حال و هوای رمضان در کشور‌های اسلامی + عکس
کد خبر: 3506545
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷

حال و هوای رمضان در کشور‌های اسلامی + عکس

گروه بین‌الملل: هر یک از کشور‌های اسلامی آداب و رسوم ویژه‌ای را در ماه رمضان دارند که از قرون متمادی تاکنون ادامه یافته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از روزنامه «یئنی شفق» ترکیه، هر سال در سرتاسر جهان اسلام مسلمانان با آداب و سنن ویژه‌ای به استقبال ماه ضیافت ا‌لله می‌روند. همزمان با فرا رسیدن ماه رمضان، مسلمانان در همه کشور‌های اسلامی صرف از نظر فرهنگ و ملیت به روزه‌داری و تلاوت قرآن می‌پردازند.

آنچه در گزارش زیر آمده، نگاهی اجمالی است به آداب و رسوم برخی از کشور‌های اسلامی در ماه مبارک رمضان.

اندونزی

در کشور اندونزی ماه مبارک رمضان با برنا‌مه‌های ویژه‌ای آغاز می‌شود. در شهر «آچه» این کشور، همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان کودکان در خیابان‌های شهر به برگزاری مراسم‌ جشن و سرور می‌پردازند. در این مراسم‌ علاوه بر تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم، برنامه مولودی‌خوانی نیز اجرا می‌شود.

گزارشی از ماه رمضان در کشور‌های اسلامی + عکس / در حال تکمیل

مساجد اندونزی در ماه رمضان مملو از حضور نمازگزاران می‌شود؛ نمازگزارانی که این ماه فرخنده را فرصتی دوباره برای دور ریختن گناهان و انس با قرآن کریم می‌دانند.

«مسجد استقلال»، بزرگترین مسجد جنوب شرقی آسیا است که در شهر «جاکارتا» پایتخت اندونزی قرار دارد. در این مسجد هر سال با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان سلسله محافل قرآن کریم برگزار می‌‌شود.

گزارشی از ماه رمضان در کشور‌های اسلامی + عکس / در حال تکمیل

بانوان مسلمان اندونزیایی نیز با نوعی لباس محلی مختص این کشور در محافل انس با قرآن شرکت می‌‌کنند.

فلسطین اشغالی

مردم فلسطین هر سال در ماه رمضان علی‌رغم مخالفت رژیم اشغالگر قدس، به تزئین خیابان‌ها می‌پردازند. آنان با استفاده از فانوس و چتر‌های رنگارنگ جلوه‌ ویژه‌ای را به کوچه و بازار می‌بخشند. این چتر‌‌های رنگارنگ که نقش سایه‌بان را نیز ایفا می‌کند، در واقع نوید فرا رسیدن ماه مبارک است.

گزارشی از ماه رمضان در کشور‌های اسلامی + عکس / در حال تکمیل

در فلسطین علاوه بر تزئین خیابان‌های شهر مردم غذ‌اهای متنوع و خوش طعم زیادی برای افطار و سحری آماده می‌کنند.

ترکیه

ماه مبارک رمضان در یکایک شهر‌های ترکیه شور و اشتیاقی زیادی را به همراه دارد. در آستانه فرا رسیدن ماه رمضان، مساجد این کشور با چراغ‌های زیبا و رنگارنگی تزئین می‌شود که از دیر باز در ترکیه مرسوم است.

مساجد بزرگ ترکیه به ویژه مساجد تاریخی و مهم واقع در شهر استانبول، هر سال مملو از حضور شهروندانی می‌شود که برای اقامه نماز و انجام فرایض دینی به این مساجد می‌آیند.

گزارشی از ماه رمضان در کشور‌های اسلامی + عکس / در حال تکمیل

در این ماه تعداد نمازگزاران در مساجد این کشور به بالاترین میزان خود می‌رسد و نمازگزاران به دلیل کثرت جمعیت حتی در بیرون از مساجد نیز به اقامه نماز می‌پردازند.

