شهادت و گفتمانی به نام سبک زندگی/شیوه زندگی شهدا دفاع مقدس را جاودانه کرد
کد خبر: 3502164
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۹
در نشست سبک زندگی دفاع مقدس عنوان شد؛

شهادت و گفتمانی به نام سبک زندگی/شیوه زندگی شهدا دفاع مقدس را جاودانه کرد

گروه اجتماعی: گفتمان دانشجویی سبک زندگی دفاع مقدس به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان مرکزی و با همکاری امور فرهنگی مرکز علمی کاربردی ماشین‌سازی اراک برگزار و در آن به مباحثی همچون نگرش شهدا به شیوه زندگی کردن، رفاقت‌های دوران دفاع مقدس و...پرداخته شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، عصر روز شنبه هشتم خردادماه دومین نشست گفتمان دانشجویی با محوریت سبک زندگی دفاع مقدس به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان مرکزی و با همکاری امور فرهنگی مرکز علمی کاربردی ماشین‌سازی اراک برگزار شد.
احسان منصوری، مدرس دانشگاه و پژوهشگر دفاع مقدس در این نشست با تأکید بر پرهیز از شعارگرایی در پرداختن به سبک زندگی شهدا گفت: اذهان هریک از شما دانشجویان پر از فضای رسانه‌ای است، اینجا گردهم جمع شدیم تا با پرهیز از سخنان تکراری و بیان مطلب جدید در حوزه سبک زندگی دوران دفاع مقدس با استفاده از تجربیات و خاطرات خانواده معظم شهدا بر معلوماتمان بیافزاییم.
وی با اشاره به سخن امام حسین(ع) که فرمودند؛«اگر دین ندارید حداقل آزاده باشید» گفت: سبک زندگی در دوران دفاع مقدس را می‌توان از منظر انسانی، ملی و دینی ارزیابی کرد، منظر انسانی دفاع مقدس و شهدا ازاین حیث دارای اهمیت است که یک انسان، جانش یا حداقل بخشی از بدنش، روح و روانش یا بخشی از ساعات زندگی‌اش را تقدیم انقلاب و اسلام کرده است.
منصوری به تشریح منظر ملی دفاع مقدس پرداخت و اظهار کرد: کسانی که رفتند و نخواستند حتی یک وجب از خاک کشور به دست نااهلان بیافتد خودشان را فدای یک امر متعالی‌تر از خود به نام خداوند کردند.
وی ادامه داد: حوزه دفاع مقدس علاوه بر منظر انسانی و ملی از منظر دینی نیز قابل بررسی است، شهدا و دیگر رزمندگان با در کنار هم گذاردن این نگرش‌ها سبک زندگی ویژه‌ای را برای خود ترسیم کردند که این سبک زندگی باعث شد تا عده‌ای شهید، شمار بسیاری از جوانان جانباز و تعدادی نیز اسیر شوند، حال ما با بیان این نگرش‌ها قصد داریم تا بحثی با نام شیوه زندگی دوران دفاع مقدس را استخراج کنیم.
منصوری بابیان اینکه باید ابتدا دریافت که آیا نگرش شهدا و رزمندگان در قالب شیوه زندگی تعریف می‌شود یاخیر و اگر تعریف می‌شود دارای چه مؤلفه‌هایی است، ابراز کرد: طی تحقیقات میدانی در طول هشت سال متوجه شدم که اگر می‌خواهیم از شهدا حرف بزنیم باید فعالیت، یک فعالیت دلی و غیررسمی باشد، با بررسی زندگی شهدا و رزمندگان متوجه خواهیم شد که می‌توان بحث جدیدی در سبک زندگی کشف کرد.
این مدرس دانشگاه افزود: برای تحقیق از سبک زندگی دفاع مقدس باید در فضای زندگی شهدا، جانبازان، رزمندگان  قرار گرفت، بنده با توجه به تحقیقات میدانی متوجه شدم خانواده شهدا از ایجاد فضای غیررسمی و محبت‌آمیز بسیار استقبال می‌کنند، برای آنها گفت‌و‌گوی غیر رسمی و صمیمانه بسیار دلچسب تر از رفتار رسمی است.
وی احترام وافر شهدا به والدین و بزرگترها را از شاخصه‌های سبک زندگی دفاع مقدس خواند و تصریح کرد: شهید ایزدپناه با وجود سن کم همواره به والدین خود احترام می‌گذاشت، او حتی عادات غذایی‌اش را برای خوشحالی مادرش تغییر می‌داد و حتی این شهید بزرگوار به خواسته مادرش از جبهه بازگشت.
منصوری با اشاره به اینکه شیوه سبک زندگی دفاع مقدس جای کار بسیار دارد، از حضور شهدای دفاع مقدس در فعالیت‌های علم‌المنفعه به عنوان دومین مؤلفه سبک زندگی دفاع مقدس یاد کرد و گفت: این قبیل فعالیت‌ها برای فرد سود شخصی ندارد اما برای جمع منفعت به همراه دارد، شهدا و دیگر رزمندگان از هر فرصتی برای بهترین خدمت خلاقانه استفاده می‌کردند.
وی بابیان اینکه انتخاب و حضور در جمع دوستان با صلاحیت اخلاقی یکی دیگر از ویژگی‌های رفتاری شهدا بود، اضافه کرد: همین جمع رفاقت‌ها و دوستی‌های درست و اخلاقی بود که باعث شد رزمندگان در جبهه حضور داشته باشند، اگر فضای رفاقتی سالم برقرار نبود شاید عملیاتی هم صورت نمی‌گرفت، برخی از شهدا آنقدر حساس بودند که دوستان خود را از جمع حاضران در دعای کمیل انتخاب می‌کردند.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: متأسفانه امروز برای بسیار از ما خیلی مهم نیست که دوستمان نماز می‌خواند یا نه، آیا واکنشی در قبال این امر نشان می‌دهد یا نه، گروه همسالان از جمله گروه‌های تأثیرگذار بر روح و روان یکیدگر هستند، کودک با خارج شدن از مرحله کودکی و قدم گذاردن در مرحله نوجوانی اولین رازهای خود را به دوستان می‌گوید.
