زیرآ‌ب‌زنی در حد شبکه بانکی!
کد خبر: 3506649
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱

زیرآ‌ب‌زنی در حد شبکه بانکی!

در آستانه کاهش مجدد سود بانکی و زمزمه‌های تغییر نرخ در بانک‌ها، رقابت برای جذب سپرده با نرخ‌های موجود شدت گرفته است و بانک‌ها ترجیح می‌دهند به هر طریقی در روزهای آخر مشتری جذب کنند حتی با زیرآب زدن رقبا.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ایسنا نوشت: کاهش دوباره نرخ سود بانکی به فاصله کمتر از ۴ ماه و به گونه‌ای متفاوت از گذشته در حال رخ دادن در شبکه بانکی است. یکی از بانک‌های خصوصی در این باره پیشقدم شد و از روز قبل - یکشنبه - نرخ سود سپرده یکساله را از ۱۸ به ۱۶ درصد کاهش داد و ظاهرا قرار است این موج در تمامی بانک‌ها و به تدریج ادامه دار باشد.
بر این اساس در حالی که ظاهرا قرار بود امروز نیز برخی دیگر از بانک‌های خصوصی برای کاهش سود اقدام کنند مراجعه به شعب بانک‌ها نشانی از تغییر نرخ نداشت، اما با حواشی همراه بود.
اغلب شعب بانک‌های مختلف گر چه نرخ ۱۸ درصدی را به عنوان سود سالانه سپرده اعلام می‌کنند، ولی این احتمال را هم عنوان کردند که ممکن است به زودی نرخ سود تا دو درصد کاهش پیدا کند، بنابراین مشتری اگر قصد سپرده‌‌گذاری دارد بهتر است هرچه سریعتر در این باره اقدام کند. حتی در مواردی حاضر بودند در رفتاری خلاف اخلاق حرفه ای برای جذب سپرده بیشتر فعالیت و پیشینه بانک‌های رقیب را نیز تحت تاثیر قرار داده و مشتری را از تصمیم برای سپرده گذاری در برخی بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی منصرف کنند.
در یکی از موارد وقتی عنوان شد که برخی بانک های خصوصی در نرخ های سود تغییراتی ایجاد کرده و یا اینکه با شرایط مناسبی سود سپرده می پردازند یکی از مدیران شعب بانک های بزرگ که ظاهرا خصوصی شده است، در واکنشی عنوان کرد که این قبیل بانک‌ها را کنار گذاشته و به آنها اعتماد نکنید. اگر می‌خواهید حساب سپرده و مطمئن داشته باشید در همین بانک ما اقدام کنید!
جالب این بود که همین مدیر شعبه درحالی که دربانک های مخاطب وی به هیچ عنوان و با هر مبلغی سود پرداختی از ۱۸ درصد مصوب شورای پول و اعتبار بیشتر نیست، حاضر بود که بر خلاف ضوابط بانک مرکزی با افزایش مبلغ سپرده گذاری سودی بالاتر از ۲۰ درصد به مشتری بپردازد.
برخی دیگر نیز اگر نمی توانستند نرخ سود سپرده را بیش از ۱۸ درصد پرداخت کنند پیشنهاد سپرده‌گذاری در صندوق های سرمایه گذاری بانک خود را مطرح می کردند به گونه‌ای که سودی بالاتر از ۲۲ درصد نیز در این صندوق ها قابل دریافت است. این درحالی است که در ابتدای کاهش سود در مرحله فعلی با توافقات انجام شده بین بانک‌ها با بانک مرکزی قرار بود صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها به منظور حذف رقابت در جذب سپرده پایان دهند.
گر چه تقریبا در تمامی بانک‌ها سود سالانه همان ۱۸ درصد است، ولی نرخ روز شمار بدون در نظر داشتن کف مبلغ تا ۲۰ درصد نیز قابل پرداخت بود. اما در مجموع عموم بانکها سعی در ترغیب مشتری برای بازکردن حساب تا قبل از تغییر نرخ سود داشته و طرح های مختلف خود و مزایای آن را برای مشتری مطرح می‌کنند. این در حالی است که کاهش سود تا ۱۶ درصد و در فاصله اندکی نسبت به تغییر قبلی می تواند تهدیدی برای خروج سپرده از بانکها و حرکت آن به سمت محل های سودآور دیگر باشد.
captcha