقتصاد مقاومتی است که باید تبدیل به گفتمان شود. مردم زمانی چیزی را تبدیل به گفتمان می‌کنند که احساس کنند با داشته‌ها و تاریخ آنها سازگاری لازم را دارد.

وی افزود: نه تنها در اقتصاد مقاومتی بلکه در سایر پروسه‌ها و پروژه‌ها همانند دانشگاه اسلامی، جهاد اقتصادی و کلیدواژه‌های دیگری از این قبیل، گفتمان‌سازی را با کار رسانه‌ای اشتباه گرفته‌ایم.
عضو ارشد شورای سیاستگذاری همایش اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: برای گفتمان‌سازی در زمینه اقتصاد مقاومتی باید نهاد آموزش و پرورش و کتاب‌های درسی را مورد توجه قرار داد و همچنین باید همه معلمان دلسوز و هنرمندان در عرصه‌های مختلف وارد میدان شوند.

پیغامی ادامه داد: ‌وقتی نمی‌توانیم برای کودک خود، یک رمان کودک در عرصه اقتصاد مقاومتی پیدا کنیم که در الگوی مصرف و انتخاب‌های اقتصادی به وی کمک کند، اقتصاد مقاومتی تبدیل به یک گفتمان نمی‌شود.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) در پایان سخنان خود گفت: در سه دهه اخیر، اقتصاد ایران از رسانه محروم بوده است و به همین دلیل است که نتوانسته‌ایم مسئله را از حوزه نخبگانی به سطح مردم منتقل کنیم و به نظرم همین همایش می‌تواند گفتمان‌سازی را به نحو دائمی محقق کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس شورای سیاستگذاری این همایش سخنران پایانی این نشست بود که با اشاره به وظیفه داشگاهیان و حوزویان در زمینه اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: وظیفه این دو نهاد، سکوت نکردن و بیان واقعیات جامعه برای مردم است و بنده، این همایش را آغاز یک نهضت روشنگری در ایران می‌دانم که می‌تواند مردم را نسبت به واقعیات جامعه آشنا کند.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی، عنصری است که شرایط شایسته شأن مردم ایران در حوزه اقتصاد را فراهم می‌کند اما برخی اصرار دارند که اقتصاد مقاومتی را اقتصاد ریاضتی معرفی کنند اما اگر نتوانیم اقتصاد مقاومتی را در رگ‌های جامعه ساری و جاری کنیم آنگاه باید به ریاضت تن دهیم.

غلامی خاطرنشان کرد: با پیاده کردن اقتصاد مقاومتی، مسلما مردم از رفاه و سرزندگی برخوردار خواهند شد؛ اقتصاد مقاومتی همانند اقتصاد وابستگی که بنده آن را اقتصاد شکست می‌دانم، با فکر و فرهنگ به دیده مزاحم نگاه نمی‌کند.

وی افزود:‌هیچ فرهنگ سالمی، حرص و طمع برای غربی شدن را نمی‌پذیرد و طبیعی است که وقتی فرهنگی زنده بود، توسط اصحاب اقتصاد وابسته مزاحم تلقی شده و همه کارها برای منزوی کردن آن صورت گیرد.

وی در پایان گفت: اقتصاد مقاومتی قصد دارد از طریق بروز و ظهور هر سه عرصه سیاست، فرهنگ و اقتصاد، مردم ایران را به پیشرفت برساند و گمان می‌کنم هنوز برخی جنبه‌های اقتصاد مقاومتی برای مردم تبیین نشده است که این همایش می‌تواند چنین کاری را انجام دهد.
captcha