منصوری در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان که آیا تمامی شهدا از خانواده‌های مذهبی بودند، گفت: اصلاً اینطور نیست که تمام شهدا اهل نماز شب بوده باشند، ما باید از فضای قدیس‌سازی برای شهدا خارج شویم نباید شهدا را با برخی صحبت‌های شعاری از جوانان دور کرد به نحوی که دیگر دستمان به شهید و سبک زندگی‌اش نرسد.
وی در ادامه به زندگی شهید انصاری یکی از شهدای مدافع حرم اشاره کرد و گفت: تک تک ما کم و بیش با زندگی شهدا سروکار داریم، شهدا قدیس نیستند اما در مسیر الهی قرار دارند، اینطور نیست که معصوم باشند، یقیناً لغزش‌هایی هم داشته‌اند اما مهم اینجاست که دوباره به مسیر اصلی بازگشته‌اند، در بحث شهادت، مهم قرار گرفتن شهید در مسیر واقعی است، اگر افراد قدیس بودند و شهید می‌شدند دیگر الگوسازی معنی نداشت؛ ازاین‌رو از نخستین مباحث در حوزه دفاع مقدس حرکت در مسیر درست آن‌هم با معرفت کامل است.
منصوری با اشاره به تحقیقات خود در حوزه دفاع مقدس گفت: عده‌ای از اهالی یک روستا که حتی از ابتدایی‌ترین آداب بهداشتی دور بودند وقتی در جبهه حضور پیدا می‌کنند، تنها با گذشت 50 روز از عادات خود دست می‌کشند و در مسیر زندگی سالم و اسلامی قرار می‌گیرند و به انسان‌هایی با معرفت تبدیل می‌شوند که حتی تعدادی از آنها به مقام شهادت می‌رسند.
وی تواضع و مبارزه با نفس را از دیگر شاخصه‌های سبک زندگی شهدا در دوران دفاع مقدس دانست و اظهار کرد: شهدا همواره ارتباطات خود را مدیریت می‌کردند و با افراد مختلف طبق شرایط جسمی و مطابق با فضای روحی آنها رفتار می‌کردند.
وی تعلیم و تعلم‌ را از دیگر شاخصه‌های رفتاری شهدا دانست و افزود: اینطور نبوده که تمام شهدا یا رزمندگان انسان‌های کم‌سوادی باشند، شهید نهرمیانی از فرزندان استاد قرآن استان مرکزی هستند که با وجود داشتن مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس از آمریکا، داشتن پست دولتی در ارشاد و فعال خبرگزاری ایرنا در جبهه حضور داشت و شاهدی بر حضور افراد تحصیل کرده و با معرفت در جبهه‌های جنگ است، این نمونه‌ها در تمام استان‌ها فراوان دیده می‌شود که زندگی برخی از آنها نیز به تصویر درآمده است.
منصوری امانتداری، مسئولیت‌پذیر بودن، اهل مسجد بودن، دفاع از مظلوم و حساسیت نسبت به شعائر اجتماعی اسلام را از دیگر ویژگی‌های سبک زندگی شهدا دانست و افزود: این شیوه زندگی شهدا به حوزه دفاع مقدس جاودانگی بخشید.
 به گزارش ایکنا؛ در ادامه این گفتمان، دانشجویان نیز نظرات خود را درباره سبک زندگی دفاع مقدس و اینکه شیوه زندگی شهدا فردی است یا اجتماعی، اینگونه بیان کردند:
خانم نادری گفت: سبک زندگی دفاع مقدس به این معناست که اگر همه باهم متحد باشند به هرهدفی که بخواهند می‌رسند، اگر ابعاد رفتاری و فکری ما خط مشی درستی را دنبال کنند قطعاً نتیجه مطلوب به‌ دست خواهد آمد، بدون تردید معاد باوری، استقلال و ولایتمداری تفکر خداجویی را به دنبال داشته است، رزمندگان در دوران دفاع مقدس با جنگ سخت جنگیدند و امروز ما در برابر جنگ نرم مقاومت می‌کنیم.
یکی دیگر از بانوان دانشجو اظهار کرد: سبک زندگی دفاع مقدس بعد از انقلاب به وجو آمد، انقلاب اسلامی باعث شد یک حس به خصوصی در جوانان ایجاد شود تا هرطور شده با چنگ و دندان انقلاب را حفظ کنند، در دوران جنگ سبک زندگی و نوع نگرش جوانان انقلابی بسیار مهم و متفاوت است تا جایی که تعصب را به وجود آوردند و اجازه نداد تا وجبی از خاک ما به دست بیگانگان بیافتد.
آقای رفیعی در ادامه این بحث داننشجویی گفت: سبک زندگی اسلامی ساده زیستی است، رزمندگان این شیوه را از ائمه(ع) آموختند، آنها هرچه به جایگاه بالاتری می‌رسیدند با دشمنان مبارزه و با محبان اهل‌بیت(ع) الفت می‌گرفتند، در واقع تولی و تبری که از فروع دین است راه را به خوبی به آنها نشان داد.
رفیعی درباره اجتماعی یا فردی بودن سبک زندگی شهدا گفت: اسلوب و شیوه زندگی دفاع مقدس به واسطه درگیر بودن خانواده، اجتماعی است، خانواده‌ها با فرستادن جوانان خود با میدان جنگ برای جامعه الگوسازی کردند.
captcha