وصیت‌نامه امام(ره)؛ رساله زندگی در سال‌های انتظار
کد خبر: 3502277
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰

وصیت‌نامه امام(ره)؛ رساله زندگی در سال‌های انتظار

گروه اندیشه: وصیت‌نامه امام خمینی(ره) آخرین سفارش‌های پیر فرزانه امت اسلامی است که می‌توان به اعتبار جامعیتش آن را منشورجهانی ستم‌ستیزی و حق‌طلبی دانست، این وصیت‌نامه سیاسی ـ الهی رساله‌ای است برای زندگی مسلمانان در سال‌های انتظار مهدی موعود(عج).

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، وصیت‌نامه امام خمینی(ره) عصاره همه سفارش‌ها و نصایحی است که در طول حیات پربرکت خویش برای امت اسلامی بیان فرموده‌اند.
این وصیت‌نامه، دستورالعمل تداوم انقلاب اسلامی و حفظ عزیزترین یادگار ایشان یعنی نظام جمهوری اسلامی بر محور ولایت و رساله‌ای برای زندگی در سال‌های انتظار است.
وصیت‌نامه سیاسی ـ الهی امام خمینی(ره) می‌آموزد که چگونه باید فقط برای خدا زیست، در راه رضای او مجاهده کرد و در راه او جان سپرد، آنگونه که حضرتش فقط برای خدا زیست، در راه رضای او مجاهده کرد و به شوق لقای او خرقه حیات دنیا از تن به در آورد.
این وصیت‌نامه چشمه حکمتی است که از دل مصفا و الهی آن حضرت جوشیده و بر قلم مبارکش جاری گردیده تا حجتی دیگر بر تبیین سیره عملی آن بزرگوار باشد و راه را پیشاپیش بر همه شبهات و تردیدها و القائات خناسان مسدود کند.
در میان رهنمودها وتوصیه‌های رهبر کبیر انقلاب اسلامی وصیت‌نامه سیاسی ـ الهی ایشان جایگاه و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد، این وصیت‌نامه تجلی‌گاه واپسین دغدغه‌های دلسوزانه و سفارش‌های مشفقانه آن پیر کامل و فرزانه درباره امت اسلامی است .

مطلع وصیت‌نامه و راه صیانت از انقلاب

حضرت امام راحل در مطلع وصیت‌نامه با بیان حدیث متواتر ثقلین ضمن اقتدا به پیامبر گرامی اسلام در سفارش و وصیت به امت، راه بازگشت به اسلام ناب و راستین را تمسک به دو گوهر گران‌بها و بی‌بدیل کتاب خدا و اهل‌بیت(ع) می‌داند، این نشان می‌دهد که از منظر حضرت امام(ره) راه صیانت از انقلاب اسلامی همان راه صیانت از اسلام ناب محمدی یعنی چنگ زدن به حبل متین قرآن، اهل‌بیت و عترت پیامبر(ص) است.
ویژگی مهم این وصیت‌نامه طبق گفته امام خمینی(ره) بر خلاف وصایای دیگر بزرگان که اغلب صبغه اخلاقی به‌ویژه اخلاق فردی دارند بیشتر مشتمل بر مسائل سیاسی و اجتماعی اسلام و ناظر به جوامع اسلامی است.
حضرت امام(ره) با بیان علل عقب ماندگی مسلمانان با داشتن امکانات معنوی و مادی فراوان، آنها را به مقابله با دسیسه‌های استبداد داخلی و استعمار خارجی فرا می‌خواند و بر این نکته تاکید می‌ورزد که اسلام قدرت اداره جامعه و تدبیر و برنامه‌ریزی امور مسلمانان را دارد.

وصیت‌نامه امام راحل؛ منشور جهانی ستم‌ستیزی

ویژگی دوم این وصیت‌نامه، گستره مخاطبان آن است؛ حضرت امام خمینی(ره) تصریح می‌کند که این وصیت‌نامه اختصاص به ملت ایران ندارد، بلکه توصیه به جمیع ملل اسلامی ومظلومان جهان از هر ملت ومذهب است و این ویژگی، وصیت‌نامه را به صورت یک منشور ستم ستیز جهانی واعلان برائت از همه ستمگران و مستکبران و حمایت از ستمدیدگان ومستضعفان جهان درآورده است.
دیگر ویژگی بسیار مهم وصیت‌نامه حضرت امام خمینی(ره) جامعیت آن است؛ در این وصیت‌نامه، اهتمام تام و سفارش کامل برای حفظ  بزرگ‌ترین هدیه الهی به مسلمانان عصر حاضر یعنی انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی شده است.
بنیانگذار انقلاب اسلامی در وصیت‌نامه خود افزون بر توصیه‌های عام به ملت مسلمان ایران، همچنین به رهبر قوای سه گانه ، ارکان نظام، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، نمایندگان مجلس، نیروهای مسلح، صداوسیما، مطبوعات، نویسندگان، روشنفکران و ... سفارش‌های خاص را برای حراست ونگهبانی از این هدیه غیبی می‌نماید.
وصیت‌نامه از این منظر دستورالعمل جامعی برای همه مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی است، بی‌گمان با به کار بستن این توصیه‌ها هرگز آسیبی به نظامی که امام بزرگوار بنیانگذارش بود نخواهد رسید.
captcha