در ماه مبارک رمضان، نمایشگاه‌های دینی و قرآنی زیادی در ترکیه دایر شده و هر روز مورد استقبال علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

گزارشی از ماه رمضان در کشور‌های اسلامی + عکس / در حال تکمیل

پهن شدن سفره‌های افطار در شهر‌های مختلف ترکیه جلوه دیگری از ماه رمضان در این کشور مسلمان است. از شهر و روستاهای کوچک گرفته تا کلان‌‌شهرها همه به نوعی میهمان ضیافت افطاری می‌شوند.

در ترکیه، برگزاری سلسله محافل قرآنی ویژه ماه مبارک رمضان، اصلی فراموش نشدنی است. طی ایام ماه مبارک، در بسیاری از شهر‌ها و روستا‌های این کشور محافل انس با قرآن برگزار می‌شود.

لبنان

در آستانه فرا رسیدن ماه ضیافت ‌الله جشنی 3 روزه در «بیروت» پایتخت این کشور برگزار می‌شود. طی این سه روز برنامه‌های پای‌کوبی به شیوه محلی، مولودی‌خوانی، نمایش‌ و بازی‌های سنتی اجرا می‌‌شود؛ در اجرای این برنامه‌ها کودکان نقش به‌سزایی دارند.

گزارشی از ماه رمضان در کشور‌های اسلامی + عکس / در حال تکمیل

تزئین خیابان‌ها در ماه رمضان تنها مختص فلسطین نیست، لبنان نیز این سنت دیرینه را از یاد نبرده است. مردم لبنان در مباه مبارک رمضان علاوه بر تزئین و آراستن کوچه و خیابا‌ن‌ها، تابلو‌هایی را که روی آن جملاتی مرتبط با ماه میهمانی خدا نوشته شده است، در نقاط مختلف شهر نصب می‌کنند.

گزارشی از ماه رمضان در کشور‌های اسلامی + عکس / در حال تکمیل

برخی از سحر‌خوان‌ها در لبنان، پیش از اذان صبح با گشت و گذار در خیابان‌ها آرام آرام به روی طبل‌ها کوفته و مردم را برای سحری بیدار می‌کنند.

ازبکستان

مردم ازبکستان در ماه رمضان سال جاری، علی‌رغم گرمای 40 درجه، هر روز به طور میانگین 16 ساعت و 45 دقیقه روز می‌گیرند.

«مسجد منار» یکی از مساجد بزرگ شهر «تاشکند» پایتخت ازبکستان است که هرسال همزمان با ماه رمضان نمازگزارن زیادی برای اقامه نماز در این مکان حضور می‌یابند.

گزارشی از ماه رمضان در کشور‌های اسلامی + عکس / در حال تکمیل

آداب و رسوم ماه رمضان در ازبکستان نیز مانند سایر کشور‌های اسلامی از دیر باز تا کنون ادامه یافته است. در این کشور، کودکان پس از صرف افطاری در خانه همسایه خود را به صدا در آورده و شعری بومی را زمزمه می‌کنند که با عبارت «یا رمضان» شروع می‌شود.

همسایگان نیز با گشودن در خانه به کودکان مواد خوراکی و یا مقداری پول هدیه می‌دهند.

یمن

در «صنعا»، پایتخت یمن مسلمانان پیش از افطار مواد مورد نیاز خود را از بازاری قدیمی که در مرکز این شهر قرار دارد، خریداری می‌کنند. این بازار که در گذشته محل استراحت تجار و رهگذران نیز بوده است، امروزه به عنوان یکی از مراکز اصلی خرید در ماه رمضان شناخته می‌شود.

انواعی از ادویه‌های محلی، خرما و غذاهای سنتی دیگر در این بازار به چشم می‌خورد.

