ادای دین طلبه با رمانی عاشقانه
کد خبر: 3502264
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶

ادای دین طلبه با رمانی عاشقانه

گروه هنر: نویسنده رمان عاشقانه «رویای نیمه شب»، آن را ادای دین خود به امام زمان(عج) دانست و گفت: این داستان عاشقانه از چارچوب عفاف خارج نشده‌ است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن( ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام مظفر سالاری، نویسنده رمان «رویای نیمه شب»، در نشست معرفی و بررسی این کتاب که عصر روز گذشته، 9 خردادماه در تالار اندیشه مجتمع فرهنگی گلستان کتاب مشهد برگزار شد، در معرفی کتاب خود بیان کرد: نگارش این کتاب 15 سال پیش، با عنوان «نیمه شبی در حله» صورت گرفته و در این زمان با عنوان «رؤیای نیمه شب»، به چاپ رسیده‌ است.
وی افزود: این کتاب در واقع ادای دین من به امام زمان(عج) به عنوان یک سرباز است، چون طلبه‌ام و خود را سرباز آقا می‌دانم؛ خواستم مخاطبان و نوجوانان، با ابزار داستان با ایشان آشنا شوند.
حجت‌الاسلام سالاری ابراز کرد: نقل شده آقای مجتهدی، شهید مدنی را گریان دیده و علت را جویا شد و ایشان در جواب گفته بود که لحظه‌ای امام عصر(عج) را ناراحت دیدم. آقا فرمودند بعد از نماز صف‌ها پراکنده می‌شود وکسی به یاد من نیست؛ با وجود اینکه از حضرت یاد می‌شود ولی ایشان همچنان غریب‌اند.
وی ادامه داد: در این کتاب من با چاشنی عشق، سعی کردم داستان را جذاب کنم و در قالب آن مفاهیمی را منتقل کنم؛ در حالی که متاسفانه اندیشه هنر اومانیسم چنین تبلیغات می‌کند که اگر محتوامحور کار کنیم، از هنر فاصله می‌گیریم و گاهی در این بین دچار شک می‌شویم که آیا باید از محتوایی که به درد مخاطب می‌خورد استفاده کنیم؟
نویسنده کتاب «رؤیای نیمه شب» افزود: در قرآن کریم، سوره یوسف احسن‌القصص است و به عنوان زیباترین سرگذشت است و نشان می‌دهد که می‌توان در کنار جهان‌ بینی، محتوای تبلیغی هم داشت؛ کار من هم قبل از هرچیز، یک داستان جذاب است و سعی کردم این کتاب کشش فراوانی داشته‌ باشد.
وی اذعان کرد: البته این کتاب مثل بینوایان نیست که در آن مقاله و خطابه نیز باشد ولی من سعی کردم مطالب کلامی را در آن به گونه‌ای مطرح کنم که به داستان خللی وارد نکند؛ این کتاب عمومی بوده و تخصصی و دانشگاهی نیست و به دور از تکنیک‌هایی که مخاطب را پس می‌زند، نوشته شده‌ است.
حجت‌الاسلام سالاری در خصوص چگونگی نوشتن این رمان اظهار کرد: 15 سال پیش سید جواد معلم، نویسنده کتاب «برکات حضرت ولی عصر(عج)» پیشنهاد کرد که چند تشرف از این کتاب مستند را مجموعه داستان کنم و من تشرف ابو راجح حمامی را نوشتم و زمانی پیرامون این کاراکتر به چینش پرداختم، کم کم در ذهنم گسترش یافت و این طرح را در قالب رمان نوشتم و اگر قرار باشد، زمانی بازگردم و کتاب را ویرایش کنم، جذابیت‌های داستانی را در آن پررنگ‌تر می‌کنم.
کشکمش روحیه طلبگی و نویسندگی، در نوشتن «رویای نیمه شب»
حجت‌الاسلام سالاری در ادامه در پاسخ به منتقدان این داستان، با عنوان اینکه من تقریبا با تمام آنچه بیان شده، موافقم، اظهار کرد: البته برخی نکات نیازمند توضیح است، مثل کلمه ناصبی که در ویرایش‌های جدید، متأسفانه از پاورقی حذف شد. البته نقد وارده به پاورقی را می‌پذیرم اما چون ماجرا طولانی می‌شد، می‌خواستم با شروع فصل جدید، به مخاطب استراحت بدهم.
