مفهوم 5 بهار در معارف الهی
کد خبر: 3504404
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷
استاد حوزه تشریح کرد:

مفهوم 5 بهار در معارف الهی

گروه اجتماعی: استاد حوزه ماه مبارک رمضان و قرآن را به تعبیر معارف دینی، بهار دل و زندگی برشمرد و به تبیین مفاهیم پنجگانه بهار در روایات پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سروری، استاد حوزه در گفت وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، گفت: در معارف اسلامی، رمضان به بهار تعبیر شده است و معارف الهیه از پنج بهار اسم نام می‎برد که هر کدام از آنها معانی خاص خود را دارد.
وی افزود: نخستین تعبیر آن است که بهار زمانی و بهارطبیعت و بهارفصلی است؛ بخشی از آثار این بهار در سوره یاسین که قلب قرآن است بیان شده است و اگر کسی این سوره بفهمه خدارا نبوت ولایت قیامت و طبیعت را فهمیده است.
وی استاد حوزه بیان کرد: بهاردوم :بهار جوانی است که از سیزده تا چهل سالگی تعبیر شده است؛ بهارسوم، نسیم قیامت است که در قرآن در این خصوص بیان شده است که «وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَإِذَا هُم مِّنَ الْأَجْدَاثِ إِلَى رَبِّهِمْ يَنسِلُونَ».
وی اظهار کرد:بهار چهارم، قرآن کریم است که به تعبیرامیر مومنان(ع) درخطبه 110 نهج البلاغه، بیان می‎فرمایند که قرآن را فراگیرید که بهترین گفته ‏ها است و در آن بیندیشید که بهار قلب ها است؛ از نور آن شفا بجوئید که شفاى دل هاى بیمار است، آن را به نیکوترین وجه تلاوت کنید که سود بخش ترین سرگذشت‎ها است.
سروری بیان کرد: بهارپنجم، وجود مبارک امام دوازدهم است که ایشان را رَبِيعِ الْأَنَامِ گویند؛ براي ربيع دو معنا ذكر شده است که یکی به معنای بهار و دوم به معنای باران بهاری است که نوید بخش زندگی به اهل زمین است.
وی گفت: هر انسانی برای اینکه به نشاط و طراف معنوی و بصیرت و کمال حقیقی دست باید، باید به حقیقت و سرچشمه زلال ولایت تمسک ورزد و با توسل به این حریم وارد شود.
این استاد حوزه بیان کرد: نشاط‌آورترین و خوشایندترین فصل سال و محبوب ترین و دوست داشتنی‎ترین فصول در نزد همه انسان ها و حتّی حیوانات و پرندگان، فصل بهار است، فصل بهار کوتاه و محدود است و به قطعه خاصّی از زمان و دوران بستگی دارد که حداکثر چند ماه به طول می انجامد؛ اما همین دوران کوتاه نیز بدون بهار آفرین حقیقی، بی نشاط است.
استاد حوزه گفت: آرزوی بشر، بهار طولانی و همگانی و نشاط فراگیر است؛ بهاری که تمام نقاط زمین را فرا گیرد و تمام موجودات را زیر بال خود قرار دهد و تمام دلها را سرسبز سازد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سروری اظهار کرد: قرآن کریم که خود یکی از مصادیق حیات بخش زندگی آدمی است خود نیز بهاری دارد که آن بهار نیز، ماه مبارک رمضان است که بهار در بهار است.
وی عنوان کرد: پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله ماه مبارك رمضان را ماه توبه و انابه مى‏ داند و مى‏ فرمايد: «وَ هُوَ شَهْرُ الإنابَةِ» انابه يعنى چه؟ انابه يعنى پيوسته، پى در پى، با قدم عبادت و طاعت به جانب خدا حركت كردن.
ویحجت‌الاسلام والمسلمین سروری گفت: حضرت مى‏فرمايد: اين ماه، ماه انابه است؛ يعنى ماهى است، با قدم ‏هاى محكم مثل روزه، قرائت قرآن، فهم قرآن، عمل به قرآن و يك قدمش كه خيلى قدم مهمى است، تمرين ترك گناه است.
سروری اظهارکرد: فرصت‎های معنوی در زندگی انسان، نسیم‌های رحمت و غفران الهی هستند که دل و جان آدمی را می‌نوازند و به آنها شادمانی و آرامشی ژرف، می‌‎بخشند؛ هر روز عمر یکی از آن نسیم هاست که سالی تنها یک بار می‎‌وزد.
این استاد حوزه بیان کرد: چه نیکوست این فرصت گران را مغتنم بشماریم و قلب و روح خود را مالامال از صفا و معنویت نماییم؛ رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «ان لربکم فی ایام دهرکم نفحات فتعرضوا لها لعله ان یصبکم نفحه منها فلاتشقون بعدها ابدا.» همانا در طول زندگی شما نسیم هایی از سوی پروردگارتان می‎‌وزد؛ آگاه باشید که خود را در معرض آنها قرار دهید، باشد که چنین نسیمی سبب شود برای همیشه بدبختی از شما دور ماند).

captcha