گزارشی از ماه رمضان در کشور‌های اسلامی + عکس / در حال تکمیل

«مسجد کبیر» که یکی از مساجد معروف شهر صنعا است، طی ایام ماه مبارک رمضان با حضور نمازگزاران جلوه دیگری را به خود می‌گیرد. به گونه‌ای که هنگام نماز به دلیل کمبود جای کافی، عده‌ای از مسلمانان نماز خود را در حیاط مسجد اقامه ‌می‌کنند.

قرآن‌خوانی در مساجد به مناسبت ماه رمضان یکی از سنت‌های قدیمی در یمن است.

هندوستان

در هندوستان که دارای تنوع فرهنگی، قومی و نژادی زیادی است، ماه رمضان سیمای دیگری دارد. در این کشور، برخی از غیر مسلمانان نیز با برپایی ضیافت‌های افطار از روزه‌داران پذیرایی ‌می‌کنند.

همانند کشور لبنان در هندوستان هم افرادی وجود دارند که به آن‌ها سحرخوان می‌گویند. آنان مسلمانان را برای نماز صبح و صرف غذای سحری بیدار می‌کنند.

گزارشی از ماه رمضان در کشور‌های اسلامی + عکس / در حال تکمیل

جمعیت مسلمانان هند بیش از 200 میلیون نفر است. برخی از مسلمانان به دلیل فاصله طبقاتی که در این کشور وجود دارد، برای امرار معاش خود در شرایط سختی کار می‌کنند. اما با جود همه این مشکلات هنگام افطار آنان دست از کار کشیده و با غذاهایی که از خانه به محل کار آورده‌اند، در کنار سفره افطار گوش به صدای اذان می‌سپارند، تا روزه خود را افطار کنند.

تاتارستان

تاتارها بزرگترین قوم مسلمان در روسیه هستند. هر سال در «قازان»، پایتخت جمهوری تاتارستان، چادر‌های افطاری تشکیل می‌شود. در این چادر‌های افطاری از کسانی که به هر دلیلی نتوانسته‌اند هنگام افطار در کنار خانواده‌ خود باشند، با غذاهای سنتی پذیرایی به عمل می‌آید.

گزارشی از ماه رمضان در کشور‌های اسلامی + عکس / در حال تکمیل

در تاتارستان مساجد قدیمی و بسیار زیادی وجود دارد که در ایام ماه رمضان مسلمانان در آن نماز‌ می‌گذارند.

تاتارهای مسلمان در ماه مبارک رمضان با حضور در مساجد هر روز یک جزء قرآن را قرائت می‌کنند.

یکی از سنت‌های دیرینه‌ای که طی قرون متمادی در تاتارستان حفظ شده است، برگزاری سلسله محافل قرآن کریم در مساجد این جمهوری می‌باشد.

پاکستان

با وجود گرمای شدید در برخی از مناطق پاکستان، ماه ضیافت الهی در این کشور، حال و هوایی دیگر دارد؛ مردم مسلمان این کشور از روزها پیش برای فرا رسیدن ماه رمضان لحظه شماری می‌کنند.

در این ماه، مردم پاکستان دل به قرآن کریم سپرده و با این کتاب آسمانی بیشتر انس می‌گیرند.

همانند ایران، در کشور پاکستان هم زولبیا (جلیبی به زبان اردو) به عنوان شیرینی ویژه ماه رمضان به فروش می‌رسد.

بازارهای پاكستان هم متناسب با اين ماه، مواد غذايی مورد نياز مردم را عرضه می‌كنند و حتی برخی از بازاریان به مناسبت ماه رمضان قیمت بعضی از مواد غذایی را كاهش می‌دهند تا اقشار کم‌درآمد هم توان خرید داشته باشند.

گزارشی از ماه رمضان در کشور‌های اسلامی + عکس / در حال تکمیل

خرید تسبیح در ماه رمضان یکی از سنت‌های رایج در این کشور است. در برخی از بازار‌های این کشور انواع مختلفی از تسبیح‌ها به فروش می‌رسد.

captcha