وی عنوان کرد: ما نمی‌توانیم در آنچه که از ائمه(ع) نقل شده، دخل و تصرفی داشته باشیم، من نیز همان جمله‌ای که در سند بود را ذکر کردم، با روحیه داستان‌نویسی‌ام بسیار اصرار داشتم چیزی برآن بیفزایم اما روحیه طلبگی من مانع از آن می‌شد و من برای ملموس شدن جریان تشرف، از فضاسازی استفاده کردم.
حجت‌الاسلام سالاری افزود: همچنین خواستم یک مسئله شخصی را به مسئله‌ای با ابعاد اجتماعی تبدیل کنم؛ زیرا این سؤال برای بسیاری پیش می‌آید که همه گرفتارند اما چرا تنها عده‌ای به محضر امام زمان(عج) نائل می‌شوند، پاسخ این است که عموم تشرفات، ابعادی اجتماعی دارند که سودش ممکن است به یک طیف وسیعی برسد.
وی بیان کرد: من نگفتم که از تکنیک به سراغ محتوا رفتم، کاری کردیم که تکنیک تخصصی باشد و گاهی برای درون‌مایه، دستمایه به کار می‌گرفتیم و گاهی مسیر برعکس است و در این داستان هم از درون مایه وهم از دستمایه بهره گرفتیم.‌
چاپ کتاب «رؤیای نیمه شب» در کشمیر، حاصل عنایت اهل بیت(ع)
حجت‌الاسلام سالاری، ضمن تشکر از برگزاری مسابقه کتاب زندگی، آن را کار بسیار خوبی در حوزه تبلیغ و گسترش کتابخوانی دانست و بیان کرد: تیزر تلویزیونی هم برای این کتاب ساخته شده است اما گاهی این تیزرها تا 100 میلیون تومان هزینه دارد درحالی که گاهی هفت تا هشت میلیون تومان از یک رمان، دستگیر نویسنده می‌شود و اگر حمایت شود با این تبلیغات، مردم به کتاب رغبت پیدا می‌کنند.
وی با بیان اینکه این کتاب در کشمیر نیز به زبان اردو ترجمه و چاپ شده است، گفت: البته ضرورتی ندیدند با من تماس بگیرند و هماهنگی کنند ولی مرا خوشحال کردند و از اینکه مسابقه‌ای با حضور سه هزار نفر در آنجا، برگزار شد به خود بالیدم و آن را جزو عنایات اهل بیت(ع) دانستم.
حجت الاسلام سالاری ابراز کرد: هر چند هدف اصلی صدمه ندیدن وحدت و برادری است اما در ابتدا کتاب را برای دلگرمی شیعه می‌نوشتم ولی بعد به ضرورت مطالعه پی بردم تا اهل سنت نیز رنجیده نشوند و چند تن از دکتران اهل تسنن نیز با مطالعه این کتاب ابراز کردند که از آن لذت بردند.
«رویای نیمه شب»، مروج سبک زندگی درست
در ادامه این برنامه، یکی از حضار بیان کرد: چگونه در این داستان، عشق با یک نگاه حاصل شد و چرا در برخی قسمت‌ها، بین هاشم و قنوا روابط آزاد و باز است؟؛ حجت‌الاسلام مظفر سالاری پاسخ داد: عشق یک روال منطقی و عقلانی ندارد و اینطور نیست که تصمیم بگیریم عاشق شویم؛ البته دو شخصیت این داستان از کودکی با هم بوده‌اند و شاید عشق افلاطونی و کودکانه هم در بین بوده باشد.
وی افزود: این داستان از مرز عفاف خارج نمی‌شود و حتی کتابی با محوریت سبک زندگی و مدیریت روابط دختران و پسران است؛ هم چنین خواستم فضای دارالحکومت و ثروت و وقت اضافه و... آن‌ها را ترسیم کنم.
یادآور می‌شود،‌ روایتی از اثر داستانی است عاشقانه با زمینه‌ مذهبی که حکایت از دلدادگی جوانی پاک‌سیرت از اهل سنت به دختری شیعه مذهب دارد که در راه وصال با موانع و اتفاقاتی تلخ و شیرین مواجه است.
captcha