دوری از قرآن كريم و جابجایی اولويت‌ها/ تدبرمان در آیات كتاب الهی بسیار اندك است
کد خبر: 3502621
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸
به سمت قرآن/

دوری از قرآن كريم و جابجایی اولويت‌ها/ تدبرمان در آیات كتاب الهی بسیار اندك است

گروه فعالیت‌های قرآنی: امام جمعه ماهشهر با بیان اینکه عدم تدبر در آیات قرآن دوری از دستورات قرآن را در زندگی در پی دارد، تصريح كرد: يكی از نتايج دوری از قرآن كريم جابجایی اولويت​های ما در زندگی​ است و يكی از نمونه​های اين مسئله رفتارها و الگوهای نادرست و اسرافكارانه برخی از ما مسلمانان است.

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) از خوزستان، ماه مبارك رمضان به فرموده قرآن كریم راهی به سوی آراسته شدن به تقوی است؛ خصلتی كه پیامبر اكرم(ص) پیرامون آن فرمودند؛ «خداوند بزرگ همه‌ آنچه را كه وصیت‌كنندگان از اوّلین و آخرین به آن وصیت و سفارش نموده‏اند، در یك خصلت جمع نموده است و آن تقوا است.»

ماه مبارك رمضان راهی به سوی روشن‌تر و بیشتر دیدن خداوند در زندگی و حركت بر مدار رضای او است. چنانكه حضرت امیر مومنان علی(ع) فرمودند: «فَاتَّقُوا اَللَّهَ اَلَّذِی أَنْتُمْ بِعَیْنِهِ؛ بترسید از خدایى كه در پیشگاه او حاضرید.»

حال كه در ماه مبارك خداوند به سر می‌بریم، خوب است به رفتارها و رویكردهایمان در زندگی كه باعث شده اندكی از این مدار روشن فاصله بگيريم دقت كنيم.

ایكنای خوزستان به همین مناسبت در نظر دارد در قالب گفت‌‌وگو با استادان و صاحب‌نظران در این محور زمینه‌ای را فراهم كند كه در این رفتارها بیندیشیم و در این روزهای مبارك در پی اصلاح آنها برآییم و قدمی به سمت نورانی شدن به نگاه خدا برداریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین غبیشاوی، امام جمعه ماهشهر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان گفت: ان‌شاءالله در این ماه مبارک ولو یک گام به تعالیم و فرهنگ قرآن بازگردیم؛ به خصوص در ماهی که بهار قرآن كريم ناميده شده است. 

وی تصريح كرد: ما مسلمانان قرآن کریم را زیاد تلاوت می‌کنیم اما تدبرمان در آیات اين كتاب الهی بسیار کم است. چنانکه خود قرآن کریم نیز چنین گلایه می‌کند: «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا؛ آيا به آيات قرآن نمى‌‏انديشند يا [مگر] بر دلهايشان قفل‌هايى نهاده شده است» (محمد، 24).

عدم تدبر در آیات قرآن دوری از دستورات قرآن را در زندگی در پی دارد

غبيشاوی با بیان اینکه عدم تدبر در آیات قرآن دوری از دستورات قرآن را در زندگی در پی دارد، رفتار اسراف‌کارانه برخی از مسلمانان را يك نمونه و مصداق دوری از تعالیم قرآن در رفتار عملی آنها دانست و گفت: قرآن کریم در رابطه با اسراف دستورالعمل‌های شفافی دارد؛ به طور مثال آیه 31 سوره اعراف می‌فرمايد: «وكُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ»: بخوريد و بياشاميد و[لى] زياده‌‏روى مكنيد كه او اسرافكاران را دوست نمى‌‏دارد. یا آیه 27 سوره اسراء كه فرمود: «إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُواْ إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ»: اسرافكاران برادران شيطان‌هايند.  

نیاز داریم به قرآن رجوع کنیم

امام جمعه ماهشهر ادامه داد: این آيات، بیانات قرآن ما است؛ در حالیکه روش زندگی ما پر از اسراف‌کاری است. به طور مثال در بحث انرژی، در بین ملت‌های جهان شاخص ما در مصرف انرژی، آب و برق و سوخت بسیار بالا است و خود ما نیز کمتر به این امر آگاهیم؛ چراكه این رفتار برای ما يك امر عادی شده است. کودکان ما در چنین فضایی که پر از اسراف است، رشد می‌کنند در حالیکه الگوی مصرف صحیح را یاد نمی‌گیرند. در زمینه کشاورزی نیز، شيوه‌های‌ کشاورزی ما چندین برابر دنیا آب مصرف می‌کند. ما نیاز داریم به قرآن رجوع کنیم و الگوهای رفتارهای خود را در این زمینه اصلاح کنیم.

وی با تصریح به وجود رسوم و رفتارهای اسراف‌کارانه در خورد و خوراک و تجملات غیرضروری در مجالس شادی و غم در جامعه گفت: همه ما با این صحنه‌ها مواجه شده‌ایم که در مجالس شادی و ماتم اسراف و تبذير زیادی ديده می‌شود و با متفرق شدن جمعیت غذای زیادی بی‌استفاده باقی می‌ماند؛ این رسم‌ و رفتارها بی‌حرمتی به نعمت خداوند است.

اولویت‌ها را جابه‌جا کرده‌ایم

اين مدرس حوزه علميه با تصريح به اينكه ما اولویت‌ها را جابه‌جا کرده‌ایم، تصريح كرد: به جای اینکه دست خود را برای ازدواج جوانان نیازمند و گرهگشایی از مشکلات افراد بی‌بضاعت بگشاییم، خود را درگیر برگزاری مراسمات پرهزینه و اسراف و تبذیر می‌کنیم. همین رفتارها و الگوهای نادرست در بحث پوشش و لباس در جامعه نیز مشهود است. مد و مدگرایی در میان آقایان و بانوان موجب شده است که گاه افراد بیش از یکبار از یک لباس استفاده نکنند، چرا باید چنین باشد؟ 

غبيشاوی ادامه داد: از دیگر الگوهای اسراف‌کارانه در زندگی ما، اسراف‌مان در زمان و عمر است؛ آنچه از عمر و زمان از دست‌مان می‌رود هرگز قابل جبران نیست. امام علی(ع) می‌فرمایند: «اضاعه الفرصه غصّه»(از بين بردن فرصت اندوه به بار می‌آورد). زندگی بدون برنامه‌ریزی دقیق به اسراف زمان و عمر منجر می‌شود و برنامه‌ریزی استفاده صحیح از زمان را برایمان فراهم می‌سازد و ترقی جامعه را به دنبال دارد.

وی با بيان اينكه الگوی زندگی ما قرآن و اهل‌بیت(ع) هستند، خاطرنشان كرد: ما در عقیده به الگو و روشی باور داریم اما در عمل مطابق الگویی دیگر رفتار می‌کنیم. ماه مبارک رمضان فرصت خوبی برای بازگشت به این روش‌ها و الگوها است.

captcha